Hoppa till innehåll

Få igång gråhund 2,5 år?


Grålle86

Recommended Posts

Gråhunden 2,5 år har väldigt snävt sök. Söker ut 50-100 meter och söker mycket kontakt. Stannar när hon söker ut för att vara kvar där hon lämnade mig, för att få henne trygg men det börjar bli väldigt tröttsamt när det aldrig lossnar för större sökrundor. Känns mer som att man är ute och jagar själv, än att man är hundförare då risken känns större att jag går på och stöter en älg än att hunden faktiskt söker upp en, när hon är så pass runt benen som hon är.

Hon har tagit upp älg 2 ggr. Båda gångerna har hon förföljt älgen 700-800 meter och sedan släppt och kommit tillbaka och då varit glad och fått mycket beröm för självförtroendet. Men helt ointresserad av att ta upp spåret på nytt, trots pepp. Vi har då behövt ta dit en äldre hund som istället tagit spåret och ställt älgen...

Är hon talanglös? Osäker? Omogen? Vad gör man för att få igång henne och en ordentlig jaktlust. Välja älgen framför att hänga med husse när det väl gäller... Funderar på om man ska skaffa en ny hund då livet känns för kort för att slösa bort för många år på en hund som hittills inte visat det där brinnande intresset att vilja hitta älg i skogen genom att söka ut ordentligt eller att framförallt hålla i förföljande av älg när hon väl får en så fin chans som nu sist...

Mvh uppgiven hundförare

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

13 minutes ago, Grålle86 said:

Gråhunden 2,5 år har väldigt snävt sök. Söker ut 50-100 meter och söker mycket kontakt. Stannar när hon söker ut för att vara kvar där hon lämnade mig, för att få henne trygg men det börjar bli väldigt tröttsamt när det aldrig lossnar för större sökrundor. Känns mer som att man är ute och jagar själv, än att man är hundförare då risken känns större att jag går på och stöter en älg än att hunden faktiskt söker upp en, när hon är så pass runt benen som hon är.

Hon har tagit upp älg 2 ggr. Båda gångerna har hon förföljt älgen 700-800 meter och sedan släppt och kommit tillbaka och då varit glad och fått mycket beröm för självförtroendet. Men helt ointresserad av att ta upp spåret på nytt, trots pepp. Vi har då behövt ta dit en äldre hund som istället tagit spåret och ställt älgen...

Är hon talanglös? Osäker? Omogen? Vad gör man för att få igång henne och en ordentlig jaktlust. Välja älgen framför att hänga med husse när det väl gäller... Funderar på om man ska skaffa en ny hund då livet känns för kort för att slösa bort för många år på en hund som hittills inte visat det där brinnande intresset att vilja hitta älg i skogen genom att söka ut ordentligt eller att framförallt hålla i förföljande av älg när hon väl får en så fin chans som nu sist...

Mvh uppgiven hundförare

Noskvalster?
Testa med annan hundförare?
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Nu blir det ju gissningar, men kör "gubbe på stubbe".

Det ultimata är om du är själv i skogen och vet vart det står älg så du kan köra med gubbe på stubbe på lagom avstånd typ 500m!

Utan att veta så har hunden lärt sig att husse hittar älg. Dvs. inget i näsan så gå tillbaka till husse så letar han åt mig. 

//Danielj
 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hur är det med lydnads träningen?
Kör du mycket lydnad på hunden dvs inkallning mm så kan det påverka just söket blir lite trångt.
Som Lindgren skriver prova med en anna hundförare som inte har samma dominant påverkan på hunden.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

18 minutes ago danielj sa:

Nu blir det ju gissningar, men kör "gubbe på stubbe".

Det ultimata är om du är själv i skogen och vet vart det står älg så du kan köra med gubbe på stubbe på lagom avstånd typ 500m!

Utan att veta så har hunden lärt sig att husse hittar älg. Dvs. inget i näsan så gå tillbaka till husse så letar han åt mig. 

//Danielj
 


Gubbe på stubbe så söker hunden av ca 100 m runtomkring, sen lägger hon sig och rullar sig på marken, äter lite gräs...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Beställ ny hund, vänta på att hundrn kanske ska börja jaga i några år till och sen ta en ny så har du tappat flera jakter.

Alla hundar blir inte fungerande.

  • Like 1
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

12 minutes ago Grålle86 sa:


Gubbe på stubbe så söker hunden av ca 100 m runtomkring, sen lägger hon sig och rullar sig på marken, äter lite gräs...

Jo, det är då du skall vänta ut henne oavsett antal timmar det tar. Tanken är ju att hon skall tröttna på dig och hitta på egna saker att göra och då få upp spår.

Om du bestämmer det för ny hund fundera igenom vad som gick galet med denna. Det kan ju vara hunden el. att du gjort något galet. 

Jag vet att min gamla hund gick jag sönder! dvs. jag hjälpte till och leta vilt. Nu var det ju en helt annan ras m.m. men principen den samma, hunden lärde sig att hänger jag med husse så hittar han vilt åt mig.

