Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Få hem vapen som normalt inte saluförs i Europa?

Featured Replies

Publicerat

Inatt på den tomma åteln kom lite konstiga tankar..

Är det möjligt, inom någorlunda rimliga gränser att få hem ett vapen från USA som normalt inte saluförs i Europa? Har kollat med generalagenten tidigare och de var inte intresserade då.

Vapnet ifråga är en M70 Super Grade, naturligtvis en 30-06. 

Publicerat

Haft liknande tankar om en remington 700 5r. 223.

Publicerat

Vad menar du med "någorlunda rimliga gränser"? 

Går gör det, men om det är värt det är en annan femma.

/T

Publicerat
  • Författare

Rimliga gränser är väl inköpspris i dollar plus 25% eller så.

Iofs så inser jag nu att det blir svårt. Men, vad handlar det om för summor egentligen då? Och vem skulle kunna hjälpa till, för jag misstänker att det är omöjligt som privatperson.

Har tagit hem vapen från Åland själv, men USA är ju en annan grej. Till saken hör ju med att vapnet ifråga faktiskt tillverkas i Europa dessutom..

Publicerat

Kolla med firmans distributörer i Belgien eller Tyskland. Finns vapnet att köpa i Kanada så är det vansinnig mycket enklare att importera än från USA.

Publicerat
  • Författare
26 minutes ago M-98 sa:

Kolla med firmans distributörer i Belgien eller Tyskland. Finns vapnet att köpa i Kanada så är det vansinnig mycket enklare att importera än från USA.

Bra tips! Den lär finnas i Kanada ja..

Jag började dock med Hunters House, de verkar ju kunna det mesta.

Publicerat
7 hours ago Pontus338 sa:

Rimliga gränser är väl inköpspris i dollar plus 25% eller så.

Det går inte.... 

Eftersom vi pratar import (utanför EU) och nytt vapen blir det svensk moms a 25%. Till att börja med..... 

Däremot är det i sig inte speciellt svårt, bara jävligt o ständigt, det riktigt knöliga är som regel speditörerna... 

/T

Publicerat

Kunde man inte skaffa ett inköpstillstånd, och åka över och köpa den på plats för 15-20 år sedan?

Publicerat

Det är förresten sjukt irriterande att man inte kan köpa en Super Grade i Europe i dagsläget. Jag har också försökt få fram en.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago pmt sa:

Det går inte.... 

Eftersom vi pratar import (utanför EU) och nytt vapen blir det svensk moms a 25%. Till att börja med..... 

Däremot är det i sig inte speciellt svårt, bara jävligt o ständigt, det riktigt knöliga är som regel speditörerna... 

/T

Nä jag insåg det samtidigt som jag skrev.. det blir ju naturligtvis mer än så.

Nåväl. 

Publicerat
6 hours ago Pontus338 sa:

Nä jag insåg det samtidigt som jag skrev.. det blir ju naturligtvis mer än så.

Ja, gissningsvis 6-7000 sek. 

Dvs så pass dyrt för ett vapen att det förmodligen hade lönat sig att hämta det själv..... 

/T

• 2 weeks later...
Publicerat

Jag blir skit sur på sånt här..

Jobbar i en helt annan bransch men råkade ut för något år sedan att jag inte fick sälja alla produkter en tillverkare hade i sin katalog. 

Efter ett möte med fabrikantens marknads och försäljnings chef så gick de faktiskt tårögda där ifrån och jag började med ett annat fabrikat samma dag. 

Skulle skämmas som återförsäljare om jag inte kan fixa det kunden önskar.

Leta upp någon kontakt på Winchester och fråga varför inte deras återförsäljare kan (vill) sälja deras saker. 

Åka jorden runt för att någon inte orkar göra sitt jobb... Va fan....

Publicerat

Sverige är en liten marknad med många låg/medelprisbössor och översvämmad med begagnade bössor i bra skicka p.g.a. vapengarderoben - att erbjuda nya "one-off" från respektive tillverkares digra sortiment tror jag inte bär sig helt enkelt.

Systembolaget tar inte hem en flaska vin från Chateau du Crane heller, bara för att du vill ha en till fredagsmiddagen!

Surt men så är det!

Publicerat
2 hours ago, dru said:

Systembolaget tar inte hem en flaska vin från Chateau du Crane heller, bara för att du vill ha en till fredagsmiddagen!

Jo de gör de faktiskt. Man kan beställa vad som helst genom Systembolaget. De tar fram en offert på vilken dryck som helst som går att få tag i.

Det kan bli dyrt, men det funkar. Jag har provat själv.

Publicerat
14 minutes ago redtop sa:

Jo de gör de faktiskt. Man kan beställa vad som helst genom Systembolaget. De tar fram en offert på vilken dryck som helst som går att få tag i.

Det kan bli dyrt, men det funkar. Jag har provat själv.

Låter otroligt, i mitt fall måste man beställa minst hel kartong!

Publicerat
56 minutes ago dru sa:

Låter otroligt, i mitt fall måste man beställa minst hel kartong!

https://www.systembolaget.se/bestalla-drycker/privatimport/?_ga=2.72109530.856960004.1597234761-715169538.1583479060

Med 1426SEK som minsta kostnad för transport så tror jag nog att det skall vara ett hyffsat exklusivt vin för att du inte skall beställa minst en låda (ett kolli) även om det på sätt och vis är upp till säljaren. (Bolagt är förmedlare/inköpare. Inte säljare)

Publicerat

Tackar! Ni har båda bekräftat att "one-off" inte lönar sig, det blir för dyrt, i båda exemplen!

?

Publicerat
  • Författare

Hunters House fixar hem en i 300 win mag. 14000 någonting danska kronor för den intresserade. Jag kommer avvakta. Vill helst ha en 30-06.

Så är det någon som vet om en Super Grade i 30-06 någonstans som ska säljas kan ni ju höra av er

Publicerat

Som sagt. Jag är ganska övertygad att den finns att från någon av de stora grossisterna i Tyskland eller Belgien. Svenska grossister som regel är ganska "lagon" och sitter still i båten. Skräckexemplet är väl Nordmark .... say no more.

Publicerat

Det fanns en M70 Super Grade på blocket i juni men det var säkert fel kaliber för dig men med tanke på vad det kostar att få hem en från landet bortom havet kanske det kan vara värt att byta pipa om man hittar en här på hemmaplan.