Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur styr kulisättningsverktyget?

Featured Replies

Nybörjare som jag är så noterar jag att vid kulisättning så "bottnar" hylsan innan hylshållaren gått hela vägen upp tillverktyget.
Jag tänker då att kulisättningsverktyget är gjort så att det styr mot hylsbröstet. Är det rätt tänkt?

COL blir iallafall rätt när jag kontrollmäter.

20200825_175516.jpg.2e830550b6578f000b5a9172d1b47e11.jpg

Det där beror nog lite på fabrikat och typ av verktyg, men t.ex. Lees kombinerade krymp och kulisättarverktyg styr mot halsen. Det märks om man justerar ner för långt, ty då blir det en extra krage precis nedanför bröstet... Ibland så liten att den knappt märks, men när man sen står på älgbanan och försöker mata i sina hemrullade piller, då märks det.. Lesson learned.

Och en rätt rejäl marginal nedåt brukar det vara, sättdjupet justeras ju på annat håll. Är det kombinerat med krymp så är ju glappet beroende på hur hårt det krymps.

• Author

Tackar för svar. Det är ett Redding verktyg.
Jag får väl kolla att patronerna kamrar som de ska då.

Nja... kulisättningsverktyget trycker väl endast ner kulan genom att ligga an mot ogivalen och styr ju då bara kulans övre del. Hylshalsen med rätt mått ska ju ta emot kulan och där styrs den ju automatiskt om inget går tokfel.

Jag har endast "crimpat" på 458wm och där justeras verktyget nästan mot hylshållaren. Sättdjupet justerar du ju med pinnbulten i toppen på verktyget tills du når rätt mått.

Du har mätt i bössan hur lång patron du kan ha med den aktuella kulmodellen?

Om du inte har koll på friflykten så kika här och scrolla ner till "Friflykt"

https://sv.wikibooks.org/wiki/Handladdning_för_jakt_och_övningsskytte

Börja med ordentlig friflykt på 2-3 mm och kör inte med nån maxladdning direkt.

Om verktyget kan crimpa hylshalsen men kulan inte har en crimprill kommer du garanterat att stuka hylsan om verktyget är nedskruvat för långt. 

• Author
1 hour ago, Dahla said:

Nja... kulisättningsverktyget trycker väl endast ner kulan genom att ligga an mot ogivalen och styr ju då bara kulans övre del. Hylshalsen med rätt mått ska ju ta emot kulan och där styrs den ju automatiskt om inget går tokfel.

Jag har endast "crimpat" på 458wm och där justeras verktyget nästan mot hylshållaren. Sättdjupet justerar du ju med pinnbulten i toppen på verktyget tills du når rätt mått.

Du har mätt i bössan hur lång patron du kan ha med den aktuella kulmodellen?

Jag kanske ställde min fråga lite otydligt. Det jag undrar är om det är normalt att sättdjupet styrs av hylsbröstet (och givetvis inställningen i toppen på verktyget) eller om man ska skruva upp verktyget så mycket att sättdjupet styrs av pressens mekanik? Då får man skruva upp verkyget så långt att det nästan inte alla gängor är i ingrepp vilket känns konstigt. Uppenbarligen är det inte kontakten mellan hylshållaren och verktyget som styr hur djupt kulan pressas i, för där är det flera mm spel.
Det känns också logiskt att det styr mot hylsbröstet på det sättet att då är det kulans sättdjup man justerar med justeringen på verktyget. Skulle hylshållaren bottna mot verktyget så det är de ytorna som styr så är det ju istället COL man justerar med justerskruven och då blir sättdjupet beroende av hur mycket man har tryckt tillbaka hylsbröstet. 

Det jag laddar är 50gr V-Max i 223R. Jag laddar efter ett recept som föregående ägaren till bössan tagit fram med COL = 57.0mm vilket är samma som den fabriksladdade V-max 50gr från Black Hills som jag också har ett gäng av. Eftersom jag är den nyfikna typen så mätte jag max COL för V-Max 50gr i min bössa till 59.0mm så jag har alltså 2.0mm friflykt med den laddning jag kör nu.