Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Grs hunter eller Grs sporter, vilken ska man ha ?

Featured Replies

Publicerat

Då var det dags för en ny kolv för min sako 75 kaliber 6,5x55.

Tanken är att använda bössan till pyrschjakt, vak på räv och toppjakt.

Jag vill också säga att jag just sålt en kkc kolv så en sån vill jag inte ha. Den var alldeles för krånglig och ha att göra med.

Det kommer sitta en steiner ranger xtreme 3x15-56 på med optilock fästen. Och en Harris bipod är redan inköpt.

Så vad säger expertpanelen sporter eller hunter ?

Publicerat

Hunter är aningen smidigare, båda väger en del. Jag hade gått på Hunter. Jag har Hunter på 22an skjuter korthållsfält, enda nackdelen är att det inte är någon "hook" under kolven för bättre grepp med vänsterhanden vid liggande skytte med bakdäck. Det är det på sportern jag har på sauern. Sportern har också längre förstock. 

Publicerat

Jag har en hunter på min Sako 75:a som används till just vak, pürsch och bana. Har ingen sporter så jag kan inte jämföra men jag har en bifrost på Hva:n och mellan dem så tycker jag nog huntern är lite smidigare just när det handlar om jakt. Men är det mycket bukskytte med i ekvationen kanske ”hook:en” på sportern är att föredra, vad vet jag ?‍♂️

A34A17D5-56FD-4867-8CA1-87AC947BD61C.jpeg

Publicerat
  • Författare

57 minutes ago TekDr sa:

Jag har en hunter på min Sako 75:a som används till just vak, pürsch och bana. Har ingen sporter så jag kan inte jämföra men jag har en bifrost på Hva:n och mellan dem så tycker jag nog huntern är lite smidigare just när det handlar om jakt. Men är det mycket bukskytte med i ekvationen kanske ”hook:en” på sportern är att föredra, vad vet jag ?‍♂️

A34A17D5-56FD-4867-8CA1-87AC947BD61C.jpeg

1 hour ago MarkusR sa:

Hunter är aningen smidigare, båda väger en del. Jag hade gått på Hunter. Jag har Hunter på 22an skjuter korthållsfält, enda nackdelen är att det inte är någon "hook" under kolven för bättre grepp med vänsterhanden vid liggande skytte med bakdäck. Det är det på sportern jag har på sauern. Sportern har också längre förstock. 

Enligt GRS själva så är skillnaden just "hooken" och den bredare och längre förstocken plus att sportern väger 100 gram mer. Använder nån av er bipod på era hunter kolvar ? För att GRS själva rekommenderar att man ska ha sportern om man använder bipod. 

Publicerat
Just now Ompi sa:

Enligt GRS själva så är skillnaden just "hooken" och den bredare och längre förstocken plus att sportern väger 100 gram mer. Använder nån av er bipod på era hunter kolvar ? För att GRS själva rekommenderar att man ska ha sportern om man använder bipod. 

Kikarklass i korthållsfält = benstöd ja. Sportern är ju byggt just för skytte med benstöd, såklart de säger det. Men det funkar utmärkt med huntern. Du saknar som sagt hooken och får lite kortare mellan stödpunkterna fram och bak. På bekostnad av lite smidighet i alla andra situationer. 

Jag har skruvat en picatinny under förstocken på båda och har accutac benstöd. 

Publicerat

Har också både hunter och sporter moddelen. Även jag har picatinny under förstocken på båda. Har hunter på min Sako 75:a som mest används till åtel och "vanlig" jakt samt sporter på min S&L Victory. S&L:n ligger i sporterstocken när antingen 22-250-pipan, rävracer, eller 6XC-pipan, matvilt, sitter i. Använts nästan bara till lock och vak-jakt. Föredrar sporter när jag är stilla och hunter när jag rör på mig.

Så skaffa en av vart vet jag. ??

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago M-Ola sa:

Så skaffa en av vart vet jag. ??

Du gör det inte lättare??

Publicerat

har en grs hunter samt en McMillan a3/a5 (som vad avser bakstockens undersida har samma "linje" som sportern).

"Sportern" tycker jag blir stadigare vid skytte med baksäck när man fått det perfekt. Men huntern är smidigare/snabbare (vid jakt) att reglera höjden på pipriktningen genom att bara flytta baksäcken framåt/bakåt.

Publicerat
  • Författare

Tack alla för info. En annan fundering jag har är hur pass viktigt är det med plastbäddning. Grs rekommenderar det bara. 

Publicerat

Jag har bäddat båda mina till klass1&2. Decima hunter för Quaden är dock obäddad än så länge. Men det känns bättre när de är bäddade.

Publicerat

Hur är Huntern till drevjakt när man står på pass då? Känns den tung och otymplig jämfört med en vanlig kolv eller?

Publicerat

Mitt högt personliga tycke om GRS:en är att den funkar för allt ?‍♂️ Jag gillar en kolv med lite mer att hålla i samt att jag upplever att jag får mer konsekvent grepp oavsett skjutställning vilket gör att jag skjuter bättre på allt, stillastående som löpande. Det gör att jag lätt tar att kolven är lite tyngre och klumpigare. Jag är välväxt nog och har råd att äta mig mätt så jag kan gott släpa på lite extra vikt ?‍♂️

hade jag gått miltals med bössan på ryggen för att skjuta en stillastående älg på 30m hade jag kanske inte valt en GRS men så ser inte verkligheten ut i södra Halland ?

har bäddat min hunter vid rekylklacken. Tyckte att passformen va så bra att det nog egentligen inte hade behövts på min 6,5:a men är den bäddad så är den ?‍♂️