Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Metallurgen vs kocken om maskindiskning

Featured Replies

Publicerat

Folk som kan stål och folk som behandlar sina knivar som spädbarn verkar betrakta diskmaskiner på olika sätt. Kockar och slakterifolk har inte samma inställning till att maskindiska knivar. På de fileteringsfabriker jag varit är det aldrig något snack om hur man ska få knivarna rena men i tv-kockarnas kanaler är det tabu att diska i maskin.

Ni som kan stål - finns det hårda belägg för att skärpan påverkas av maskindiskning?

Publicerat
24 minutes ago Slommen sa:

Folk som kan stål och folk som behandlar sina knivar som spädbarn verkar betrakta diskmaskiner på olika sätt. Kockar och slakterifolk har inte samma inställning till att maskindiska knivar. På de fileteringsfabriker jag varit är det aldrig något snack om hur man ska få knivarna rena men i tv-kockarnas kanaler är det tabu att diska i maskin.

Ni som kan stål - finns det hårda belägg för att skärpan påverkas av maskindiskning?

Slakterifolk slipar väl knivarna rätt ofta så maskindisk spelar väl ingen roll? 

Fick begagnade knivar på slakteriet som tar en jävulskt skärpa lätt men det är mindre än 50% kvar av bladen. Funkar åt mig. Antar att de slipats ofta. 

Publicerat

”Folk” påstår att det finns slipmedel i diskmedlet som skulle nöta på eggen. Jag har inte hittat något belägg för att det skulle vara sant och jag tror att det skulle bli problem med exempelvis tallriksdekor om det verkligen fanns slipmedel i diskmedlet. 

Förr, innan jag fick barn, diskade jag alltid knivarna i maskin. Jag märkte inte att knivarna blev slöare av det.

Oavsett om man diskar för hand eller ej så måste knivarna ända slipas ibland. ”Folk” verkar inte förstå det, när jag ska laga mat hos andra brukar det vara mer regel än undantag att knivarna är som smörknivar.

Publicerat

Det är ju tre/fyra saker i en diskmaskin som skadar eggen, mekanisk gnuggning mot annat, skit i allmänhet, medlet i sig och i varje fall möjligen, torktempen.

Min uppfattning är att eggen tar skada, hur mycket beror på. l

Låt oss säga som så här, jag skulle aldrig köra mina knivar, i varje fall inte utan god anledning./C

Publicerat
  • Författare

Temperaturen i sig känns som en osannolik förslöelsefaktor. Tillsammans med ett starkt frätande maskindiskmedel skulle man kunna tänka sig att eggen eroderas men frågan är om det finns belägg för det.

Publicerat
11 hours ago, Christian N said:

Det är ju tre/fyra saker i en diskmaskin som skadar eggen, mekanisk gnuggning mot annat, skit i allmänhet, medlet i sig och i varje fall möjligen, torktempen.

Min uppfattning är att eggen tar skada, hur mycket beror på. l

Låt oss säga som så här, jag skulle aldrig köra mina knivar, i varje fall inte utan god anledning./C

Mekanisk gnuggning: ja det finns det ju risk för, men lite beroende på hur diskmaskinen ser ut behöver det inte vara ett problem. I min maskin har jag en separat hylla för bestick.

skit i allmänhet: jag har svårt att tro att de matrester som finns i en diskmaskin skulle göra knivarna slöa, det är ju trots allt blöta matrester 

medlet i sig: att det det skulle slita på knivarna avfärda jag som en myt tills någon kommer med bevis. Om medlet vore tillräckligt starkt för att skada eggen på en kniv i rostfritt stål skulle det skada guldkanterna på tallrikar (fö en annan myt om vad man inte ”får” köra i maskinen)

torktempen: det är knappast så hög temperatur att det kan påverka eggen? 

summa summarum: du har inte provat men avfärdar det ändå. För att övertyga mig om att det är ett problem får du nog ha lite tyngre vägande argument.

Publicerat
11 hours ago, Slommen said:

Temperaturen i sig känns som en osannolik förslöelsefaktor. Tillsammans med ett starkt frätande maskindiskmedel skulle man kunna tänka sig att eggen eroderas men frågan är om det finns belägg för det.

De som påstår att knivarna blir slöa är alltid de som *aldrig* kör knivarna i maskin. Vi som brukar göra det menar att det går hur bra som helst. Vilket är mest troligt: att teoretikerna utan empiri eller praktikerna med har rätt?

Publicerat
4 hours ago lagerstedt sa:

Mekanisk gnuggning: ja det finns det ju risk för, men lite beroende på hur diskmaskinen ser ut behöver det inte vara ett problem. I min maskin har jag en separat hylla för bestick.

skit i allmänhet: jag har svårt att tro att de matrester som finns i en diskmaskin skulle göra knivarna slöa, det är ju trots allt blöta matrester 

medlet i sig: att det det skulle slita på knivarna avfärda jag som en myt tills någon kommer med bevis. Om medlet vore tillräckligt starkt för att skada eggen på en kniv i rostfritt stål skulle det skada guldkanterna på tallrikar (fö en annan myt om vad man inte ”får” köra i maskinen)

torktempen: det är knappast så hög temperatur att det kan påverka eggen? 

summa summarum: du har inte provat men avfärdar det ändå. För att övertyga mig om att det är ett problem får du nog ha lite tyngre vägande argument.

