Publicerat September 6, 20205 yr Hej Forumet. Jag har en fråga angående Jaktexamen. En kollega till mej vill ta examen. Men han har nu träffat kärleken på Åland å planerar nu att slå sej ner där. Hur fungerar det egentligen med Jaktexamen å våra grannländer, gäller våran Svenska examen på Åland eller måste man ta en Åländsk examen för att få köpa vapen å jaga när man väl på riktigt har flyttat dit?? Har man nån nytta på något vis av en Svensk examen när man bestämt se för å bo på Åland, tex är det lättare å låna vapen av nära anhöriga i Sverige eller nått liknade?? Kollegan fick ett erbjudande av sin far att hänga på en utbildning i Sverige nu. Men han undrar nu om han bör eller om han istället bara ska satsa på en examen på Åland? Mvh Daniel
Publicerat September 6, 20205 yr Jag tog själv jägarexamen i Norge en gång i tiden. När jag flyttade tillbaka till Sverige visade det sig att den norska inte var giltig här om man inte var norsk medborgare. En svensk ska alltså ha en svensk jägarexamen för att få inneha vapen i Sverige, så för min del var det bara att ta examen igen. Däremot går det bra för en norrman att ha norsk examen i Sverige. Det samma ska gälla i Finland, alltså att du som svensk medborgare kan ta finsk examen i Finland, men du kan inte använda samma examen i Sverige. Däremot är det omvända alltid möjligt: Att ta svensk examen som man sen använder vid flytt till annat nordiskt land. Så låg det i alla fall till på den tiden frågan var aktuell för mig. Det är snart 10 år sedan. Jag pratade med både Polisen och Naturvårdsverket som förklarade att syftet med den här nordiska överenskommelsen (vilket det alltså är) är att en exempelvis svensk inte ska kunna åka till exempelvis Finland och ta examen (där den tydligen är enklare) för att sen kunna köpa vapen i Sverige. Så din kollega tjänar på att ta svensk jägarexamen innan han flyttar till Åland.
Publicerat September 6, 20205 yr Författare 5 hours ago älg sa: Jag tog själv jägarexamen i Norge en gång i tiden. När jag flyttade tillbaka till Sverige visade det sig att den norska inte var giltig här om man inte var norsk medborgare. En svensk ska alltså ha en svensk jägarexamen för att få inneha vapen i Sverige, så för min del var det bara att ta examen igen. Däremot går det bra för en norrman att ha norsk examen i Sverige. Det samma ska gälla i Finland, alltså att du som svensk medborgare kan ta finsk examen i Finland, men du kan inte använda samma examen i Sverige. Däremot är det omvända alltid möjligt: Att ta svensk examen som man sen använder vid flytt till annat nordiskt land. Så låg det i alla fall till på den tiden frågan var aktuell för mig. Det är snart 10 år sedan. Jag pratade med både Polisen och Naturvårdsverket som förklarade att syftet med den här nordiska överenskommelsen (vilket det alltså är) är att en exempelvis svensk inte ska kunna åka till exempelvis Finland och ta examen (där den tydligen är enklare) för att sen kunna köpa vapen i Sverige. Så din kollega tjänar på att ta svensk jägarexamen innan han flyttar till Åland. Där ser man?. Tusen tack för denna information, jag kommer nu att rekommendera att han hänger på kursen som han har talat om?. Bra ändå att Norden har en överenskommelse i denna fråga. Å överenskommelsen låter ju faktiskt ganska rimlig.
Publicerat September 8, 20205 yr man måste ta den ålänska jägarexamen då man flyttat hit . fick själv göra det då jag flyttade hit .
Publicerat September 9, 20205 yr Författare 14 hours ago furiren sa: man måste ta den ålänska jägarexamen då man flyttat hit . fick själv göra det då jag flyttade hit . Ok de är uppfattat. Tack för infon?
Publicerat September 9, 20205 yr Författare 14 hours ago furiren sa: man måste ta den ålänska jägarexamen då man flyttat hit . fick själv göra det då jag flyttade hit . Frågor: Va de svårt att ta examen på Åland?? Hur länge måste man sedan vara skriven där innan man kan köpa vapen? Kan man snabba på anskaffandet av vapen snabbare genom att man tar med sej vapen från Sverige som man sedan skriver in på Åland?? Måste man även göra om skjutproven om man redan har Svensk examen eller räcker det med det teoretiska provet?? Med vänlig hälsning, Daniel
Publicerat September 12, 20205 yr På 2020-09-09 at 09:50 Sjöfaran sa: På 2020-09-08 at 19:23 furiren sa: man måste ta den ålänska jägarexamen då man flyttat hit . fick själv göra det då jag flyttade hit . Frågor: Va de svårt att ta examen på Åland?? Hur länge måste man sedan vara skriven där innan man kan köpa vapen? Kan man snabba på anskaffandet av vapen snabbare genom att man tar med sej vapen från Sverige som man sedan skriver in på Åland?? Måste man även göra om skjutproven om man redan har Svensk examen eller räcker det med det teoretiska provet?? Med vänlig hälsning, Daniel det var inga problem att ta in sina vapen från sverige . provet är ca 30-50 frågor har jag för mig . ja så fort du är skriven på åland då tror jag du kan köpa bössor här. när flyttar han hit ?
Publicerat September 12, 20205 yr Författare 5 hours ago furiren sa: det var inga problem att ta in sina vapen från sverige . provet är ca 30-50 frågor har jag för mig . ja så fort du är skriven på åland då tror jag du kan köpa bössor här. när flyttar han hit ? Tackar för detta svaret?. Han flyttar dit så fort karantän reglarna blir lyfta. En fundering: ”om man flyttar till Åland som svensk å börjar sin jägarkarriär med att ta sin examen på Åland. Hur lång tid behöver man då bo där innan man blir godkänd av Åländska myndigheter att köpa sitt första vapen? Hans tanke är att bo på Åland med sin Åländska fästmö men att vara med en hel del å jaga med farsan i Sverige.
Publicerat September 12, 20205 yr 4 hours ago Sjöfaran sa: Tackar för detta svaret?. Han flyttar dit så fort karantän reglarna blir lyfta. En fundering: ”om man flyttar till Åland som svensk å börjar sin jägarkarriär med att ta sin examen på Åland. Hur lång tid behöver man då bo där innan man blir godkänd av Åländska myndigheter att köpa sitt första vapen? Hans tanke är att bo på Åland med sin Åländska fästmö men att vara med en hel del å jaga med farsan i Sverige. tror du kan köpa direkt man skrivit sig här . och har jägarexamen .
Publicerat September 13, 20205 yr Författare 18 hours ago furiren sa: tror du kan köpa direkt man skrivit sig här . och har jägarexamen . Kanon. Tack för hjälpen