Publicerat Juli 22, 20205 yr Jag har ett hagelgevär som jag funderar på att byta kolv på. Dock så matchar den nya kolven framstocken rätt dåligt, så jag funderade på om det är möjligt att låta tillverka en extra. Efter en stund frågade jag mig om inte framstocken räknas som vital del på vissa hagelgevär. Hur är det med detta egentligen? Någon som vet?
Publicerat Juli 22, 20205 yr Träbiten är inte vital del. Mekanismen är det möjligtvis t.ex. i det fall du ska lämna bössan i bilen vid kortare stopp för och ska ta med dig en del.
Publicerat Juli 22, 20205 yr 2 hours ago redtop sa: Träbiten är inte vital del. Mekanismen är det möjligtvis t.ex. i det fall du ska lämna bössan i bilen vid kortare stopp för och ska ta med dig en del. Ja jo, förstock inkl träbit och förstycke är vare sig vital för funktionen ELLER licenspliktig. Så långt är det rätt.... Formellt sett är begreppet "vital del" rent tankemässigt snömos hos de flesta sett till vad det underförstått betyder - en för funktionen vital del. Och rent defintionsmässigt talar inte vapen lagen ett skvatt om "vitala delar". En för funktionen vital del är numera per definition licenspliktig - och vilka saker som är det regleras i lag: pipa, slutstycket och låda (motsvarande). Ovan översatt till ett brytvapen blir: baskyl och pipor. Inget annat. Nu upprepar jag det: INGET ANNAT! Så att ta av förstocken och tro att det gör vapnet obrukbart är meningslöst - du kan spänna upp de flesta konstruktioner med en skruvmejsel eller i värsta fall en träbit. Eller en bordskant.... Övriga spänns upp utan förstycket, dvs i alla fall. Fundera lite på detta - vad fyller förstycket för funktion på en hanbössa och hur vital för funktionen blir då den? /T
Publicerat Juli 22, 20205 yr 5 hours ago denstore sa: Jag har ett hagelgevär som jag funderar på att byta kolv på. Dock så matchar den nya kolven framstocken rätt dåligt, så jag funderade på om det är möjligt att låta tillverka en extra. Efter en stund frågade jag mig om inte framstocken räknas som vital del på vissa hagelgevär. Hur är det med detta egentligen? Någon som vet? Det du ska ha i minnet är att det kostar som regel lika mycket att göra en stock som att göra en förstock till ett brytvapen..... Det är nämligen långt mer pill för kolvmakaren att göra en förstock än en stock.. /T
Publicerat Juli 22, 20205 yr Författare 4 hours ago pmt sa: Det du ska ha i minnet är att det kostar som regel lika mycket att göra en stock som att göra en förstock till ett brytvapen..... Det är nämligen långt mer pill för kolvmakaren att göra en förstock än en stock.. /T Saken är att jag fått tag i en rak kolv till en Winchester 23, som jag funderade på att sätta på min ena bössa. Då hade jag haft raka på bägge, vilket kanske vore bra. Fast jag vet inte. Jag trivs egentligen med båda som de är.
Publicerat Juli 22, 20205 yr 35 minutes ago denstore sa: Saken är att jag fått tag i en rak kolv till en Winchester 23, som jag funderade på att sätta på min ena bössa. Då hade jag haft raka på bägge, vilket kanske vore bra. Fast jag vet inte. Jag trivs egentligen med båda som de är. Säger inte att du ska göra vare sig det ena eller det andra. Det finns inga juridiska argument för att du inte ska kunna göra det. Ska du få gjort en ny förstocksträbit är det som regel ganska dyrt.... /T
Publicerat Juli 23, 20205 yr Författare 10 hours ago pmt sa: Säger inte att du ska göra vare sig det ena eller det andra. Det finns inga juridiska argument för att du inte ska kunna göra det. Ska du få gjort en ny förstocksträbit är det som regel ganska dyrt.... /T Jag uppskattar informationen. Måste väl själv bara bestämma mig vad jag egentligen vill. Just nu blir det inte så mycket skjutet ändå.
