Publicerat Augusti 2, 20205 yr Idag hände det som jag väntat på, min 8-åring fick skjuta .22lr och 200skott efteråt är det allt han pratar om och vill träna 1 gång i veckan:) Vapnet är en Brno mod 1 som jag är väldigt nöjd med men den är lite för stor i kolven för honom. Finns det alternativ till att kapa kolven? Passar en cz455 kolv t.ex? Till de finns det ju allehanda chassin och boyds alternativ som man borde kunna anpassa. Alternativ 2 är att byta bössa till en tikka eller 455 och skaffa chassi för att kunna passa oss båda men traditionalist som jag är behåller jag hellre Brno’n
Publicerat Augusti 3, 20205 yr 8år då börjar snart växtspurten, kan vara enklare att bara låta ungen växa i bössan.??
Publicerat Augusti 3, 20205 yr Lagligt sett får barn inte skjuta utan riktig klubb och skytteinstruktör förrän de fyllt 15 oavsett . ??
Publicerat Augusti 3, 20205 yr 21 hours ago cocktail sa: Idag hände det som jag väntat på, min 8-åring fick skjuta .22lr och 200skott efteråt är det allt han pratar om och vill träna 1 gång i veckan:) Vapnet är en Brno mod 1 som jag är väldigt nöjd med men den är lite för stor i kolven för honom. Finns det alternativ till att kapa kolven? Passar en cz455 kolv t.ex? Till de finns det ju allehanda chassin och boyds alternativ som man borde kunna anpassa. Alternativ 2 är att byta bössa till en tikka eller 455 och skaffa chassi för att kunna passa oss båda men traditionalist som jag är behåller jag hellre Brno’n Jag har en CZ455 (också i Finland ?) som min 9-åring skjuter med. Kolven är liiite lång men hanterbar vilket gör att jag hellre låter honom växa lite till. Greppet är förhållandevis litet så det blir rätt sjysta avfyrningar iaf. Har man trästock kan man alltid ta av den i etapper och sätta en gänga i träet på stocken. Sen skruvar du dit så många passbitar som behövs ?
Publicerat Augusti 3, 20205 yr Författare Härligt, och vilket sammanträffande att vi båda är i finland:) ska låta killen skjuta lite till innan jag gör nåt förhastat, det är ju framför allt viktigaste att det är kul och inte perfekt:) men ett nytt kikarsikte ska han få iallafall
Publicerat Augusti 3, 20205 yr 5 minutes ago cocktail sa: Härligt, och vilket sammanträffande att vi båda är i finland:) ska låta killen skjuta lite till innan jag gör nåt förhastat, det är ju framför allt viktigaste att det är kul och inte perfekt:) men ett nytt kikarsikte ska han få iallafall Precis. Det viktiga är att det är roligt och att de lär sig säker vapenhantering ? Man ska hasta försiktigt när det gäller ungdomar å bössanpassning. De växer ju som faen när man vänder ryggen till ?
Publicerat Augusti 3, 20205 yr Detta är en populär post. Jag köpte ett luftgevär till min grabb förra sommaren då han var 5år, är en smidig pcp variant med 12skotts magasin. Så nu har jag alltid en kompis när jag åker till skjutbanan vilket är jättekul, vi sätter upp hans bössa i bänkstöd sen så skjuter han på spinners, ölburkar osv medans jag pangar med lite grövre doningar Bössan passar honom inte alls men han har ett rödpunkts sikte han kryper in bakom och han skjuter riktigt bra, framför allt har han kul och visst värmer det i pappahjärtat när han säger åt morsan att hon och syrran kan dra till Sushi stället så vi kan åka till skjutbanan