Jump to content
https://www.Reservdelar24.SE

https://www.AUTOdoc.SE
www.anglavakter.com

Sign in to follow this  
Risarn

monopol på hundanvändande i ett jaktlag

Recommended Posts

danielj

Vi skaffar den hund vi vill ha. Nu är ju just Älgjakten lite speciell, då man har en tilldelning att ta hänsyn till. Vilket gör att jag inte skulle skaffa en älghund om det fanns en fungerande hund i laget.

Sedan är det ju så att få personer har sådan tilldelning så man ens kan hålla en älghund utan man måste nästan bli inbjuden till andra lag. Blir ingen bra hund av 2-3 älgar per år! Så jag kan förstå motviljan att ta in en till älghund. Men det borde ju bara vara att rösta i laget?

Jag håller inte hund för laget heller det är för mitt egna nöje, om laget gillar det så är det ju positivt men inte nödvändigt. Tror inte det blir bra om du blir tvingad till hund / Hundras bara för att det saknas just en sådan hund!!

Nu kommer ju det flesta vilja maximera nyttan med hunden så då kanske det inte är smart att skaffa drever nummer 3-4 i laget när man redan har fungerande hundar för den jakten! Det skadar ju till största delen dig själv och hunden. Om man nödvändigtvis vill ha en viss hund så får man ju kolla efter andra marker om det inte passar in i jaktlaget eller också får man ta att den inte kommer släppas så ofta!

Så summa summarum, jag skaffar den hunden som passar mig. Men jag kollar självklart om jag tror att jag och laget kan använda den. Så till viss del tar jag hänsyn till laget. Sen skulle väl jag inte bli medlem i ett lag som hade hundar med mitt användnings område om jag misstänker att jag kommer få släppa mindre på grund av det!

Nu har jag ju grishund, så det finns ju möjligheter att släppa mer och flera så vi drabbas inte så hårt. Jag tar inte illa upp om/när det bjuds in hundar heller då min är på injagning. Då släpper man bara med lite avstånd så man kan utnyttja att det finns passare i skogen :D

//Danielj

redtop

Vi jagar med 3-4 hundekipage per jakt. Ingen av hundförarna har något problem med att det är flera som är med. De brukar samarbeta väldigt bra med att söka av hela såtarna.

• Like 1

Daltorpet

Jo som sagt tidigare är ju älgjakten speciell iom tilldelningen och så där. Jag vet inte riktigt hur jag skulle reagera på det där men jag antar man skulle få dela på släppen på antal hundar. Jag anser att om så varenda lagmedlem skulle ha en varsin älghund så skulle det bli ett släpp var i ordning genom lottning och sen snurra på det om det finns älgar kvar.. Finns det någon som känner att den inte får nog med jakt kan den gästjaga i andra lag eller gå med i fler lag. 

Jag har rådjurshundar och de har jag bara för min egen skull. Jag har inte en aning om vilka hundar som finns i laget. Jag går ut och jagar med mina hundar när jag känner för det och frågar någon i laget om de får vara med så får de det absolut men jag skulle inte anpassa min jakt efter någon annan. Då hade jag hellre bytt lag eller intresse om det skulle vara på de premisserna. 

• Like 1

Risarn
7 hours ago redtop sa:

Vi jagar med 3-4 hundekipage per jakt. Ingen av hundförarna har något problem med att det är flera som är med. De brukar samarbeta väldigt bra med att söka av hela såtarna.

hur stora är de såtarna ungefär räknat i hektar ?

redtop
7 hours ago, Risarn said:

hur stora är de såtarna ungefär räknat i hektar ?

200-300 ha.

Vi jagar alltid älg och vildsvin samtidigt. Typiska hundar är gråhund och laika.

KJE81

Vi har ganska många hundar i vårt jaktlag, ett tiotal totalt kanske, men då är det ju allt från valpar till gamla hundar, men det släpps aldrig mer än 2 per såt, totalt 9+9 i tilldelning så det blir några älgar per aktiv hund.