Hoppa till innehåll

Vilken fågel har lagt äggen?


Daltorpet

Recommended Posts

Jag hittade dessa ägg idag (11 juli)

De ligger på tomten bakom en gammal hölada. Jag var där och slog lite nässlor och det flög upp en större fågel som jag trodde var en orrhöna. Men det är väl lite väl sent för dem nu? Eller vad tror ni det kan vara? Hur som haver så verkade den ruva och tröck till ca en meters avstånd.

 

Skulle det vara skogsfågel är det ett väldigt illa valt ställe då min rävåtel ligger 20m ifrån förvisso oåtlad till augusti men ändå rävarna brukar vara där.

IMG_20200711_123349_077.jpg

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Såg du inte fågeln? Morkulla är väl en möjlighet med.. oavsett så är det nog en körd häckning då det blir ett sent kläck och kylan kan ställa till det. Har förmodligen flera kvaddade försök tidigare denna hona/höna.. 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

kommer hon inte tillbaka så sätt äggen i en kläckningmaskin. Jag tror det är en morkulla.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

1 hour ago Hipshot sa:

Såg du inte fågeln? Morkulla är väl en möjlighet med.. oavsett så är det nog en körd häckning då det blir ett sent kläck och kylan kan ställa till det. Har förmodligen flera kvaddade försök tidigare denna hona/höna.. 

Jo jag såg den men det gick väldigt fort när den reste och min första tanke var att det var en orrhöna men det gick så fort. 

 

1 hour ago M-98 sa:

kommer hon inte tillbaka så sätt äggen i en kläckningmaskin. Jag tror det är en morkulla.

Aha jag tyckte den såg så stor ut men det gick så fort. Äggen såg hyffsat stora ut som dvärghöns ägg ungefär så slog bort morkulla ur tankarna på en gång men det kan absolut vara det. Har sett flera morkullor här på sistone. Ska kolla om jag kan se med kikaren imorgon.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...