Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

System Anglais ej Jones?

Featured Replies

Publicerat

Så som jag har förstått det så skulle system Anglais vara Husqvarnas benämning på Jones screw grip/Jones under-lever. Men på denna m/35 med system Anglais så tycker då inte jag att det är Jones screw grip, jag tycker det ser ut som en "förbättrad" Lefaucheux typ system Beringer, med enda liknelsen vid Jones i att hävarmen ligger bakåt.
Jag tittade på flera bössor med system Anglais på Walter Borgs senaste auktion och alla verkade byggda på samma sätt. 
Är jag bara helt ute och cyklar eller kan det vara så att system Anglais inte alls syftar på Jones screw grip? Eller finns dom som både Jones och Beringer?

20200718_154511.jpg

20200718_154425.jpg

20200718_154600.jpg

Publicerat

Ursprungligen hade Lefaucheux bara en vinge, Jones hade två "ingångar"  mot två ytor. Sedan kompletterades Lefaucheux med en klack till och fick sin propeller och Jones förenklades till att bli två vingar utan den yttre hylsan dvs blev en propeller den med.

Skillnaden dem emellan blev då mest åt vilket håll man drog spaken - belgare framåt, britter bakåt. 

Ursprungliga Lefaucheux resp Jones är rätt sällsynta, det man vanligen ser är det hybridtillståndet som ibland kallas Beringer.

Så det blir en fråga om definition, det är extremt lika konstruktioner i praktiken. Den mest betydande skillnaden ligger i att Lefaucheux har ett låsläge med "lås" vilket gör att den inte kan göras som en snap action vilket Jones inte har vilket gör Jones till försteget till en snapaction. En Jones med snap action är rätt ovanlig och den har en förmåga att klämmas....

/T

Publicerat
  • Författare

Tusen tack för svaret!

En följdfråga, när man tittar på brittiska Jones så ser alltid baskylens bord annorlunda ut, inte denna urholkning som på min bild, avsaknaden av metall på Husqvarna är det en del av detta hybridtillstånd? 

Publicerat
37 minutes ago Sjobjorn sa:

Tusen tack för svaret!

En följdfråga, när man tittar på brittiska Jones så ser alltid baskylens bord annorlunda ut, inte denna urholkning som på min bild, avsaknaden av metall på Husqvarna är det en del av detta hybridtillstånd? 

Nej, det är mer "belgiskinfluerat"... Platta bord uppfanns av britterna son en del a en chopperlumppipa. 

/T

Publicerat
  • Författare

Då tackar jag än en gång för informationen.