Publicerat Januari 27, 200719 yr Hej Ungefär hur länge håller sig fryst viltkött (Rådjurs lår) ätbart om det ligger djupfryst hela tiden. Inpackat i dubbla fryspåsar/plastpåsar? Har nämligen lite lår i frysen som legat där sedan förra hösten/vintern. Vanligtvis använder jag en bandsåg och gör grillbitar av dom men förra sesången hade jag inte tillgång till någon bandsåg och låren blev därför liggande. :-( MvH // Johan
Publicerat Januari 27, 200719 yr Författare Det låter betryggande. :-) Ska införskaffa en lämplig handsåg och göra skivor av dom, gör stekar på tok för sällan tyvärr.
Publicerat Januari 27, 200719 yr I svensk jakt nr 2/3 (Alltså nyaste numret) på sidan 87 står det. Älg, rådjur, kron och dov 24-30 mån Vildsvin 6-10 mån Björn, bäver 10-12 mån Hare, kanin 24 mån Inälvor 6-8 mån Änder, gäss 10-12 mån Tjäder, orre, ripa,järpe 24-30 mån Fasan, rapphöna, duva, nötskrika 24-30 mån En begränsande faktor för hur länge kött kan ligga i frysen är mängden fett som finns. Fett härsknar efter en tid även i frysen. Sug ur luften i påsen så minskar du risken för frysbränna.
Publicerat Januari 27, 200719 yr 24-30 månader enligt Torsten Mörner går att läsa mer i Svensk Jakt 2/3-07 sid 86-87
Publicerat Januari 27, 200719 yr 24-30 månader enligt Torsten Mörner går att läsa mer i Svensk Jakt 2/3-07 sid 86-87 Haha Bättre sent än aldrig. ;D
Publicerat Januari 27, 200719 yr HejUngefär hur länge håller sig fryst viltkött (Rådjurs lår) ätbart om det ligger djupfryst hela tiden. Inpackat i dubbla fryspåsar/plastpåsar? Har nämligen lite lår i frysen som legat där sedan förra hösten/vintern. Vanligtvis använder jag en bandsåg och gör grillbitar av dom men förra sesången hade jag inte tillgång till någon bandsåg och låren blev därför liggande. :-( MvH // Johan Köp en vakumpackare för ca. 2500:- så att Du drar ut så mycket luft Du kan så håller sig köttet bra utan att isas som det kan göra i plastpåsar. Du hittar den här på nimas hemsida för 1960 exkl. moms. http://www.nimamaskinteknik.se/
Publicerat Januari 29, 200719 yr Hittade oxkött från 2003 i frysen i helgen. Där var inget fel på det.Ingen frysbränna eller ngt annat konstigt. Vi lever ännu och har inga problem med magen iheller.
Publicerat Januari 29, 200719 yr Jag är inte heller mycket för bäst före datum. Luktar det ok och ser ok ut så är det oftast ok. Men har man en fin köttbit kanske man inte vill chansa.
Publicerat Januari 29, 200719 yr Hela rådjurslår är kannon att antingen kall eller varmröka! Gott tilltugg till ölen!
Publicerat Januari 29, 200719 yr På en månad kan man hänga ut kött på torkning i denna landsända. Ni i mellersta och södra Sverige kan väl nästan hänga ut det nu.
Publicerat Januari 29, 200719 yr Har faktist aldrig ätit kött som gjort mej eller familjen sjuka,inte i alla fall ut av det vi har här hemma i frysen. Det har hänt flera gånger att jag plockar upp kött som är både 2 eller 3 år gammalt...Men normalt att det är så här hemma är det inte,men det har hänt.
Publicerat September 19, 200916 yr Hej! Vad jag har förstått är det alltså ingen fara att äta kött så länge det inte surnat. MEN... Jag som får nog fråga sambon för jag känner knappt om det är lite surt...eller gör man det? Vanlig rökt smörgåsskinka åt jag en gång och tyckte nog den luktade lite konstigt men smaken var det inte ngn fel på och jag blev inte dålig i magen. Sambon som dagen efter skulle ta skinka från samma pakte fick omedelbart gå och slänga det i soptunnan då det inte gick att ha inne i soppåsen. Vi har en gås liggande i frysen som jag tror varit där i snart 3 år! Den kan man alltså äta om den inte luktar "skunk" eller vad tror ni som inte lever efter datumstämpelns "bäst före"? Blir det bättre om man gör en rejäl gryta av kött som är lite väl långlagrat i frysen än om man äter det med bara en studs i stekpannan? (Jag har sett rekommendationerna tidigare i tråden men tänkte höra om någon som verkligen provat att äta "gammalt" kött. Har inte ryska arkeologer ätit mammut? Snacka om gammalt kött!!!)
Publicerat September 19, 200916 yr Magert kött funkar att äta även om det har legat en längre tid medans fett kan härskna även i frysen. Dock tenderar smaken att försvinna på gammalt kött... Det enklaste är att tina, lukta, steka en bit, lukta, smaka och se hur det blir.
Publicerat September 19, 200916 yr Vilket är bästa sättet att tina kött som kan ligga på det äldsta laget? För att minska risken för att förstöra det vid tining.
Publicerat September 19, 200916 yr Vad är detta? 2-3 år Min mamma går efter metoden "I frysen håller sig allt i minst några år" (gränsen verkar gå nånstans vid 10 år, efter det får katterna det..)För ett par år sedan såg jag en stek på upptining i vasken med 9 år gammal datering. Den åt vi, och än har ingen av oss dött. Har dock inga minnen av hur det smakade... vilket kanske är ett gott tecken..
Publicerat September 19, 200916 yr Vilket är bästa sättet att tina kött som kan ligga på det äldsta laget? För att minska risken för att förstöra det vid tining. Kött skall alltid tina långsamt, oavsett ålder.