Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Dagens klantarsle=undertecknad...

Featured Replies

Publicerat

Hejsan!

Måste bara berätta en liten pinsam/klantig  :-[ episod från dagens jakt..

Alljakt med Wachtel och korthårsvorsther stod på programmet.

Grabben som är 10 år hängde med mig idag.

I första såten så hinner vi gå 150m då jycken river i 100m framför oss.

Hör direkt på skallet att det är gris hon hittat.

Tar ner drillingen från axeln.

Jag vet som sagt att det är gris och har grabben en halv m från mig så jag beslutar direkt att byta ut hagelskotten mot slugg som en extra säkerhet.

Bryter bössan och stoppar hagelpluggen i fickan.

Letar efter några slugg.

Då kommer en kolsvart vildsvins galt rakt mot oss på viltstigen vi står på.

Den tvärstannar på 10 m och glor på oss.

Där står jag med brutet vapen… ::) 

Skit! Hinner inte få i någon slugg.

Stänger bössan försiktigt med tomma hagelpipor och lägger rödpunkten mellan de plirande ögonen på nassen.

Solen sken och det riktig glittrade i snön.

Kolsvart galt mot nysnö är vackert!  8)

Tankarna far runt i huvudet och jag tvekar.

Nä! jag kan inte skjuta rakt framifrån mellan ögonen även om jag har guldläge.

Har som sagt bara en kula, får jag inte stopp på grisen med den så finns ju risken att den springer på oss.

Själv hade jag kanske kunnat hoppa undan i sånt läge men man är ju rädd om lillkillen.

Sekunderna går, vet inte riktigt var jycken är men nu är hon troligen bakom grisen.

Då kastar nassen vänster.

Följer med, lägger rödpunkten i framkant bog.

Trycker av..inget händer…  ???

Skit också! fick in fingret på bakre avtryckare.

Hur j-vla klantig får man va. 

Hänger på grisen med rödpunkten och får iväg kulan 1 meter innan nassen försvinner bakom några stenar.

Man vill ju så gärna att allt ska bli lyckat, sonen står bredvid o sånt ni vet.

Nu ska store jägarn, din far, visa hur det ska gå till...  ::)

Inget händer annat än att grisen drar iväg med jycken efter.

Jag kollar in grabben som spontat utbrister:

Faan va Coolt!  ;D

Jag skakar som ett asplöv, känner hur dumt allt blev.

Vi går fram och kollar skottplats, hittar först inget men när jag vänder mig om så ser jag att kulan tagit mitt i en 7-8 centimerters björk framför där grisen sprang.

J-vlar också! Men möjligt att splitter ändå träffat grisen.

Vi följer löpan några hundra m men hittar inget blod eller annat.

Galten går förbi de andra 2 hundförarna som går tillsammans, den passerar på 5m..

Bägge dårarna har endast tagit med hagelbössa.

Nassen uppträdde helt friskt va de kunde se.

De spårade ytterligare en bit men inget blod.

Sen går den ut ur såten vid en passkytt som bara ser ryggen av galten.

Går själv dit och kontrollera löpan där med.

Som väl är så verkar nassen vara helt oskadd.

Hade annars en trevlig dag även om inget blev skjutet.

Wachtelntiken jagade bra idag hon hadde 1 gris, 6 rådjur o en älgtjur på benen.

De va dagens storry, få se om det blir nått kul i morgon.

MvJh

NS

Publicerat

ehh....alla är vi klantiga nån gång eller flera,starkt av dej att våga skriva om det. Det tyder på självinsikt,jag håller på dej :D

Tror alla som jagar mycket kommer till situationer som detta,att det handlar om grisar eller älgar spelar ingen roll i samanhanget,du fick en erfarenhet...det har jag med många andra också fått.

Du skall ha all heder som känner och bryr dej....

mvh Telgetok

Publicerat

Jag tror inte det speladee nån roll om du fått grisen eller ej! Det är ändå spänningen i jakten som gör det......Grabben kände spänningen "Fan va coolt2  ;D

Jag tror du har hjälpt till att föryngra jaktkåren  ;)

Publicerat

Ähhh!...shit happens!....huvudsaken är att det inte blev nån skadeskjutning.....plus att grabben tyckte det var coolt ;):D

Publicerat
  • Författare

JO för fasen! :) så är efteråt så va det ju en händelse som jag inte kommer glömma i första taget.

Ingen skada skedd som väl är.

Frågade lite senare grabben va han tyckte om de hela.

-JO, de va kul o  spännande o sen blev jag skiträdd!  ;D

Min "arkilleshäl" inom jakten är när någon av ungarna hänger med. :-

Har ytterligare en episod som hände för några år sen, grabben var nog inte mer än 5-6 år så strosade vi omkring lite skogen.

Rådjuren var lovliga, dock inte med hund.

Hade inga direkta förhoppningar om att få se något. Killen hade lite svårt att va tyst ::)

Var i september, så bock och kidd var lovligt.

Skulle alldrig falla mig in att skjuta dessa små varelser men eftersom killen va med så...

Då går get och 2 kidd över skogsvägen 80 m fram.

Sista kiddet står kvar på vägen i ren bredsida.

Lyfter byssen och lägger den på skjutkäppen för att få det riktigt stablit.

De här bli bra tänkte jag, skjuta ett rådjur o grabben är med.

Han står och håller lite lätt i min rock iförd allt för stora hörselskydd..

Till saken hör att man ju varit med om rådjursexplositionen och fällt ett o annat rådjur i sina dar.

Så det här blir ju enkelt.. ;)

Lägger hårkorset i bogen på kiddet och ska låta skottet gå.

