Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dåliga Hemsidor.

Featured Replies

Publicerat

Varför har de stora handlarna så "dåliga" hemsidor.

Nu gäller det framför allt Ammo sidan av försäljningen. Både Kjells-Vapen och Torsbo verkar inte vara så intresserade av att visa upp deras sortiment på nätet, när det gäller Ammunition? Nu förstår jag att de kanske inte kan ha  helt uppdaterat lagersaldo. Men så man iaf fall har en idé vad de kan ha hemma.

Jag bor ju ganska bra till när det gäller vapen handlare, både kjells och Torsbo inom 15 mil. Astro och Jaktia jkg på knappa 6 mil. Men det suger lite att behöva åka runt och kolla fysiskt i hyllorna. (Astro är den enda som har en hemsida som stämmer!) 

Nu verkar det som jag har hittat en av de ammosorterna jag vill prova, väntar nu på svar från Torsbo. (Testat mail, men de är ju inte direkt snabba)

Så frågan till forumet. Vilka saluför RWS i Sverige?
Och varför verkar Ammunition vara så nerprioriterat av de stora?

//Danielj

Publicerat
19 minutes ago danielj sa:

//Danielj

Det är inte så stora marginaler på att sälja ammunition. Speciellt jaktmatch/ övningsskott är närmast en service till kunden 

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Dansken sa:

Det är inte så stora marginaler på att sälja ammunition. Speciellt jaktmatch/ övningsskott är närmast en service till kunden 

Hmmm. Nu är det ju jaktskott jag letar efter men det är väl tyvärr så att man får helt enkelt kontakta dem via mail/telefon.

Det finns ju alltid Vapex m.m. men man vill ju alltid ha direkt :D

Ps. en dubbel som jag letar efter rätt ammo till så man vill ju bara köpa enstaka askar tills man hittar rätt!

//Danielj

Publicerat

Att köpa en bra webbsida med butik och inventarieregister är helt enkelt inte billigt och att enbart köpa in det för att någon ska kunna surfa runt och jämföra priser bär sig nog inte så bra.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dahla sa:

Att köpa en bra webbsida med butik och inventarieregister är helt enkelt inte billigt och att enbart köpa in det för att någon ska kunna surfa runt och jämföra priser bär sig nog inte så bra.

Vet inte, verkar ju som de små gärna lägger ut. Visserligen utan saldo men vad de kan tänkas ha i hyllorna.

Men de stora (läs kattgruppen) verkar inte vilja. Förutom då norma! Vilket typ alla har!

//Danielj

Publicerat
5 hours ago danielj sa:

Så frågan till forumet. Vilka saluför RWS i Sverige?

Typ Norma.... Norma och RWS tillhör båda RUAG liksom S&B. Och eftersom Sverige är Normaland så behöver inte RUAG konkurrera med sig själv. 

5 hours ago danielj sa:

För att tillgången är stokastisk milt uttryckt. Därtill varierar priserna extremt mycket mer eller mindre på dagsbasis. 

Det är en turbolent tid vi lever i just nu där ffa ammunitionstillverkarna har rätt stora problem i efterverkningarna av corona. 

De flesta handlare vill inte ligga på eget lager utan man försöker hålla det "i kedjan" vilket innebär att ingen handlare vet vad som finns i Sverige eller till vilket pris. Saldo och leveransstatus vet bara det centrala lagret. Däremot vet man ungefär vad man tänkt sig sälja på den svenska marknaden, dvs det man lagt förorder på. Och det är vad du som slutkund får se.... 

Personligen trålar jag alltid Kjell i Sjöbo eftersom han alltid har massor olika hemma. Fast ibland måste fråga f2f för allt säljs inte alla..... RWS köper jag annars via Danmark - som inte är Normaland. Så vad är det du letar efter? 

/T

Publicerat
  • Författare
31 minutes ago pmt sa:

Typ Norma.... Norma och RWS tillhör båda RUAG liksom S&B. Och eftersom Sverige är Normaland så behöver inte RUAG konkurrera med sig själv. 

För att tillgången är stokastisk milt uttryckt. Därtill varierar priserna extremt mycket mer eller mindre på dagsbasis. 

Det är en turbolent tid vi lever i just nu där ffa ammunitionstillverkarna har rätt stora problem i efterverkningarna av corona. 

De flesta handlare vill inte ligga på eget lager utan man försöker hålla det "i kedjan" vilket innebär att ingen handlare vet vad som finns i Sverige eller till vilket pris. Saldo och leveransstatus vet bara det centrala lagret. Däremot vet man ungefär vad man tänkt sig sälja på den svenska marknaden, dvs det man lagt förorder på. Och det är vad du som slutkund får se.... 

Personligen trålar jag alltid Kjell i Sjöbo eftersom han alltid har massor olika hemma. Fast ibland måste fråga f2f för allt säljs inte alla..... RWS köper jag annars via Danmark - som inte är Normaland. Så vad är det du letar efter? 

/T

S&B SPCE och RWS ID Classic till 7x65r. Känns som någon av dessa skall passa till bössan.

Fick svar ifrån en handlare i närheten att det fanns S&B får se om de funkar. Isf kan jag beställa de få t.ex Vapex har kvar. Men jag vill inte riktigt ta frakten för ett paket!

//Danielj

Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått tag i ett paket SPCE, får hoppas att dessa lirar annars får jag börja jakten på RWS.

