Publicerat Juli 28, 20205 yr Hej, har övertagit ett vapen av fabrikat Husqvarna från familjemedlem och är konfunderad över vilken modell det är, 1640, 1651 eller 1900. Se bilder nedan.
Publicerat Juli 28, 20205 yr Det är någon lyxversion med monte carlo och svart framstocksknopp. Lite puts, kärlek och linolja gör den kanonfin. Grattis till bössan och välkommen hit ?
Publicerat Juli 28, 20205 yr Författare 12 minutes ago TekDr sa: 1640 MC (monte carlo) om den nu inte är i 358NM för då är det en 1651. Då är det en 1640, kalibern är 270 win.
Publicerat Juli 28, 20205 yr Författare 14 minutes ago Dansken sa: Det är någon lyxversion med monte carlo och svart framstocksknopp. Lite puts, kärlek och linolja gör den kanonfin. Grattis till bössan och välkommen hit ? Tack Dansken ? Osäkerpå vad jag ska göra med den. Provade några skott på skjutbana och anläggningen var hemskt,,,, ont i axeln efter bara 10 skott. Lutar åt kolvbyte.
Publicerat Juli 28, 20205 yr Är det ditt första vapen? Jag tror du skulle få ont i axeln av vilken som helst klass 1 studsare vid fel handhavande efter 10 skott. Jag skulle absolut inte byta ut den kolven. En mjuk bakkappa och montera siktet (det skulle jag däremot fundera på att byta ut) så det passar din skjutställning. Då blir .270 som en smekning att skjuta med. Kul också att det är en sån rolig kaliber du har fått. Det råkar möjligen inte att sitta ett fintrycke på den också?
Publicerat Juli 29, 20205 yr Kaliber är inte speciellt bråkig, hur stod/satt/låg du? Tror axelns illabefinnande förklaras mer av anlägg än kaliber/kolv.. Det är verkligen en rolig kaliber, den fungerar gott till allt vårt vilt och skjuter ofta ok..
Publicerat Juli 29, 20205 yr Författare 10 hours ago Dansken sa: Är det ditt första vapen? Jag tror du skulle få ont i axeln av vilken som helst klass 1 studsare vid fel handhavande efter 10 skott. Jag skulle absolut inte byta ut den kolven. En mjuk bakkappa och montera siktet (det skulle jag däremot fundera på att byta ut) så det passar din skjutställning. Då blir .270 som en smekning att skjuta med. Kul också att det är en sån rolig kaliber du har fått. Det råkar möjligen inte att sitta ett fintrycke på den också? Det är mitt första egna vapen men har skjutit en hel del tidigare med klass 1 utan detta besvär. Enligt utsago från tidigare ägare och annan familjemedlem ska även de haft samma problem med bössan. Funderade på det med att byta bakkappan och eventuellt höja kolvkammen då jag kände att anläggniningen inte var bra där. Har du något förslag på sikte? Kommer att användas i huvudsak för älgjakt.
Publicerat Juli 29, 20205 yr Författare 34 minutes ago Hipshot sa: Kaliber är inte speciellt bråkig, hur stod/satt/låg du? Tror axelns illabefinnande förklaras mer av anlägg än kaliber/kolv.. Det är verkligen en rolig kaliber, den fungerar gott till allt vårt vilt och skjuter ofta ok.. Sittande i skjutbänk. Även andra har haft samma problem med bössan så något är det med kolven. Fick råd att byta till syntetkolv men känns synd att göra sig av med den fina kolven.
Publicerat Juli 29, 20205 yr Vilka bössor har INTE vållat problem för dig? Snälla: såga inte sönder den här kolven.
Publicerat Juli 29, 20205 yr Författare Bara skjutit 6.5x55 i klass 1 med tikka och sauer sen tidigare och ingen gav dessa problem. Men när även andra haft samma besvär så,,,,
Publicerat Juli 29, 20205 yr 22 minutes ago Emrol sa: Sittande i skjutbänk. Även andra har haft samma problem med bössan så något är det med kolven. MonteCarlo kolvar är gjorda för fungera bra i stående skytte, de funkar sällan eller inte alls i sittande och liggande skytte pga sin konstruktion. Har en sån kolv själv och den är bekymmersfri i stående men bänk och liggande är inget vidare. Sen har du bara skjutit den snällaste klass1'an vi ha innan så det kan förklara upplevda rekyl bekymmer då man kan klara sig hyfsat med taskig anläggning på den.
