Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Min bössa ”sprider” lodrätt

Featured Replies

Publicerat

Har skaffat min första bössa vilket är en 6,5:a i 1900!

Vid första inskjutningen så spred den, jag fick ta ur framstocken och fick ändå inte ihop träffbilden (gick till höger och vänster upp och ner med typ 100-150mm spridning). Då bytte jag ammunition från Norma elektron till Sako och det gillade bössan, i princip hål i hål (kunde täcka träffserien med min tumme). Nu efter semestern tänkte jag skjuta in den med Norma Alaska, innan jag satte igång tänkte jag testa med Sakos övningsamunition. Då vandrade träffbilden lodrätt inte åt sidorna (absolut Max 10mm) vissa träffar gick hål i hål andra gick ”tätt” men högre upp, så största spridningen låg på kanske 50mm av hela gruppen på 7 skott. 

Jag misstänker att det beror på skytten men vill gärna bolla andra åtgärder/orsaker med mer erfarna. Det ska tilläggas att jag sköt från en oskön ställning med inte optimala förutsättningar. 

Tacksam för råd 

Publicerat

Mest sannolikt: taskig skjutställning eller bristande skjutteknik - förmodligen en kombination, höjdvandring indikerar att andning eller rekylupptagningen kanske inte är så bra eller rättare konsekvent.

Mindre sannolikt, men det händer: skrabbig ammunition som förvarats fuktigt, kan ge förvånande stora variationer i fart vilket leder till rätt stora skillnader i höjd eller svagt diagonalt.

/T

Publicerat
  • Författare

Kanon tack! 

Jag misstänkte dålig skjutställning, har inte tillgång till bänk (skjuter in på jaktmarken pga covid). Plus säkert en teknisk fråga iom är grön med avtryck etc. Samt får inte till mitt stöd mot axeln (är rätt lång).  

Publicerat

Kolla om kolven är sprucken.

Publicerat
  • Författare

Har inte sett någon spricka men kan missa det

Publicerat
4 hours ago Dansken sa:

Kolla om kolven är sprucken.

Givet att skytt och bössa tillsammans levererat tidigare så är det nog mindre sannolikt, men visst - det gör inte ont att kolla..... 

/T