Enkelt den som vill och tror att diskmaskinen är bästa och enda sättet få knivarna rena fortsätter med den.

Dom andra diskar knivarna för hand och är nöjda.

Den som gör det ena eller andra fortsätter tro att det är bästa och enda sättet med vassa knivar.

Publicerat

Jag tror knivarna hålls vassare när man handdiskar dem. Mina knivar i stugan är alltid vassare än de i stan. Tror dock inte för en sekund att det beror på diskmetod, snarare att handdisken gör att man ger mer kärlek till knivarna. De liksom ber om omvårdnad när man diskar dem ?

Publicerat
3 minutes ago Abex sa:

Jag tror knivarna hålls vassare när man handdiskar dem. Mina knivar i stugan är alltid vassare än de i stan. Tror dock inte för en sekund att det beror på diskmetod, snarare att handdisken gör att man ger mer kärlek till knivarna. De liksom ber om omvårdnad när man diskar dem ?

Är det inte så, att dom i stugan inte används lika ofta och därför upplevs skärpan hålla längre?

Publicerat

En anledning till att inte diska vassa knivar i diskmaskinen är att man kan skada ytan på diskmaskinsvagnarna. Om vattnet tränger in kan metallen börja rosta och ytbeläggningen förstörs.

Publicerat

Vi är hela sommarn i stugan +3/4 av helgerna så rätt bra slitage blir det.

Att det däremot är mysigt att ge knivarna lite kärlek över en öl lär påverka mkt mer....

Publicerat
12 hours ago karelsk blandning sa:

Enkelt den som vill och tror att diskmaskinen är bästa och enda sättet få knivarna rena fortsätter med den.

Den som gör det ena eller andra fortsätter tro att det är bästa och enda sättet med vassa knivar.

Delar den inställningen till 100% ....

Har gjort jämförande test för rätt många år sedan - kunde inte märka att diskmaskinen minskade skärpan givet att kniven ligger för sig i själv i knivhyllan. Lägger man den däremot med annat (eller ännu värre - ställer den i bestickslådan med annat - så tar det snabbt död på skärpan.

Det som däremot dödar skärpa fruktansvärt effektivt är fruar, barn och "hjälpsamma gäster". Dessa bör ni - i alla fall om ni avser att ha en framtida relation med vissa positiva förtecken med dem - definitivt undvika att köra i diskmaskinen.  I de fall ni avser tvätta dem (det bör de flesta av dem klara av själv, i alla fall om de är i ålder att de kan anförtros att handha en kniv) rekommenderas försiktig handtvätt. Och ljummet vatten. Dock - tvätt av dessa påverkar inte skärpan, den får man återställa med brynet....

/T - som saklöst kör alla sina knivar vars skaft tåler maskindisk i diskmaskinen.

Publicerat

Fick ett ryck och köpte en enkel fiskars kniv som ska tåla maskindisk.  Sen började jag köra min lilla globalkniv också i diskmaskinen. Alltid i knivhållaren.

Kan bara konstatera att jag inte märkt några som helst problem.   Skärper mina knivar regelbundet ändå.

Så länge knivarna inte ligger emot annat så är det bara att köra... På egen risk förstås ?

Publicerat
On 7/22/2020 at 6:03 AM, karelsk blandning said:

Det handlar inte om att diskmaskinen skulle vara bättre än handdisk utan att det inte är sämre. Om man påstår något utan argument och fakta som stöder dessa, men ändå anser sig ha rätt trots att ”motståndarsidan” lutar sig mot mängder av empiri så tycker iaf jag att man bör ifrågasätta varför man gör som man gör och sprider myter.

Publicerat
2 hours ago, lagerstedt said:

Om man påstår något utan argument och fakta som stöder dessa, men ändå anser sig ha rätt trots att ”motståndarsidan” lutar sig mot mängder av empiri så tycker iaf jag att man bör ifrågasätta varför man gör som man gör och sprider myter.

Taken out of context:  Trump!

Publicerat
3 hours ago M-Ola sa:

För det första så kanske man ska ta reda på varför en "myt" uppstår. Om vi går tillbaka till när diskmaskinen började bli populär och hamna i var mans kök så är det inte samma diskmedel som användes då som vi använder nu. När man köpte finare porslin och kristallglas på 70-talet så var det oftast en rejäl varningstext om att det absolut inte fick diskas i diskmaskin på paketen. Även diskmaskinstillverkarna avrådde att diska "målat" porslin, förgyllt eller försilvrat porslin, kristallglas  samt knivar. Skälet till detta var att man använde maskindiskmedel som var kraftigt alkaliska. Jag tror det finns ganska många i den äldre generationen som varit med om att diska bort mönstret på det gamla handmålade arve-porslinet. Att just knivar hamnade med på listan berodde på att kolstålsknivar ofta rostade eller fick gropar i bladen på grund av det kraftigt alkaliska diskmedlen. Det är här "myten " uppstod.

