Publicerat Juli 25, 20205 yr Hej, är rätt nyfiken på hornady sst till min 30-06a. Någon som har erfarenheter utav den kulan? Hur upplever ni köttförstöring och framförallt precision vid fabriksladdning? Mvh Grahn
Publicerat Juli 25, 20205 yr 5 minutes ago Grahnen sa: Hej, är rätt nyfiken på hornady sst till min 30-06a. Någon som har erfarenheter utav den kulan? Hur upplever ni köttförstöring och framförallt precision vid fabriksladdning? Mvh Grahn Skjuter täta treklövrar i både 308an och 6,5an på 100m. Rätt mjuk kula. Jävligt effektiv.
Publicerat Juli 25, 20205 yr Författare Har du skjutit mycket vilt med den? Isåfall, hur upplever du köttförstöring på diverse olika vilt?
Publicerat Juli 25, 20205 yr 8 minutes ago Grahnen sa: Har du skjutit mycket vilt med den? Isåfall, hur upplever du köttförstöring på diverse olika vilt? Några grisar och rådjur. Sista grisen sköt jag mitt i bogen full bredsida. Ingen extrem skottskada. Helt acceptabelt. Annars skjuter jag ofta bakom bogen och då är det inte nån köttförstöring att tala om. Bara lungorna som är puré.
Publicerat Juli 25, 20205 yr Författare Okej, ska nog köpa mig en ask och prova, vad tror du att jag ska välja för kula? 150 grain eller 180? Tanken är väl att jaga rådjur, gris räv osv.
Publicerat Juli 25, 20205 yr Skillnaden på 308 och 30-06 är farten på kulan och vilken kulvikt de funkar bäst. 308an vill ha 150-180 grains medan 30-06 blir vettigare med 180 och uppåt. 30-06 har mer plats i hylsan för större kulor. En lätt kula i 30-06 blir pga högre hastighet mer åt varmint hållet med större köttförstöring som resultat.
Publicerat Juli 29, 20205 yr Vill minnas att Fiocchi laddar Hornady 180gr SST i 300WM. Jag använder den till rå, gris och dov med stor framgång. Skjuter tätt och den ger helt okej köttförstöring.