Publicerat Juli 29, 20205 yr Författare 8 minutes ago Galne sa: MonteCarlo kolvar är gjorda för fungera bra i stående skytte, de funkar sällan eller inte alls i sittande och liggande skytte pga sin konstruktion. Har en sån kolv själv och den är bekymmersfri i stående men bänk och liggande är inget vidare. Sen har du bara skjutit den snällaste klass1'an vi ha innan så det kan förklara upplevda rekyl bekymmer då man kan klara sig hyfsat med taskig anläggning på den. Ja det förklarar ju saken. Har du gjort något åt din kolv för att fungera i bänk eller liggande skytte eller har du låtit den leva vidare i original utförande?
Publicerat Juli 29, 20205 yr 5 minutes ago Emrol sa: Ja det förklarar ju saken. Har du gjort något åt din kolv för att fungera i bänk eller liggande skytte eller har du låtit den leva vidare i original utförande? Den lever i original utförande, sittande i naturen så funkar den anständigt och ligger gör jag sällan när jag jagar. Så att den bråkar i bänk och liggande på bana har jag inte brytt mig om utan får bita ihop om jag ska skjuta där då det är en jaktbössa i min värld!
Publicerat Juli 29, 20205 yr Prova x antal skott stående, om du inte upplever problem då så finns det andra lösningar för just bänkskytte! Finns ju recoil pads som du sätter på axeln! Då behöver du inte göra något med vapnet! //Danielj
Publicerat Juli 29, 20205 yr Om tanken är lite älgjakt så spelar det inte så stor roll om den bråkar lite med dej, ska du ligga och skjuta snusdosor på 300 m så överväg kolvbyte.. Testa stående som sagt och begränska bänkskyttet till att kontrollera träffläget osv. Du har en fin bössa, var rädd om den.
Publicerat Juli 29, 20205 yr Jag har haft precis en sån kolv på min 9,3:a och den är på intet sätt obehaglig att skjuta i bänk med, det gjorde jag som tidig tonåring (nu har jag en annan kolv men det är av andra skäl). Har själv aldrig haft problem med monte carlo kolv sittande, förstår inte riktigt hur nån annan kolvform skulle göra saken bättre för min del. Visst ger rakare kolvar mer rekyl in i axeln med mindre pipresning men absolut viktigast är korrekt skjutställning, sitter man helt stumt och inte gungar med så får man ju mer stryk ?♂️ En mjukare bakkappa och en lite träning med nån som kan skjuta så ska då en inte en 270 va till besvär.
Publicerat Juli 29, 20205 yr 11 minutes ago TekDr sa: Jag har haft precis en sån kolv på min 9,3:a och den är på intet sätt obehaglig att skjuta i bänk med, det gjorde jag som tidig tonåring (nu har jag en annan kolv men det är av andra skäl). Har själv aldrig haft problem med monte carlo kolv sittande, förstår inte riktigt hur nån annan kolvform skulle göra saken bättre för min del. Visst ger rakare kolvar mer rekyl in i axeln med mindre pipresning men absolut viktigast är korrekt skjutställning, sitter man helt stumt och inte gungar med så får man ju mer stryk ?♂️ En mjukare bakkappa och en lite träning med nån som kan skjuta så ska då en inte en 270 va till besvär. Hmmm du kanske är något på spåret. Om bänken är förlåg så kryper man in och "hukar" sig. Det är ju inte direkt bra för rekylen! Ts. sätt dig i bänken be någon titta eller ta kort. Kolla om du sitter krum eller med rak rygg! //Danielj
Publicerat Juli 29, 20205 yr 7 hours ago danielj sa: Hmmm du kanske är något på spåret. Om bänken är förlåg så kryper man in och "hukar" sig. Det är ju inte direkt bra för rekylen! Ts. sätt dig i bänken be någon titta eller ta kort. Kolla om du sitter krum eller med rak rygg! //Danielj Är bänken för låg dvs sätet för högt relativt bänken - skit i att sitta om möjligt, stå på knä bakom bänken i stället. Då blir du rakare. /T
Publicerat September 6, 20205 yr På 2020-07-28 at 22:45 Emrol sa: Hej, har övertagit ett vapen av fabrikat Husqvarna från familjemedlem och är konfunderad över vilken modell det är, 1640, 1651 eller 1900. Se bilder nedan. Det ser ut att vara en special med MC kolv.