Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

killefick

Mera träffbilder...

Recommended Posts

killefick

Hej allihopa,

jag väntar på att få hem min nya Franchi Affinity och tänkte gå "all in" på att hitta en bra (köpe)patron till att jaga kajor. Bara för skojs skull, har aldrig hållit på med träffbilder till hagel förut.

Bortsett ifrån att jag behöver se till att bössan passar, träna på lerduvor och åter träna – funkar nedan resonemang?

Jag köpte en rulle golvskyddspapper https://www.biltema.se/bygg/farg/maleritillbehor/skyddspapper/golvskyddspapper-2000019562 som är kapad ner till dryga kvadratmetrar. På med cirklar av 50 och 75cm (har läst shotguns.se). Bra stöd, kornets topp i centrum på riktpunkten i mitten.

Sedan tänkte jag fylla i allt i tabellen som ni (förhoppningsvis) ser på bilden nedan . Hur får jag reda på antal hagel i patronerna? Hittar inte på deras hemsidor, alltså öppna en och räkna själv bara?

Det är patronerna jag lätt får tag på hos Torsbo. Några som jag ska hoppa över direkt?

Annars så tänkte jag skjuta tre av varje på pappen (35m från mynning till papp), mäta hastigheten (ska det vara 1m från mynningen som hos tillverkaren?), räkna ut antal hagel i respektive område och med detta procentvärdet av det totala antalet i patronen. Sedan räkna ut genomsnitt på de tre. 

Något jag missuppfattar??

Chokerna som följer med är hel/halv/cylinder och jag tänkte köra på halv. Eller? Sedan kanske skaffa mig en Carlson's extended improved cylinder som ska ligga på kvart om jag fattar rätt?

Tack för all input :)

//Nils

Hagelpatroner.thumb.png.3e8a9d40ff5d110acda700058b1da31a.png

culot

Alla är av god kvalitet och med halv choke så får du stendöda kajor på 35 meter med samtliga av dessa plugg , Dock är det stora tricket att få kajorna mitt i svärmen , det kan inte patronerna göra så det ligger på dig ... 6-7-7,5 är extremt lätt att få skjuta bra  

killefick

Haha tack, det låter lovande! 👍

Är fullt medveten om att begränsande faktorn är skiten bakom kolven 😏

sidelock

Hade inte köpt premiumchoker öppnare än 1/2 eller 3/8, det är när det blir trångt som det märks mest skillnad.

killefick

Ah ok, tack för tipset! Pmt anser ju att man klarar sig med kvarts, hur ska jag tänka? Bäst att köra halv som följer med och troligtvis bli nöjd? Tänkte mest att extended hade varit skönt att klämma och känna ibland att den sitter. 

charlie

Du gör det djävulskt grundligt må jag säga 😂

Jag hade köpt en ask av varje. Skjutit med resp choke på pappen, skitit i att räkna haglen utan jämfört dem emellan. Den kombo som ser bäst ut hade fått flytta in. 

Sen ut och testa. Dör den övertygande är det bara att köra på 😀

killefick

Haha visst, roligt att nörda ner sig 🙈🤗

Hade lite tid över och då kan det bli såhär 😉

Kommer nog göra så som du säger i slutändan när ekorrhjulet börjat snurra igen..

killefick

Har gjort lite läxor och läst era gamla trådar, lika bra att hoppa Carlson's och satsa på en Teague choke direkt verkar det som. Franchi Affinity har som jag förstår Beretta/Benelli Mobil systemet. Är dessa vad ni kalla "korta" choker? Ska jag då med fördel köpa en super extended för att få optimal svärm? Vill gärna göra rätt från början.. 

Är 3/8 L.Mod rätt att utgå ifrån? Vill helst köra både jakt och lerduveskytte med en enda choke, till en början i alla fall... 

Sedan, stål eller titan... jag kanske inte märker skillnad ändå som novis? Köpa titan och vara glad? Pipan är standard 26"

charlie
1 hour ago killefick sa:

Har gjort lite läxor och läst era gamla trådar, lika bra att hoppa Carlson's och satsa på en Teague choke direkt verkar det som. Franchi Affinity har som jag förstår Beretta/Benelli Mobil systemet. Är dessa vad ni kalla "korta" choker? Ska jag då med fördel köpa en super extended för att få optimal svärm? Vill gärna göra rätt från början.. 

Är 3/8 L.Mod rätt att utgå ifrån? Vill helst köra både jakt och lerduveskytte med en enda choke, till en början i alla fall... 