Nuvarande är totalt tvärtom, den behöver kontakt övningar. ?


//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

10 minutes ago karelsk blandning sa:

Beställ ny hund, vänta på att hundrn kanske ska börja jaga i några år till och sen ta en ny så har du tappat flera jakter.

Alla hundar blir inte fungerande.

Funderar på att ge henne denna jaktsäsong och händer inget i år blir det ny hund.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

27 minutes ago Grålle86 sa:

Funderar på att ge henne denna jaktsäsong och händer inget i år blir det ny hund.

Så kan man göra eller så beställer du en ny hund och låter den du har nu stå.

Är inte så givande gå med en hund som inte tänker jaga.

Sen kanske du väljer en annan ras så det blir lite jakt.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

För att få min gråhund att söka ut lämnade jag henne rakt av i skogen några gånger, jag for ut långt med bilen och lämnade av henne och åkte iväg en eller två kilometer. Efter en stund begav hon sig på egna äventyr och efter någon timme kunde jag locka in henne.

Det kanske är många som skulle säga att jag var "elak" eller förstörde hunden. Idag när jag släpper henne är hon frisökande och kommer alltid på inkallelse. Prova gubbe på stubbe, om det inte fungerar så släpper du henne i skogen och tar dig en bit därifrån. Hunden behöver i slutändan vanan att vara ensam i skogen, men samtidigt tryggheten att någon till slut ropar på en.

Det är absolut inget fel på rasen...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Två ideér.

Vet inte vart du bor? Testa grishägn, det kan ju trigga jaktlusten. Men kanske inte det bästa om du inte vill hon skall jaga gris och bor med gris på marken.

En andra sak att testa, dra några längre spår ifrån en glänta gå dit och sätt dig. Hunden borde ta spåret och följa det och på det vis komma ifrån dig. Om du drar flera så kan du ju sitta kvar efter första så borde hon hitta det andra och följa det också? Blir lite variant på gubbe på stubbe men med en tvist vilket gör att du ökar chansen att hon går ifrån dig!


//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

6 hours ago Grålle86 sa:

Gråhunden 2,5 år har väldigt snävt sök. Söker ut 50-100 meter och söker mycket kontakt. Stannar när hon söker ut för att vara kvar där hon lämnade mig, för att få henne trygg men det börjar bli väldigt tröttsamt när det aldrig lossnar för större sökrundor. Känns mer som att man är ute och jagar själv, än att man är hundförare då risken känns större att jag går på och stöter en älg än att hunden faktiskt söker upp en, när hon är så pass runt benen som hon är.

Hon har tagit upp älg 2 ggr. Båda gångerna har hon förföljt älgen 700-800 meter och sedan släppt och kommit tillbaka och då varit glad och fått mycket beröm för självförtroendet. Men helt ointresserad av att ta upp spåret på nytt, trots pepp. Vi har då behövt ta dit en äldre hund som istället tagit spåret och ställt älgen...

Är hon talanglös? Osäker? Omogen? Vad gör man för att få igång henne och en ordentlig jaktlust. Välja älgen framför att hänga med husse när det väl gäller... Funderar på om man ska skaffa en ny hund då livet känns för kort för att slösa bort för många år på en hund som hittills inte visat det där brinnande intresset att vilja hitta älg i skogen genom att söka ut ordentligt eller att framförallt hålla i förföljande av älg när hon väl får en så fin chans som nu sist...

Mvh uppgiven hundförare

Typ "nu var du duktig som struntade i älgen och kom tillbaka till husse där du ska vara".

Säger inte att det absolut blivit den effekten av berömmet, men både beröm och fyande kan landa väldigt fel i timing.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-21 at 16:26 PeterC sa:

Typ "nu var du duktig som struntade i älgen och kom tillbaka till husse där du ska vara".

Säger inte att det absolut blivit den effekten av berömmet, men både beröm och fyande kan landa väldigt fel i timing.

 

Svårt att förklara men det finns ju olika sätt att berömma på. Mer som ett peppande beröm och jag tror visst att hon förstår det, bara det att det tar tid för henne att få självförtroende och mognad... ja eller så blir det ingen jakthund av henne. Det lär jag inte få veta förrän denna säsong är över.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Igår var en intressant eftermiddag med hunden. For ut en sväng mest för skogsvanan men även för att träna söket när det inte är skarpt läge med jakt, utan prestationspress mitt i veckan själva helt enkelt. Hon söker som vanligt 50-100 meter men efter någon timme drar hon plötsligt iväg på ett kringlande spår ca 700 meter. När hon enligt pejlen är 1 km bort hör jag skall. Hon står både stilla och skäller, sen rör hon sig under tystnad (som en gråhund ska) i en 200 meter stor cirkel, sen står det still och hon skäller igen. Sen kommer hon sakta emot mig så jag tänker att hon är påväg tillbaka, men 250 meter ifrån viker hon skarpt vänster, följer fort några 100 meter innan hon släpper och kommer tillbaka till mig, nöjd och glad. Hon var borta totalt 40 minuter, längsta hittills. Det blev tyvärr helt mörkt (bor i Norrland) så jag kunde inte gå och kontrollera spår men jag är nästintill säker på att det var älg med tanke på rörelsemönstret, samt att det kastade 250 meter nära mig då vinden snurrade så att den säkert fick vind av mig och skenade iväg så hunden gav upp.

