Publicerat Augusti 22, 20205 yr Hej. Funderar på att köpa denna husqvarna 9.3x62 vad det är för system, m96 eller m98? Samt flaggan ser inte ut som på min 8*57js. Är det en vanlig flaggsäkring?
Publicerat Augusti 22, 20205 yr Författare Okej, får man på ett kikarsikte med den säkringen? Är den värd 2000:-
Publicerat Augusti 22, 20205 yr Författare 4 hours ago Dansken sa: Det är en m/98 med någon kvarts säkring. Bra grejer. Okej, är detta också m98?
Publicerat Augusti 22, 20205 yr 4 minutes ago WestinJimmy sa: Okej, är detta också m98? Husqvarna 1600.
Publicerat Augusti 23, 20205 yr 16 hours ago WestinJimmy sa: Okej, får man på ett kikarsikte med den säkringen? Är den värd 2000:- Det bör du få, annars byter man säkring eller trycke. Förutsatt att den är i ok skick å att rödpunkten ingår så är det ett fynd för 2000 spänn. Om rödpunkten inte ingår så är den, i mina ögon, fortfarande värd 2000 spänn (givet att stock m.m inte är sprucken, lådan borrad rätt osv) M98:an är ett underbart system som inte sviker, det finns anledningar till mekanismen är "Still going strong" 122 år efter releasen ? Jag hade två bössor som jag aldrig borde ha såld. Bägge HVA M98 I 9,3x57 å 9,3x62 som Dansken hjälpte mig göra iordning. Dessa såldes för en spottstyver av värdet här på forumet men när jag skaffade handlartillståndet kunde jag helt enkelt inte ha dem kvar pga att ville maxa antalet firmavapen. Köp, gör iordning å bli jättenöjd, skulle jag säga ? M
Publicerat Augusti 23, 20205 yr Detta är en populär post. Du måste veta att det är en bössa som du vill ha. Du måste gilla historiens vingslag. Du måste förstå handhavandet av en över 100 år gammal konstruktion som är konstruerat för militär bruk: du öppnar slutstycket med handflatan, för det bestämt helt bakåt så avskjutna hylsan far ut med kraft, vänder handen och för slutstycker fram med den köttiga del av handflatan under tummen. Allting ganska resolut: du vet vad du gör- inget med att ta slutstyckskulan mellan tumme och pekfinger som en flicktyp och stå och pilla och fråga om du får repetera in en ny patron. Gör du som jag säger kommer den att tjäna dig resten av livet. Kommer aldrig att krångla. Kommer alltid att få avskjutna tomhylsan med ut. Kommer att göra allt du ber den om. Om det bara är något "du ska ha så länge" till du får råd att köpa en ny skräpbössa är det bättre att sluta nu: varenda investerat krona är bortkastat: den kommer att bli till salu på blocket om ett år som ett "robsoft projekt" för det samma som du ger nu för den nu. Då köper du en Tikka direkt i stället.
Publicerat Augusti 23, 20205 yr 5 minutes ago Järven sa: Du är en klok man Dansken. Det är synd vi inte träffades för sisådär 50-55 år sen så du kunde övertyga mina lärare i skolan om den saken... Dom var av en helt annan åsikt ?
Publicerat Augusti 23, 20205 yr 9 minutes ago Dansken sa: Det är synd vi inte träffades för sisådär 50-55 år sen så du kunde övertyga mina lärare i skolan om den saken... Dom var av en helt annan åsikt ? Men si det är ju där vi har skillnaden mellan teori och praktik. Den ena har läst i en bok om vad klokhet är medans den andre efter år av träning tvingas blivit det. Akademiker.
Publicerat September 3, 20205 yr När vi ändå är inne på system, så har jag en fråga också. ;) Vad kan detta vara för system? Det är en Husqvarna 8x57, men säljaren har inga uppgifter om modellen. Det står okänt på licensen. :( Kan det vara 96 eller 98?
Publicerat September 3, 20205 yr 10 minutes ago Longshot sa: När vi ändå är inne på system, så har jag en fråga också. Vad kan detta vara för system? Det är en Husqvarna 8x57, men säljaren har inga uppgifter om modellen. Det står okänt på licensen. Kan det vara 96 eller 98? M38 (förstärkt M96)
Publicerat September 3, 20205 yr Tackar så mycket! Det känns bra att kunna ställa frågor till folk som har kunskaper! ??