Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hornady sst superformance

Featured Replies

Publicerat

Hej, är rätt nyfiken på hornady sst till min 30-06a. Någon som har erfarenheter utav den kulan? Hur upplever ni köttförstöring och framförallt precision vid fabriksladdning? Mvh Grahn

Publicerat
5 minutes ago Grahnen sa:

Hej, är rätt nyfiken på hornady sst till min 30-06a. Någon som har erfarenheter utav den kulan? Hur upplever ni köttförstöring och framförallt precision vid fabriksladdning? Mvh Grahn

Skjuter täta treklövrar i både 308an och 6,5an på 100m. Rätt mjuk kula. Jävligt effektiv. 

Publicerat
  • Författare

Har du skjutit mycket vilt med den? Isåfall, hur upplever du köttförstöring på diverse olika vilt?

Publicerat
8 minutes ago Grahnen sa:

Har du skjutit mycket vilt med den? Isåfall, hur upplever du köttförstöring på diverse olika vilt?

Några grisar och rådjur. Sista grisen sköt jag mitt i bogen full bredsida. Ingen extrem skottskada. Helt acceptabelt. Annars skjuter jag ofta bakom bogen och då är det inte nån köttförstöring att tala om. Bara lungorna som är puré. 

Publicerat
  • Författare

Okej, ska nog köpa mig en ask och prova, vad tror du att jag ska välja för kula? 150 grain eller 180? Tanken är väl att jaga rådjur, gris räv osv.

Publicerat

Skillnaden på 308 och 30-06 är farten på kulan och vilken kulvikt de funkar bäst. 308an vill ha 150-180 grains medan 30-06 blir vettigare med 180 och uppåt. 30-06 har mer plats i hylsan för större kulor. En lätt kula i 30-06 blir pga högre hastighet mer åt varmint hållet med större köttförstöring som resultat. 

Publicerat
  • Författare

Okej, tackar så mycket för hjälpen!

Publicerat

Vill minnas att Fiocchi laddar Hornady 180gr SST i 300WM. Jag använder den till rå, gris och dov med stor framgång. Skjuter tätt och den ger helt okej köttförstöring.