Skjut pappa! säger lillkillen.

Då börjar jag skaka så in i h-vete.

Klarar inte ens hålla kvar korset iinom rådjurskroppen, trotts skjutkäpp... ::)

Värsta frossan sätter in.

Skakar Värre än om det skulle stått en grizzlybjörn där framme.

Får helt enkelt ge FN i och skjuta.

Behöver jag säga att grabben blev lite besviken...

MvJh

NS

Publicerat

Jag håller med föregående talare. Och ett par bra historier att berätta kan räcka långt ibland.  ;D

Måste bara fråga... Vad säger reglementet om att jaga svin med slug i en drilling??  ;) ;D

Publicerat
  • Författare
Jag håller med föregående talare. Och ett par bra historier att berätta kan räcka långt ibland.  ;D

Måste bara fråga... Vad säger reglementet om att jaga svin med slug i en drilling??  ;) ;D

Hmm.. ::)..  nope! som förhoppningsvis de flesta vet så är det olagligt annat än på eftersök.

Va inte så lite korkat att försöka byta ut ammon, stoppa en gris i rent självförsvar på nära håll inom ett par m går säkerligen med 3:ans hagel oxå.

MvJh

NS

Publicerat

Med en knatte bredvid sig gör man nog bäst i att skita i det där med reglementet ifall man riskerar att bli överkörd av en rusande gris och ladda med det grövsta man har...

Publicerat
Hmm.. ::)..  nope! som förhoppningsvis de flesta vet så är det olagligt annat än på eftersök.

Va inte så lite korkat att försöka byta ut ammon, stoppa en gris i rent självförsvar på nära håll inom ett par m går säkerligen med 3:ans hagel oxå.

MvJh

NS

Trots allt en rolig episod ni kan skratta åt tillsammans om några år.Att stoppa en gris på några meters håll med hagel tror jag skulle fungera alldeles utmärkt Har en bekant i Sydafrika som är PH när han tvingas till eftersök på någon stor katt tar han sin hagelautomat laddad med sk. varghagel
Publicerat
  • Författare

Grabbhalvan mailade sin kompis som flyttat till USA.

Såhär upplevde han händelsen.. Pulicerat men hans godkännande.

""När pappa och jag var ute i skogen och jagade,så hörde vi Alice skälla jätte mycket ,då visste pappa att det var en gris och skulle byta skott till kula för han hade hagel i bössan.

Då kom grisen 10 meter framför, den var kolsvart och jättestor. Pappa han bara lägga i ett skott. Då siktade pappa på huvudet men ville inte skjuta för den kunde bli skadad. Då sprang grisen åt sidan då tryckte pappa på fel avtryckare (på hans bössa finns två avtryckare en för vardera pipa) och när han tryckte på rätt avtryckare så träffar han ett träd , vilken klantpappa man har va!""

Hmm.. vilken förebild man är va :D

Sen har han tydligen inte koll på att det är 3 pipor i byssen :-

De får jag se till att lära honom.

PICT1443.jpg

MvJh

NS

Publicerat
Grabbhalvan mailade sin kompis som flyttat till USA.

Såhär upplevde han händelsen.. Pulicerat men hans godkännande.

""När pappa och jag var ute i skogen och jagade,så hörde vi Alice skälla jätte mycket ,då visste pappa att det var en gris och skulle byta skott till kula för han hade hagel i bössan.

Då kom grisen 10 meter framför, den var kolsvart och jättestor. Pappa han bara lägga i ett skott. Då siktade pappa på huvudet men ville inte skjuta för den kunde bli skadad. Då sprang grisen åt sidan då tryckte pappa på fel avtryckare (på hans bössa finns två avtryckare en för vardera pipa) och när han tryckte på rätt avtryckare så träffar han ett träd , vilken klantpappa man har va!""

Hmm.. vilken förebild man är va :D

Sen har han tydligen inte koll på att det är 3 pipor i byssen :-Dom e för goa dom små ;D. Pappa lär sig till nästa gång ;D ;D ;D

De får jag se till att lära honom.

PICT1443.jpg

MvJh

NS

Publicerat

kissing2.gif

Underbart pussa sonen...

b94.gif

Publicerat

;D ;D ;D Hörru klantpappa  ;D Pussa han från mig också  ;D

Publicerat

Av barn får man höra saningen  ;D ;D ;D

Publicerat

ha ha :) var glad att det va din son som kritiserade dig. jag var med på en rådjursjakt och hade lånat en husquarna bock som ja trivdes med. när jag står på mitt pass så säger han jag står där med. att vi ska gå ner till en annan gubbes pass och fika, och att ja kan gå i förväg.

duktig som ja ville vara så plockar ja ur pluggen innan ja knatar iväg för att fika.

när ja står där och sörplar kaffe hoppar det fram ett rådjur och står med full bredsida mot oss på ca 20 meters håll.

skjut den säger gubben, så ja sliter tag i haglan, siktar, och... *klick* *klick* hmm.. just det ja, skotten ligger i fickan. ja bryter bössan, stoppar i två patroner. och just som ja fällt ihop bössan. hoppar rådjuret graciöst in i ett gransnår :S

resten av den dagen hånades ja för att jag jagar utan laddat vapen :(  inget kul att höra som ung kille, utav erfarna gubbar som bär runt på sina hanabössor.  >:( mitt jaktintresse dog några år där. men nu e det på g igen  ;D

Publicerat

Känns som det är läge för NS att överge just NS nu när vi alla känner honom som KLANTPAPPA  ;D ;D ;D ;D

Läcker upplevelse iaf!

Mvh!