Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jakt på egen tomt

Featured Replies

Publicerat

Hej, har en fråga som jag sett varit upp förut men inte riktigt besvarat mina frågor. 

Är så att jag hyr ett hus, utanför detaljplan. Finns jaktlag runt där jag bor. 

Har lite problem med grävling och räv hemma, grävlingen gräver upp trädgården och räven stryker omkring och väntar på ett läge att ta våra kaniner. Och min sambo vill skaffa höns men tvekar pga grävlingen och räven. 

Jag får väll med laglig rätt skjuta dom på min tomt? (inom jakttider, rätt vapen och alla andra regler kring jakt såklart) 

Kontaktade jaktlaget för att kolla om jag kunde få jaga predatorer (grävling, räv och svartfågel) på marken, mest ifall dom gick och la sig utanför min tomtgräns. En annan anledning va för att kunna träna min hund och hon kunde få löpa efter räv/grävling. Och ev apportera svartfågel hemma på gården. Och inte så att det händer ofta utan nån gång /år. Men intresset va föga och dom skulle ringa mig när dom skulle jaga räv i mars. (lät som dom bara jagade räv då och oftast 1gång/år) 

Så antar att jag får släppa tanken att träna hunden hemma. Men skjuta av dom på "min" tomt får jag göra ändå va? Så får jag ta 308an ist för 5,6*52r för att minimera risken att dom går en enda meter. 

Publicerat
38 minutes ago N73r sa:

Hej, har en fråga som jag sett varit upp förut men inte riktigt besvarat mina frågor. 

Är så att jag hyr ett hus, utanför detaljplan. Finns jaktlag runt där jag bor. 

Har lite problem med grävling och räv hemma, grävlingen gräver upp trädgården och räven stryker omkring och väntar på ett läge att ta våra kaniner. Och min sambo vill skaffa höns men tvekar pga grävlingen och räven. 

Jag får väll med laglig rätt skjuta dom på min tomt? (inom jakttider, rätt vapen och alla andra regler kring jakt såklart) 

Kontaktade jaktlaget för att kolla om jag kunde få jaga predatorer (grävling, räv och svartfågel) på marken, mest ifall dom gick och la sig utanför min tomtgräns. En annan anledning va för att kunna träna min hund och hon kunde få löpa efter räv/grävling. Och ev apportera svartfågel hemma på gården. Och inte så att det händer ofta utan nån gång /år. Men intresset va föga och dom skulle ringa mig när dom skulle jaga räv i mars. (lät som dom bara jagade räv då och oftast 1gång/år) 

Så antar att jag får släppa tanken att träna hunden hemma. Men skjuta av dom på "min" tomt får jag göra ändå va? Så får jag ta 308an ist för 5,6*52r för att minimera risken att dom går en enda meter. 

Jag vet inte vad som gäller angående din eventuella jakträtt, men risken är väl att jakträtten kvarstår hos fastighetens ägare om det bara är huset du hyr. Men jag skulle i alla fall inte använda en studsare för rävjakt om det är typ ett villaområde, då känns det mycket säkrare med ett hagelgevär...och kanske ännu bättre med en riktig tunnelfälla för räv istället.

Publicerat

Hej.
Hade du ägt tomten så hade du haft jakträtt men nu hyr du den bara då måste du få tillåtelse ifrån markägaren att jaga där.
Det man även behöver kolla är om kommunen har skottlossnings förbud i området.

Publicerat

Som föregående, jakträtten följer inte med automatiskt när man hyr ett hus - där behöver ni (du och fastighetsägaren) ha ett förtydligande vad som gäller.

Publicerat

Paragraf 23 i jaktlagen kanske är tillämpbar? Men bäst är förstås att prata med jakträttshavaren.

23 §   Under de tider som regeringen föreskriver får
   1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktlag-1987259_sfs-1987-259

Publicerat
9 hours ago redtop sa:

Paragraf 23 i jaktlagen kanske är tillämpbar? Men bäst är förstås att prata med jakträttshavaren.

23 §   Under de tider som regeringen föreskriver får
   1. den som bor på en gård eller har en trädgård men saknar jakträtt där döda eller fånga och behålla följande djur som kommer in på gården eller i trädgården: vildsvin, räv, mårdhund, grävling, mård, iller, mink, hermelin, vessla, ekorre, vildkanin, mullvad, sorkar, lämlar, råttor, skogsmöss, husmus, duvhök, sparvhök, kråka, råka, kaja, skata, björktrast (snöskata), gråsparv eller pilfink,

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-forfattningssamling/jaktlag-1987259_sfs-1987-259

Duvhök, sparvhök? Låter som en önskelista till tomten du hittat!