Sedan, stål eller titan... jag kanske inte märker skillnad ändå som novis? Köpa titan och vara glad? Pipan är standard 26"

Jag hade kört på befintliga choker den här säsongen å utvärderat teknik å bössa... Sen börjat kludda med choker. 

M

killefick

Bra input!

culot
5 hours ago killefick sa:

26” är kort mycket kort dessutom och då blir dom viftiga extended elr helst superextended är bra då de skyddar mynningen ger lite vikt fram och är lätta att känna efter om de lossnat vilket choker lätt gör med intensivt skytte , LM och Mod klarar du dig långt med 

/p

• Like 1

pmt
På 2020-08-13 at 13:10 killefick sa:

På med cirklar av 50 och 75cm (har läst shotguns.se). Bra stöd, kornets topp i centrum på riktpunkten i mitten.

Skjut först, lägg cirklarna efter centrum på träffbilden annars får du med vapnets samskjutning i testet - och även om den är intressant är det inte något man ska lasta puppan för....

Sedan tänkte jag fylla i allt i tabellen som ni (förhoppningsvis) ser på bilden nedan . Hur får jag reda på antal hagel i patronerna? Hittar inte på deras hemsidor, alltså öppna en och räkna själv bara?

Ja. Enklast är med ett räknarbräde.

Annars så tänkte jag skjuta tre av varje på pappen (35m från mynning till papp), mäta hastigheten (ska det vara 1m från mynningen som hos tillverkaren?), räkna ut antal hagel i respektive område och med detta procentvärdet av det totala antalet i patronen. Sedan räkna ut genomsnitt på de tre. 

Något jag missuppfattar??

Farten mäter man på det avstånd ens kronograf ger bäst resultat - sedan räknar man om det till V1.

Hur du väljer att analysera är upp till dig. Att bara se till cirklarna ger en viss information men inte hela sanningen.  Själv föredrar jag Oberfell&Thompson men det är lite meckigt att räkna hål och antal hagel.....

Som Charlie skriver - med lite träning ser man rätt fort vart åt det lutar bara genom att titta på träffbilden. Det räcker för det mesta.

/T

killefick

Ah ok, då låter jag bli att rita cirklarna innan. Tack! 
Bössan borde anlända under nästa veckan, återkommer med resultat 👍

killefick

En liten stämningsbild efter dagens break in 🥰
F2F62216-C147-44FB-81E5-DA4969A324C7.thumb.jpeg.8a1bfe501ffa291c7c62194ea52e24aa.jpeg

Dansken

Var du ute och sköt själv eller hade du "någon annan" med?

För det brukar alltid vara "någon annan" som ska plocka upp tomhylsorna 😉

• Haha 1

killefick

Just me, myself  and I... plockade upp själv med andra ord 😉

Tog en sväng förbi Torsbo och köpte vad som bjöds i väg av 6or. 28g bly 7,5or var slut 😔

Med tanke på priset känner jag på mig att någon Rio kommer att vara en favorit.. annars blir jag ruinerad.

B2D6E7AF-2009-4E63-9EF0-36D5441C55E1.thumb.jpeg.07770b9958e7675600a87bb9190a3d2a.jpeg

culot
3 hours ago Dansken sa:

Var du ute och sköt själv eller hade du "någon annan" med?

För det brukar alltid vara "någon annan" som ska plocka upp tomhylsorna 😉

Nästan ” Yes reklam ”varning på Den 😎

culot
2 hours ago killefick sa:

Just me, myself  and I... plockade upp själv med andra ord 😉

Tog en sväng förbi Torsbo och köpte vad som bjöds i väg av 6or. 28g bly 7,5or var slut 😔

Med tanke på priset känner jag på mig att någon Rio kommer att vara en favorit.. annars blir jag ruinerad.

B2D6E7AF-2009-4E63-9EF0-36D5441C55E1.thumb.jpeg.07770b9958e7675600a87bb9190a3d2a.jpeg

Folk röker gladeligen upp 600-1000kr i månaden ... skjuta är nyttigare och roligare

• Thanks 1

killefick
15 minutes ago culot sa:

Folk röker gladeligen upp 600-1000kr i månaden ... skjuta är nyttigare och roligare

Jo det har du ju rätt i 😁

De översta två, Rio 10, kan det vara så att han sålde mig samma puppa i en gammal ask?!

Edit: Dumma mig, det är ju 7or.