Publicerat September 14, 20205 yr Detta är en populär post. Härom veckan vart det säljakt. En heldag i Bohuslän. Vi for ut vid 8-tiden på ett kav lugnt västerhav. Efter trekvart kom vi till första platsen där jag sattes i land på en kobbe, halvannan timme senare tittade en säl upp bortom bojen. Hållet var drygt men min spotter uppmanade mig att skjuta ändå. Close but no cigar. Nära men ändock bom, kände att 150-180 på ett sälhuvud med min fasta 6-a kanske var väl optimistiskt. Vi fortsatte. En ny kobbe. Såg säl men ingen som var intresserad nog av oss så vi flyttade vidare. Där dök det upp en säl till, och ännu en bom på lite för långt håll, närmare 200 m. Sådant gör ju att man börjar förlora tron på sig själv. Enda positiva är att det är lätt att se bomskott i vatten.... Nåja. Vi fortsatte nedåt i kustbandet och passerade stugan hustrun äger med sina systrar. Efter en stund såg vi en säl ligga på en sten bredvid några kobbar där vi hade jakträtt. Vi smög fram med båten och jag gled iland. Kravlade i måsskiten för att komma i läge bara för att konstatera att sälen dolds av en annan kobbe. Kravlade bakåt och postade om några meter åt vänster. Nu hade jag rent håll och frågan dök upp i huvudet. Skulle jag satsa på ett huudskott eller något annat? Med v-max finns det alternativ. Jag bestämde mig för "stickhålet" i halsgropen. Kände att det fanns lite felmarginal där eftersom sälen låg så fint på sidan. Kramade in avtryckaren och sälen stelnade till, rullade sakta sakta ett halvt varv bakåt och gled av stenen. Där blev den liggande. Jag klev i båten och vi åkte och hämtade sälen, en årsunge från i våras. Vi for fram till en annan kobbe intill för att sträcka lite på benen och vänta ut ytterligare sälar. Efter lite samkväm dök det mycket riktigt upp en säl en bit bort. Jag lade mig till rätta och kramade åter avtryckaren efter att ha hittat sälen i hårkorset. Inget plask denna gång, sälen stendog och vattnet färgades raskt rött. Full gas och båtföraren for till skottplatsen. Sökte runt med kroken men sälen hade sjunkit. Detta precis där strömmen är som starkast och djupet tog vid, ekolodet sade 12 m och snabbt djupnande. Vi lämnade den åt krabborna och nöjde oss med den andra. Därefter kaffe och hemfärd. Dagens lärdom 1: jag behöver lite bättre förstoring än min (iofs väldigt trevliga och skarpa) fasta 6-a (Zeiss, 80-talare). Dagens lärdom 2: Det är svårt med mål i dyningar. Dagens lärdom 3: säljakt är väldigt roligt.
Publicerat Oktober 19, 20205 yr Författare Detta är en populär post. Var ute i Bohusläns skärgård en sväng i helgen. Finfint höstväder. Skyddsjagade säl lite på lördag em och söndag fm, övrig tid gjorde vi höst i stugan. Eftersom det är en massa klättrande på hala klippor samt i och ur båten så kör jag med såväl broddar på stövlarna som en flytoverall när jag jagar säl. Sedan är det ju närmast en fördel om sälen får syn på en, det gör dem nyfikna vilket jag tycker var en svår omställning jämfört med övrig jakt. Det blev blott en säl denna helg, den dök upp på lite drygt 170 m och jag visslade och sjöng lite så den höll sig kvar med blicken åt mitt håll medan jag lade mig till rätta och krökte fingret om avtryckaren. Såg tydligt hur den träffades och sakta gled bakåt i vattnet. Under kanske 15 sekunder syntes den i ytan och vi skyndade dit med båten men den gick inte att finna. Området vid kobben blir snabbt djupt och vattnet är strömt. Lite trist men det är bara att rapportera in den som icke bärgad.
Publicerat November 2, 20205 yr Författare Ny vända till bohuslän med två kortare säljaktturer. Därtill lite rådjursjakt u skymingen och grävlingjakt på natten. Men det mesta var resultatlöst, eller ja. Andra dagen så dök det upp en säl som jag testade att vissla på. Och visst, den svarade så snällt och simmade in på 30 m håll varefter jag sköt den. Den döda sälen guppade fint i ytan medan det stilla vattnet färgades rött. Skyndade mig i båten. Samtidigt som jag satte foten i båten såg jag hur det började bubbla vid huvudet. Sedan tog det inte många sekunder innan den hade sjunkit. Väl på plats sökte jag med kroken men fick inte tag på sälen. Och trots att vattnet var stilla och klart syntes ingenting på grund av allt blod. Så det blev att rapportera in ännu en icke bärgad knubbsäl vilket inte känns så bra.
Publicerat November 2, 20205 yr On 10/19/2020 at 7:59 AM, Älgflugornas Herre said: Var ute i Bohusläns skärgård en sväng i helgen. Finfint höstväder. Skyddsjagade säl lite på lördag em och söndag fm, övrig tid gjorde vi höst i stugan. Eftersom det är en massa klättrande på hala klippor samt i och ur båten så kör jag med såväl broddar på stövlarna som en flytoverall när jag jagar säl. Sedan är det ju närmast en fördel om sälen får syn på en, det gör dem nyfikna vilket jag tycker var en svår omställning jämfört med övrig jakt. Det blev blott en säl denna helg, den dök upp på lite drygt 170 m och jag visslade och sjöng lite så den höll sig kvar med blicken åt mitt håll medan jag lade mig till rätta och krökte fingret om avtryckaren. Såg tydligt hur den träffades och sakta gled bakåt i vattnet. Under kanske 15 sekunder syntes den i ytan och vi skyndade dit med båten men den gick inte att finna. Området vid kobben blir snabbt djupt och vattnet är strömt. Lite trist men det är bara att rapportera in den som icke bärgad. Trevligt att se min gamla *glasbit* på annan bössa