Hoppa till innehåll

Recommended Posts

Publicerat

Verkar som Sveriges representant röstade för ett nytt blyförbud i dagens omröstning i EU-kommissionen, trots Riksdagens beslut att ytterligare förbud inte behövs...Samtidigt som regeringen lägger fram ett nytt lagförslag på (över)implementering av EU:s vapendirektiv. Onekligen spännande tider vi lever i...

https://svenskjakt.se/start/nyhet/sverige-sa-ja-till-omfattande-forbud-mot-blyhagel/?fbclid=IwAR0i-uoII-Z18jszOoEHvuW0Q-Ye3RF_q9mbgcJkrUpKpxsxdy9p8NvQWaQ

Sverige sa ja till omfattande förbud mot blyhagel

EU-kommissionen fick kvalificerad majoritet i Reach-kommittén för sitt omdiskuterade förslag om förbud mot blyhagel vid jakt i och intill våtmarker. Sverige röstade för kommissionens förslag.

EU-kommissionen har kört på med sitt ursprungliga förslag, och medlemsländerna har inte lyssnat till den kritik som framförts. Inte heller Sverige som idag röstade ja till att införa ett förbud mot blyhagel som till och med av socialdemokratiska EU-parlamentariker beskrivs som ett dråpslag mot jakten.

EU:s Reach-kommitté består av tjänstemän från medlemsländerna. Sverige representerades på det digitala möte som hölls idag av utredaren Alicja Andersson från Kemikalieinspektionen. Men hon röstar inte efter eget huvud utan efter instruktioner från miljödepartementet där Isabella Lövin (MP) styr.

Sverige sa ja

Svensk Jakt har de senaste dagarna, inför mötet i kommittén, vid flera tillfällen frågat om vilken position Sverige ska inta i frågan om blyhagel, med svaret att något beslut ännu inte är taget.

Vid upprepad fråga idag, torsdag, fick vi det lakoniska svaret från miljöministerns pressekreterare:

”Kommissionens fick kvalificerad majoritet i Reach-kommittén. Sverige röstade för kommissionens förslag.”

Besviken ordförande

Svenska Jägareförbundets ordförande Torbjörn Larsson, som den senaste tiden argumenterat hårt och debatterat intensivt, för att Sverige skulle rösta nej är besviken när han nås av nyheten.

– Det är anmärkningsvärt att kommissionen lobbat så hårt för att få igenom detta ogenomtänkta förslag. Om det införs strider det mot svensk grundlag. Definitionen av våtmark gör också att praktiskt taget all mark i Sverige kommer att betraktas som en sådan, särskilt om det regnat, säger Torbjörn Larsson.

Han har idag möte med representanter från den europeiska jaktsammanslutningen FACE, och det är ingen vågad gissning att blyförbudet kommer att stå högst på agendan

Fortsätter arbetet

För trots bakslaget i Reach-kommittén finns ingen anledning att ge slaget förlorat, menar Torbjörn Larsson. Förslaget måste vinna bifall både i EU:s ministerråd och i parlamentet för att bli verklighet. Det finns emellertid ingen möjlighet att ändra i förslaget utan det är ett ja eller nej som gäller.

– Vi kommer självfallet att både i Sverige och ute i Europa tillsammans med FACE fortsätta att arbeta hårt för att EU-kommissionens tokiga idéer om blyhagel ska hamna där det hör hemma, i papperskorgen.

Socialdemokrater emot

När ett departement fattar ett beslut, såsom miljöpartidrivna miljödepartementet gjort nu, står hela regeringen bakom. Men som vanligt när det gäller jaktfrågor finns det tecken på att regeringspartierna inte är överens.

Socialdemokratiska EU-parlamentarikerna Johan Danielsson och Erik Bergkvist lämnade tidigare i somras en skriftlig fråga till EU-kommissionen där de beskrev att kommissionens förslag att fasa ut bly hade ett gott uppsåt, men som ett dråpslag mot Sveriges jägare.

Nämnd avgör

Moderaterna har tidigare genom EU-parlamentarikern Tomas Tobé uttalat att de helt är emot förslaget.

Inför rådsmötet med miljöministrarna måste regeringen inhämta riksdagens EU-nämnds stöd för den position man har tänkt driva. Hur riksdagsmajoriteten ställer sig till kommissionens förslag, som med svenskt stöd nu har vunnit gehör i EU:s Reach-kommitté, avgör alltså vilken knapp Isabella Lövin måste trycka på i ministerrådet.

