Jump to content

Aimpoint 4 moa

Tobdala
 Share

Recommended Posts

Hej!

Ni som har erfarenhet av 4 moa på rödpunktssikten, känner ni att ni tappar mycket precision på det jämfört med 2 moa?

Jag vet ju att användningsområdet på rödpunktar är korta snabba skott, men ibland kan man ju behöva komma åt på lite längre håll.
Jag är ingen hundförare utan passkytt och då ofta på lite trånga pass.

Har ett H-2 med 2 moa hemma, men har tittat i ett 9000 med 4 moa och upplevde den punkten trevligare.
Funderar på att byta mitt till en 4:a.
Jag vet vad det innebär i skillnad rent teoretiskt, men tänkte om någon har praktisk erfarenhet av det hela.

Mvh /Tobias

Jag tror mest det är frågan om tycke och smak- och vad som fungerar just för dig och dina ögon.

Själv föredrar jag 2 MOA. Både på kula och hagel (skjuter en del jaktstigar när det inte är Corona)

Jag reglerar pricken med ljusstyrkan efter ljusförhållanden runtom.

Om DU håller skotten inom 4 MOA träffbild i klövvilt på 50- 60 meter blir det inga eftersök?

• Like 2

Jag valde mellan 2 och 4 när jag köpte min Micro H2. Tittade noga i båda varianterna och jämförde och tyckte 4 MOA passade mig bättre. 

Man missar inget i precision det är bara en träningssak att vänja sig med att skottet tar mitt i pricken. Som att skjuta med rundkorn i ett dioptersikte. Jag har avstått skott på rådjur med Aimpointen för jag tyckte det var för långt håll (kanske 80m den gången). Ett skott som jag antagligen hade tagit om jag haft ett kikarsikte med lite förstoring, men det är bara hjärnspöken. Jag skjuter lika bra (om inte bättre) med Aimpointen på älgbanan än med ett sikte  med förstoring.

Så titta i båda varianterna och välj det som passar dig bäst. Har man lite astigmatism kan rödpunkten bli "stjärnformad" och det kan funka bättre med  en lite större punkt.

• Thanks 1

Jag tycker det ska vara en feting till punkt på de hållen det i regel gäller på drevjakt. Har skjutit slugs med 6moa aimpoint S1 vilket kändes jäkligt bra.

Diskussionen blir ju lite bakvänd. 
Det är ju väldigt mycket ifrån person till person vad som passar den egna jakten.Likaså vad man har för preferenser.

Men en liten "out of the box" tanke  Trijicon RMR med Triangel. Spetsen för precision och resten för "närskott"?

Ps. Annars rekommenderar jag dig att prova, om du saknar något finns ju möjligheten att i en eventuell framtid kunna köra snabbfäste och 2 el 4moa + kikare!

//Danielj

• Like 1

Tack för svar!

Magkänslan lutar åt en 4:a

Danielj, jag har också varit inne på trijicon. Men man måste ju begränsa sig någon gång, finns ju för mycket att välja på ?