Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Daltorpet

Gunnesbos grävlingsfälla.

Recommended Posts

Daltorpet

Jag har köpt mig en gunnesbos genomgångsfälla men blev stört omöjligt att gillra den. Nu ska jag ju inte göra det innan 1:augusti men tänkte när det väl är dags så vill man ju kunna göra det. 

Jag fick med förutom den redan färdigmonterade fällan två bultar+muttrar som jag antar är till för att låsa fällan.

Någon av er som äger en sådan? Finns det något mer jag skulle fått med? Hur gillrar man den? Den har ju som en vippbräda så när man kliver på ena sidan så åker en arm bakåt som jag antar att är till för dra ut en sprint och utlösa fällan? (kanske den medföljande bult och mutter?) men jag får inte till det. 

qvarnhill

Namnet säger mig inget men en bild säger mer än tusen ord... Tror, säger TROR att jag vet hur du ska göra!

Daltorpet
20 minutes ago qvarnhill sa:

Namnet säger mig inget men en bild säger mer än tusen ord... Tror, säger TROR att jag vet hur du ska göra!

Ok tackar! 🙂 Ska ta en bild och lägga upp. Det var ingen instruktion med så jag tänkte att det skulle vara superenkelt. När jag googlar så hittar jag nada inte ens på hemsidan så måste vara logiskt på något vis jag inte förstår 😂

killer_mouse

Borde sitta en bult å mutter i varje lucka som håller upp luckan när den är gillrad 

Inte helt säker var ett tag sen jag använde min liknade fälla 

• Like 1

Daltorpet
13 hours ago qvarnhill sa:

Nu blev det dåliga bilder, och inga på direkta anordningen. Får ta bättre i dagarna, utan halmen. 

image000002.jpg.b50fc33cae1b80ea4bdd3f53bc272cee.jpgimage000001.jpg.2a7168e2eb5f27b183eeff8cbf9d632b.jpgimage000000.jpg.751fd7da6e868875327f60f3c2830240.jpg

Daltorpet
9 hours ago killer_mouse sa:

Borde sitta en bult å mutter i varje lucka som håller upp luckan när den är gillrad 

Inte helt säker var ett tag sen jag använde min liknade fälla 

Så jag tänkte med, men bultarna är lite långa som jag fick med så fällan utlöser inte utan låser istället då. Ska höra med butiken när de öppnar om de har någon koll. 

killer_mouse

Bulten bör väl sitta på sidan inte i mitten hur har du gillrat upp den ? Gillerarmen bör inte nå dit ut på luckan 

Daltorpet
23 minutes ago killer_mouse sa:

Bulten bör väl sitta på sidan inte i mitten hur har du gillrat upp den ? Gillerarmen bör inte nå dit ut på luckan 

Jag satte bulten i mitten för att låsa luckan. När jag skulle testa om den fungerade satte jag bulten i hålet vid gillerarmen. Men det känns som att bulten är för lång och liksom inte glider av gillerarmen utan den låser sig ändå. Luckan glider ner några cm. 

killer_mouse

Gillerarmen ska fällas 90 grader så luckan ska inte kunna fastna nånstans påväg ner även om bulten är 30 cm lång 

Daltorpet
7 minutes ago killer_mouse sa:

Gillerarmen ska fällas 90 grader så luckan ska inte kunna fastna nånstans påväg ner även om bulten är 30 cm lång 

Aha då är det där jag har gjort felet! Ska testa i morgon. Så bulten ska sitta ovanför gillerarmen?. Tackar ☺️

killer_mouse

Ja är armen som håller upp luckorna 

Lite besvärlig att gillra i början 

vildmark

plåtluckornas bultar ska vila på gillerarmens ändar i gillrat läge. Lägger du på ena luckans bult på gillerarmen så kan du hålla i gillerarmen och putta den i sidled oftast så att du kan lägga upp andra luckans bult i andra änden..