Publicerat
Just now, Dahla said:

Bunkra

Vad hjälper det om det blir helt tvärstopp?

Publicerat

Nu kommer de ju inte förbjuda bly om jag har förstått rätt. Men ändra reglerna för vart det får användas!

Så köpa inga problem, använda kan ju bli problem om det är att anses som våtmark?

Bunkra? Tja det hjälper ju föga då innehav och inköp inte är några problem utan först när du använder ammon!

//Danielj

Publicerat
2 hours ago, simnil said:

Så du menar att om man skulle förbjuda öl skulle du lämna in alla du hade hemma för destruktion istället för att dricka upp dom?

Kan inte tänka mej att särskilt många skulle slänga ammunition dom redan köpt bara för att några "brysselkål" tycker att dom köpt fel sort....

Tja biran är inget problem i sig, men "brysselkålen" kan ju se till att allt klassas som 'våtmark' så där står du med ett lager som inte får användas. 

Publicerat
18 hours ago tecno sa:

Vad hjälper det om det blir helt tvärstopp?

Jag har iallafall  köpt en hagelgjutare B)

• Like 1
Publicerat
4 minutes ago tecno sa:

Tja biran är inget problem i sig, men "brysselkålen" kan ju se till att allt klassas som 'våtmark' så där står du med ett lager som inte får användas. 

i Norge var ju bly helförbjudet och fick inte innehas bla bla bla , men när dom släppte på kranen så "hittades " det väldigt mycket blyammo både här och där ...

Publicerat

Enbart en annan väg att anfalla jakt och skytte, men vi har så mycket fiender i våra egna led att vi inte behöver några fler... 

Tyvärr är det mkt svårt att få tag på det i särklass bästa krutet för att ladda stål  och jag pratar om Alliant STEEL , fanns det tillgång

för det skulle det handladdandet av " No tox " plugg vara en barnlek.

/ P

Publicerat
11 minutes ago tecno sa:

Jo men det jag menar är ju att ett viss mått av sunt förnuft kommer man ju att använda oavsett vad som bestäms. Använd upp blyskotten ändå är vad jag menar!

Det var en vis man som sa att folk ska känna respekt och förståelse för lagar och bestämmelser. Detta är en vettig inställning men tyvärr en inställning som är på utdöende i och med att mer och mer idiotiska regler införs som vanligt folk varken vill, eller ibland ens kan, följa.

När det gäller EU så är dom för många för att samsas om något viktigt så dom koncentrerar sig på småsaker som att jävlas med jägare och lagstadga om hur raka klass 1 -gurkor ska vara. 

Publicerat
21 hours ago simnil sa:

Jo men det jag menar är ju att ett viss mått av sunt förnuft kommer man ju att använda oavsett vad som bestäms. Använd upp blyskotten ändå är vad jag menar!

Det var en vis man som sa att folk ska känna respekt och förståelse för lagar och bestämmelser. Detta är en vettig inställning men tyvärr en inställning som är på utdöende i och med att mer och mer idiotiska regler införs som vanligt folk varken vill, eller ibland ens kan, följa.

När det gäller EU så är dom för många för att samsas om något viktigt så dom koncentrerar sig på småsaker som att jävlas med jägare och lagstadga om hur raka klass 1 -gurkor ska vara. 

Finns väl en anledning till att jänkarna anser 2:a tillägget i konstutitonen vara helig. 

Publicerat

Tror ni att dom kommer nöja sig med blyförbud i saluförda patroner ? I Norge stängdes kranen till att själv importera blyhagel  osv osv , Danmark ska vi inte ens prata om då dom fortfarande vidhåller att att skjuta bly är Svineri om jag får citera deras motsvarighet till SJF. 

Det har redan börjats lobba för plastförbud i hylsor och förladdningar och "vårat" eget förbund verkar redan ha vikt ner sig så det gamla ordspråket att ger du dom lillfingret så tar dom hela handen låter skrämmande bekant.

/P

Publicerat

Skulle gissa att bly på sikt blir förbjudet ändå. Alltså att ens kunna köpa då det anses vara giftigt. Då gäller det att ha bunkrat med bly (jag fick hem 110 kg häromveckan men det är bara början) och allehanda gjutblock om man nu ska fortsätta använda det.

Inom fordonsindustrin har vi jobbat med REACH i ett antal år nu och fasat bly etc ur i princip alla komponenter där det är möjligt.