Norma land kan vi definitivt kalla oss. Fullt i dessa hyllor, lyckades hitta ett paket S&B några paket Sako Hammerhead. Resten är olika norma varianter. (Tre butiker, Astro, Kjells och jaktia)

Nu är väl 7x65r lite speciellt då de stora usa märken inte verkar ha ammo i kaliber, Winchester undantaget?(Har för mig de ladda någongång med partition?) Men lite mer variation hade ju inte skadat kan man tycka!

//Danielj 

Publicerat

Du vet inte om butiken du var i hade 7x57r i SPCE hemma med?? Kan vara värt en semesterdag för och hitta ett paket eller 2...

Publicerat
  • Författare

Tror det, hon ville hela tiden ge mig 7x57R. (Men långt ifrån säker att de var spce eller om det var någon annan variant.)

Men maila till: Info@jaktiajonkoping.se

jag fick svar på en knapp timme. De kan säkert lägga undan också!

//Danielj

Publicerat
På 2020-08-29 at 14:45 danielj sa:

Norma land..... 

Nu förstår du varför jag i görligaste mån försöker undvika just Normas produkter... Så länge vi accepterar deras diktatur kommer den INTE att förändras. Att de sedan för det mesta gör jävligt bra produkter säger jag inget om, men det finns det fler som gör. Därtill gör de som regel jävligt bra produkter billigare än vad Norma säljs för i sverige. 

Så vill vi ha en förändring set till utbudet  får vi helt sonika "rösta med fötterna" och helt sonika tvinga Norma/Ruag att ändra sig på den svenska marknaden. 

Så att vara lokalpatriot i frågan om ammunition är som att frivilligt bli rövknullad av ett fotbollslag och betala jävligt dyrt för varje påsättning..... Det är liksom ingen vinnande affär för ett horhus. 

På 2020-08-29 at 14:45 danielj sa:

Nu är väl 7x65r lite speciellt då de stora usa märken inte verkar ha ammo i kaliber, Winchester undantaget?(Har för mig de ladda någongång med partition?) Men lite mer variation hade ju inte skadat kan man tycka!

Till att börja med så är R-hylsor något amerikaner inte alls förstår sig på... Redan där skiter det sig krasst sett. 

Sedan har de sin "inspirerade" kopia 270 Win som ju är snudd på exakt samma kaliber. Så nä, i den mån Winchester gör 7x64/7x65R så är det enkom för den europeiska marknaden. Och sålunda är det tveksamt den ens görs av Winchester själva heller i ärlighetens namn.... Det är bort emot 50-60% av all ammunition som i dag är brandad, det som står på asken är mao INTE tillverkaren...... 

/T

Publicerat
18 hours ago Galne sa:

Du vet inte om butiken du var i hade 7x57r i SPCE hemma med?? Kan vara värt en semesterdag för och hitta ett paket eller 2...

Kolla med Micke Listerud som har Skytteservice i Enkoneryd. Finns kontaktuppgifter på Instagram som @skytteserviceenkoneryd

Publicerat
  • Författare
4 hours ago pmt sa:

Nu förstår du varför jag i görligaste mån försöker undvika just Normas produkter... Så länge vi accepterar deras diktatur kommer den INTE att förändras. Att de sedan för det mesta gör jävligt bra produkter säger jag inget om, men det finns det fler som gör. Därtill gör de som regel jävligt bra produkter billigare än vad Norma säljs för i sverige. 

Så vill vi ha en förändring set till utbudet  får vi helt sonika "rösta med fötterna" och helt sonika tvinga Norma/Ruag att ändra sig på den svenska marknaden. 

Så att vara lokalpatriot i frågan om ammunition är som att frivilligt bli rövknullad av ett fotbollslag och betala jävligt dyrt för varje påsättning..... Det är liksom ingen vinnande affär för ett horhus. 

/T

Känns väl som att man får betala ganska rejält för att gynna svenskt. Tvekar dock inte på att det är bra kulor och hylsor. 

Vet ju inte om dubbeln kommer gilla SPCE även om det känns som en trolig kandidat. Men jag kommer bli glad om så är fallet! Tror att en mekanisk bunden kula är ganska optimal för min jakt. Att den är hyfsat billig gör ju inget!

Ps. Jag kommer aldrig skjuta tillräckligt med djur för att kunna utvärdera en kula saknar dessutom kunskap/möjlighet och driv för det! 

Publicerat

Jag har skjutit många djur med S&B's jaktpatroner och kan inte påstå att de fungerat sämre än Normas motsvarande - förr tvärt om i ärlighetens namn. Jag har haft en del "otur" med "Norma Rådjur" och "Alijaskan"....

Just Normas kulor är jag därför en smula avvaktande inför generellt sett och föredrar i det längsta andra kulor. Den genomgående favoriten är Nosler BST resp Partition för "finkalibrarna" dvs upp tom 7mm, och RWS TMR  (rena drömmen i 8x57IR för 8x57IS/IRS hade jag nog valt en aningen hårdare kula) eller ID Classic till "mellankalibrarna" där över dvs 9,3x62 och 375H&H.

Dock ska medges att Oryx i 6mm verkar fungera ypperligt även om den pressas rätt hårt, där är det väl mest den sunkiga BC'n (jmf med BST'n så är den en kastad tegelsten på 300m) som drar ner betyget på den.

Hylsorna är jävligt bra, om inte bäst. Där är tom RWS och SAKO faktiskt sämre om du frågar mig. S&B hylsor lämnar man med varm hand i hylsbingen på banan.

/T