Under 80-talet inträffade ofta att personer av någon anledning förtärde maskindiskmedel och reglerna för vad som fick säljas ändrades. Det är bara att jämföra med övriga kemikalier och gifter där samma sak har hänt och man numera inte ens kan köpa väteperoxid över disk längre. Jag använde maskindiskmedel för att etsa bilder i metall när jag var liten, försök göra det nu.

När maskindiskmedlen för hemmabruk utvecklades så har de blivit betydligt snällare mot disken men samtidigt väldigt bra på att få bort matrester, så nuförtiden går det till och med att diska finporslinet utan problem. 

När det gäller knivar i diskmaskin och att det nuförtiden är betydligt bättre stål i knivarna samt mildare medel så går det för det mesta alldeles utmärkt att köra sina kockknivar i maskinen. Dock är det fortfarande inte bra att köra kolstålsknivar i maskin, men problemet är att gemene man inte vet vad kolstål är för något. Det är bara att titta tillbaka på Råd&Rön:s test av kockknivar från början av 2000-talet när en Sabatier kniv kom sist i testet för att den rostade i diskmaskinen. Att det var kolstål hade de inte en tanke på.

När det gäller restauranger och slakterier så är det två helt olika sorters knivar de använder och olika rengöringsmetoder. På slakterier går  alla knivar oftast genom autoklav för att steriliseras efter disk vilket medför att man kan använda svagare medel för rengöring. På restauranger, i varje fall de jag har inblick i, så har kockarna egna knivar som de sköter om och de allmänna knivarna går i maskin. Dock så använder restaurangdiskmaskiner oftast samma typ av diskmedel som man använde i hemmen på 70-talet men med automatisk dosering. Stora varningstexter på dunkarna.

Mina tankar om detta.

Nu vet jag inte om kolstålet är den stora boven i dramat, i mitt fall är det skaften.....

Jag kör mina knivar av kolstål i diskmaskinen med - men ser till att ta ut dem så fort den stannat. Dock är en del träskaft och läderlindade skaft hopplösa då de blir tråkiga bortom hjälp rätt fort.

/T

Publicerat

En stor skillnad på kock knivar och slakt knivar kan ju vara priset.

En kniv för slakt går ju på 250 spänn. Och en fin kockkniv lätt 10 gånger det.

Sen är det ju skillnad på kolstål och kolstål. En av mina knivar får fläckar under tiden man skär en lök när det inte har patina, tror inte det bladet hade tyckt om maskinen. Eller tex. i restaurangkök så håller en del sina kolstålsknivar blanka utan patina, även det gör att dom nog inte tål diskmaskinen.

Publicerat

När vi ändå är inne på vad som får/får inte köras i diskmaskin så anser jag att organiskt material kör man aldrig i diskmaskin. Bakelit är något annat som heller aldrig får köras i maskin. Den som hade stoppat en av mina Hollywood grytor i diskmaskinen hade åkt ut med huvudet före.

Mina föräldrar fick diskmaskin när vi flyttade till Skåne 1975. Det tog ett år innan dekoren på deras vardagsporslin började blekas. Det var Gustavsbergs Ranka och mamma handdiskade allt från den servicen efter att hon upptäckt det. Vi hade även glas från ett franskt företag som var härdade. Okrossbara sas det i reklamen. De började opalisera efter efter ett halvår och började sen explodera under torkningen. Innan dess var de som nya, föräldrarna hade fått dem i bröllopsgåva 1955. Så jag tror att man kan säga att dagens diskmaskiner och maskindiskmedel nog är en hel del bättre än de var för 45 år sen.

Publicerat

Ingen som har blånerat sina kolstålsknivar här??

Publicerat

Fick för mig att använda spolglans för några år sedan. Det var inte bra. Nästan all metall blev sprickig.

Publicerat
  • Författare

Jag diggar idén med jämförande test. I synnerhet som vi i hushållet har olika uppfattningar i frågan.

Nu har jag inte riktigt kollat så noga som man borde, men är det så att det finns någon standardiserad skärpe-provningsmetod?

Publicerat
4 minutes ago Slommen sa:

Jag diggar idén med jämförande test. I synnerhet som vi i hushållet har olika uppfattningar i frågan.

Nu har jag inte riktigt kollat så noga som man borde, men är det så att det finns någon standardiserad skärpe-provningsmetod?

Hade inte Hobbex en fin reklamgrej i texten för en av sina "högkvalitets"-knivar på 80-talet: "Klarar fyra älgar utan ombryning"... :D

Jag kommer ihåg att en jagande granne, tillika smed, höll på att kissa på sig av skratt när han läste det.