Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dämphaveri..

Featured Replies

Publicerat

Bajs!

Kontrollskjutning av bössor inför div kommande projekt idag. Börjar med 204:an.. Monterar dämp, fixar benstöd och ngn kudde som stöd för kolven. Riktar in och kramar iväg första, en fabriksladdad Hornady kula. 

Träffar lite högt och lite höger.. inget konstigt, inte den kulan jag är inskjuten med. I skottet noterar jag även att jag får något i ansiktet!? Kollar lite på slutstycket, hylsan helt sotig i botten. Slutstycket ser normalt ut.. torkar bort sotet från hylsan, knallen ser bra ut.. Fattar inget. Skjuter de sista av dessa, sköt mest för att producera tomhylsor. 

Därefter upptäcker jag att det har gått hål i dämpen, har en dämp som jag trär på pipan en bit och i detta utrymme så har ngt gått ut med kraft, sån kraft att det har blivit en skada på pipan. Ett tag såg det nästan ut som ngn flisa gått ut från pipan men den var hel förutom bloneringen. 

Med belysning från fronten så tyckte sig Anton se en skada på ngn baffel i fronten.. Jag kollade nu, ser inte den skada han såg.. däremot, kanske svinsvårt att se, en skada på en baffel 2-3 cm in fr mynningen. Skit samma.. haveri är det iaf.

Förövrigt så skjuter Danskan bra mycket bättre än Japsen.. 

5FF7D6F5-0709-441D-9E9C-476C44CCC089.jpeg

B2843BD9-4F49-4498-A1DD-DF64D7F7CA83.jpeg

Och skälet till detta? Min gissning är ngn främmande materia i dämpen som legat löst, fått kraftig fart via krutgaserna och gått bakåt. Pipan ser opåverkad ut invändigt, träffen i tavlan satt inom alla felmarginaler..  dvs inget kraftigt avvikande.

Publicerat

Otäckt det där.Ta några bilder på hylsan. Tur att jag kör utan dämpare. Va fick du  i ansiktet? krutgas eller? Har du kollat laddningarna? Sotig hylsa kan indikera att du haft en laddning som varit galen eller hylsa som varit defekt. Kanske kulan inte stabiliserat pga fel hastighet vilket lett till att den skadat en baffel?

Publicerat
  • Författare

Köpeskott.. fritt ur minnet, Hornady V-max 32 gr. Hylsan var påtagligt sotig i botten men när vi torkade bort sotet så syntes absolut inget konstigt. Nu ligger den i asken med hylsor, tvivlar på att jag kan sortera ut just den aktuella och fotografera.

Hålet i tavlan var runt och fint.. satt ngn cm högre och ngn cm höger i förhållande till de andra två som jag sköt.

Publicerat

Slitage?

Hade en a-tec som det gick hål i baktill men på utsidan.

Jag hade den på en 6ppc och det blev väldigt fuktig i dämparen varje gång man sköt några skott, hade två extra bafflar på den dämparen.

20200722_184013.jpg

Publicerat
  • Författare

Ser helt klart ut som samma typ av hål eller vad jag ska säga..

Publicerat

Jag vill minnas att ha följt en tråd på ett Dansk forum där liknande hål uppstod i (Dansktillverkade) dämpare.

Det var visst något dämparna var betat? eller rengjort? med innan ytbehandlingen som gjorde att de frättes upp inifrån vid skytte.

Publicerat
6 hours ago Hipshot sa:

Ser helt klart ut som samma typ av hål eller vad jag ska säga..

I min ser det ut som att det blåst hål inifrån av trycket.

Varför det blev blött i dämparen av att skjuta med ppc vet jag inte, har aldrig sett eller märkt nånting sånt mer än med den.

Jag gissar på att det blivit frät skador och tillslut gick det hål av trycket. 

Jag köpte dämparen begagnad för att testa hur det fungerade på ppc och den gick säkert närmare 1000 skott där och några 100 på en 6,5x47 iaf.

Publicerat
  • Författare

Blir i alla fall en uppgradering nu, enl Roger hade det hänt en del så jag är lite nyfiken på vad det blir i stället..