Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Säljakt i Bohuslän

Featured Replies

• 1 month later...
  • 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Ny vända till bohuslän med två kortare säljaktturer. Därtill lite rådjursjakt u skymingen och grävlingjakt på natten.  Men det mesta var resultatlöst, eller ja. Andra dagen så dök det upp en säl som jag testade att vissla på. Och visst, den svarade så snällt och simmade in på 30 m håll varefter jag sköt den. Den döda sälen guppade fint i ytan medan det stilla vattnet färgades rött.  Skyndade mig i båten. 

Samtidigt som jag satte foten i båten såg jag hur det började bubbla vid huvudet. Sedan tog det inte många sekunder innan den hade sjunkit. Väl på plats sökte jag med kroken men fick inte tag på sälen. Och trots att vattnet var stilla och klart syntes ingenting på grund av allt blod. Så det blev att rapportera in ännu en icke bärgad knubbsäl vilket inte känns så bra. 

Publicerat
On 10/19/2020 at 7:59 AM, Älgflugornas Herre said:

Var ute i Bohusläns skärgård en sväng i helgen. Finfint höstväder. 

Skyddsjagade säl lite på lördag em och söndag fm, övrig tid gjorde vi höst i stugan. Eftersom det är en massa klättrande på hala klippor samt i och ur båten så kör jag med såväl broddar på stövlarna som en flytoverall när jag jagar säl. Sedan är det ju närmast en fördel om sälen får syn på en, det gör dem nyfikna vilket jag tycker var en svår omställning jämfört med övrig jakt. 

Det blev blott en säl denna helg, den dök upp på lite drygt 170 m och jag visslade och sjöng lite så den höll sig kvar med blicken åt mitt håll medan jag lade mig till rätta och krökte fingret om avtryckaren. Såg tydligt hur den träffades och sakta gled bakåt i vattnet. Under kanske 15 sekunder syntes den i ytan och vi skyndade dit med båten men den gick inte att finna. Området vid kobben blir snabbt djupt och vattnet är strömt.

Lite trist men det är bara att rapportera in den som icke bärgad. 

122041935_3799171750115829_907082862562535275_o.jpg?_nc_cat=109&_nc_sid=84a396&_nc_ohc=Vu69Gu2dFUwAX_jc0Mu&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=af9b3c6fd6b99db6a5744c01a73b18b0&oe=5FB0C4AB

Trevligt att se min gamla *glasbit* på annan bössa ;)