Publicerat Juli 23, 20205 yr 55 minutes ago denstore sa: Jag uppskattar informationen. Måste väl själv bara bestämma mig vad jag egentligen vill. Just nu blir det inte så mycket skjutet ändå. Just i det kan nog ingen hjälpa dig.... /T
Publicerat Juli 23, 20205 yr Författare 13 minutes ago pmt sa: Just i det kan nog ingen hjälpa dig.... /T Säkert helt korrekt. Dock så har du kanske information om det är någon i Sverige som kan tänkas ha skrotade 23:or, och som skulle kunna tänkas förse en med delar. Det borde väl inte vara omöjligt att passa in, och möjligtvis modifiera en förstock, om man bara har en original att utgå ifrån.
Publicerat Juli 23, 20205 yr 1 hour ago denstore sa: Säkert helt korrekt. Dock så har du kanske information om det är någon i Sverige som kan tänkas ha skrotade 23:or, och som skulle kunna tänkas förse en med delar. Det borde väl inte vara omöjligt att passa in, och möjligtvis modifiera en förstock, om man bara har en original att utgå ifrån. Den ende jag kan tänka mig skulle kunna ha är Hans Englund. Winchester 23or är ju inte direkt vanliga i detta land. /T
Publicerat Juli 23, 20205 yr Författare 38 minutes ago pmt sa: Den ende jag kan tänka mig skulle kunna ha är Hans Englund. Winchester 23or är ju inte direkt vanliga i detta land. /T Jo, jag har märkt det. Jag gillar mina två skarpt. Jag hade från början tänkt att leta upp en 21:a, men insåg att det inte gick att lösa den ungdomsdrömmen på en lärarlön, så det fick bli en 23:a istället, vilket jag inte alls har ångrat. Jag gillar mina två skarpt. Kodensha verkar ha byggt ganska bra grejer. Jag har en 101:a också, och har haft ett par andra 101:or innan, och alltid gillat dem. Önskar att de kunde lättat på vapengarderobsreglerna så hade jag köpt lite fler. Jag hade gärna haft en 23:a i .410. Jag har hört att de ska vara väldigt nimma små bössor. En Parker Reproduction hade suttit fint också, men lite som 21:orna så verkar de vara omöjliga att få tag i för en rimlig peng.
Publicerat Juli 23, 20205 yr 20 minutes ago denstore sa: Jo, jag har märkt det. Jag gillar mina två skarpt. Jag hade från början tänkt att leta upp en 21:a, men insåg att det inte gick att lösa den ungdomsdrömmen på en lärarlön, så det fick bli en 23:a istället, vilket jag inte alls har ångrat. Jag gillar mina två skarpt. Kodensha verkar ha byggt ganska bra grejer. Jag har en 101:a också, och har haft ett par andra 101:or innan, och alltid gillat dem. Önskar att de kunde lättat på vapengarderobsreglerna så hade jag köpt lite fler. Jag hade gärna haft en 23:a i .410. Jag har hört att de ska vara väldigt nimma små bössor. En Parker Reproduction hade suttit fint också, men lite som 21:orna så verkar de vara omöjliga att få tag i för en rimlig peng. Har legat en 21 på blocket länge för 25’ ”kan diskuteras”.
Publicerat Juli 23, 20205 yr Författare 2 hours ago sidelock sa: Har legat en 21 på blocket länge för 25’ ”kan diskuteras”. Hade han börjat på det priset, så hade jag nog köpt den. Men när den kom ut, så skulle han ha 38, vilket kändes lite väl mustigt. Sen hittade jag min andra 23:a, och till ett pris på mindre än en tredjedel av det han vill ha nu, så kändes det som jag inte gjort helt fel. 21:an är något av ett samlarvapen idag, och jag vill ha något att skjuta med.