Framtiden blir nog tyvärr som i Demolition Man där man får böta om man svär och sex inte utövas. Tycker utvecklingen är klart bekymmersam på många plan.

Vi behöver en Ted Nugent som för vår talan. Alla är så förbannat mossiga och skitnödiga i detta land.

• Like 2
Publicerat
2 hours ago exabit sa:

Skulle gissa att bly på sikt blir förbjudet ändå. Alltså att ens kunna köpa då det anses vara giftigt. Då gäller det att ha bunkrat med bly (jag fick hem 110 kg häromveckan men det är bara början) och allehanda gjutblock om man nu ska fortsätta använda det.

Inom fordonsindustrin har vi jobbat med REACH i ett antal år nu och fasat bly etc ur i princip alla komponenter där det är möjligt.

Framtiden blir nog tyvärr som i Demolition Man där man får böta om man svär och sex inte utövas. Tycker utvecklingen är klart bekymmersam på många plan.

Vi behöver en Ted Nugent som för vår talan. Alla är så förbannat mossiga och skitnödiga i detta land.

Du får gå en kurs i  bly-hagel ladd Fu hos mig ?

• Like 2
  • 1 month later...
  • 1 month later...
Publicerat

Vågar vi gissa att om MP sitter i Regering när det ska bestämmas vad som ska klassas som "våtmark" så kommer det att bli västa tänkvbara med jägarögon sett ?

Sen var det det där med omvänd bevisbörda, ett förslag värdigt vilken diktatur i valfri Bananrepublik som helst.  

Jag tycker dom som röstade för EU skulle stätta sig i ett hörn med dum-struten på ett tag.

• Like 1
  • Thanks 1
Publicerat

Nu är jag inte för ett blyförbud, men på ett sätt kan jag ändå tycka att det vore skönt att slippa fundera på om jag får skjuta med bly eller inte, är det våtmark eller är det inte osv...

Nu är det varken hackat eller malet...

Publicerat
1 hour ago Svenstorparn sa:

Nu är jag inte för ett blyförbud, men på ett sätt kan jag ändå tycka att det vore skönt att slippa fundera på om jag får skjuta med bly eller inte, är det våtmark eller är det inte osv...

Nu är det varken hackat eller malet...

Det finns ju en skitenkel lösning på det, dom som vill slippa fundera köper blyfritt. ?

Och om EU gav fan i Sveriges angelägenheter skulle livet bli ännu enklare. ?

• Like 1
  • Thanks 1
Publicerat
3 minutes ago Järven sa:

Det finns ju en skitenkel lösning på det.

Dom som vill köper blyfritt, dom som vill köper bly. ?

Ja jo... men på vissa ställen får du inte nyttja bly oavsett om du väljer att köpa det ena eller det andra.

Jag gillar när det är svart eller vitt, ska vi ha bly ja då ska vi kunna nyttja det oavsett om det är blött på marken eller inte... annars kan vi lika gärna skippa det och göra som danskarna och snart förmodligen även de jävulskt konservativa engelsmännen 

Publicerat
8 hours ago Svenstorparn sa:

Jag gillar när det är svart eller vitt, ska vi ha bly ja då ska vi kunna nyttja det oavsett om det är blött på marken eller inte... annars kan vi lika gärna skippa det och göra som danskarna....

Du har ju det personliga valet att köpa bara 100% blyfritt till dig själv 24timmar per dygn 365 dagar om året, dvs du kan välja svart eller vitt själv.

Det det här handlar om är att du ska fråntas möjligheten att välja och låta någon annan välja åt oss.

• Thanks 1
Publicerat
15 hours ago culot sa:

Är det någon som är förvånad ?  Svensken måste vara den dummaste som iklätts ett par skodon..... men vi har fienden i våra egna led och hos dom som ska företräda oss ... en av biverkningen är att det svider i röven.

/ P

Tycker du har sammanfattat problembilden så pass bra, att övriga kommentarer är överflödiga.

Publicerat

i januari så ska det röstas om ett tottal förbud för blyad ammunition i alla kulvapen . gäller även på skjutbanor . får dom igenom det så dör allt tävlingsskytte i europa .    https://svenska.yle.fi/artikel/2019/12/02/nu-ska-blyhaglen-bort-fran-vara-vatmarker-pa-langre-sikt-planerar-eu-ocksa-ett?utm_source=facebook-share&fbclid=IwAR2iXaB4y4yLGiAUSHA1nX6CWapcuQJcDAFWGGrweA6jRkYC6ziwI4l6A1g