Och jo, även denna gång berömde jag hunden lite lagom. Hon var nöjd. Husse nöjd. Så länge det går framåt om än sakta så är allt bättre än att ingenting händer som det varit hittills. Som sagt jag ska göra vad jag kan för att få igång henne denna säsong, hon är så otroligt trevlig utanför jakten så det vore fruktansvärt synd annars.

  • Like 2
Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

På 2020-09-21 at 11:07 Droggot sa:

Hur är det med lydnads träningen?
Kör du mycket lydnad på hunden dvs inkallning mm så kan det påverka just söket blir lite trångt.
Som Lindgren skriver prova med en anna hundförare som inte har samma dominant påverkan på hunden.

Där tror jag bestämt att du har fel. All positiv träning med hunden stärker relationen och gör hunden tryggare med föraren. Ja så länge man kör träningarna enbart med positiv förstärkning. Använder aldrig negativ fostran eller bestraffning. Och det skulle inte heller ha behövts någon gång med henne, för hon vill gärna vara till lags och är väldigt lättlärd. Hon vill lyssna på sin ägare helt enkelt. Har aldrig behövt höja rösten ens.

Vet inte hur andras gråhundar funkar men hon håller sig väldigt nära när hon "inte har något i nosen" tills hon färska spår. Hon söker alltså inte ut mer än 150 meter för att hitta spår utan går med mig tills "vi" hittar dem... risken är ju dock stor att jag stöter älgen då när hon aldrig ligger särskilt långt före. Är detta jag hoppas ska lossna i höst/vinter men vi får se...

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Hmmmm. Först några frågor sen vad jag skulle göra.

Du säger att du skogstränade hunden. Hur gör du det? I min värld så betyder det att man rör sig i markerna! Du är medveten om att varje gång ni hittar vilt så riskerar det att befästa i hunden att om hon håller sig till husse så hittar han älgarna! dvs tvärtom vad du vill!

Du pratar om att du går med hunden (Nu kan det ju vara språket som ställer till :) ), Om du går så se ovan. Om du menar jagar så fortsätt :) 

Vad jag skulle göra!

1. Ensam träning. Sluta jaga i grupp, du kommer bara bli stressad och irriterad när hunden inte söker ut. Sen vill man ju gärna hjälpa hunden också genom att gå. ps. Hunden riskerar också att få ett dåligt rykte i laget!

2. Gå med hunden i koppel tills du vill att hon söker ut. Släpp henne och stå kvar på platsen. Gubbe på stubbe varianten. Om du har möjlighet spana av marken först och försök hitta älg så du kan gå i området, men inte för nära!

3. Vid varje förflyttning koppla hunden.

Nu är det extremt svårt att hjälpa utan att sett er, men min känsla är att som hundförare med en hund med dåligt sök, nästan alltid att man försöker hjälpa hunden genom att röra sig. Vilket blir helt fel!

//Danielj

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago Grålle86 sa:

Där tror jag bestämt att du har fel. All positiv träning med hunden stärker relationen och gör hunden tryggare med föraren. Ja så länge man kör träningarna enbart med positiv förstärkning. Använder aldrig negativ fostran eller bestraffning. Och det skulle inte heller ha behövts någon gång med henne, för hon vill gärna vara till lags och är väldigt lättlärd. Hon vill lyssna på sin ägare helt enkelt. Har aldrig behövt höja rösten ens.

Vet inte hur andras gråhundar funkar men hon håller sig väldigt nära när hon "inte har något i nosen" tills hon färska spår. Hon söker alltså inte ut mer än 150 meter för att hitta spår utan går med mig tills "vi" hittar dem... risken är ju dock stor att jag stöter älgen då när hon aldrig ligger särskilt långt före. Är detta jag hoppas ska lossna i höst/vinter men vi får se...

Just så gjorde jag med min Beagel och hon sökte ut ca 50-100 m ifrån mig jag fick gå som en galning.
När jag slutade träna inkallning och lydnad hela tiden började hon söka ut mer och mer.
När jag sen tyckte att hon började bli lite för självständig började jag med lydnaden igen och söket minskade.
Så höll jag på hela hennes jaktliga liv.

Jag säger inte att alla hundar är lika men så gjorde jag med min.
Med ditt svar du ger så tror jag detta vore nått att prova.

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

3 hours ago danielj sa:

Hmmmm. Först några frågor sen vad jag skulle göra.

Du säger att du skogstränade hunden. Hur gör du det? I min värld så betyder det att man rör sig i markerna! Du är medveten om att varje gång ni hittar vilt så riskerar det att befästa i hunden att om hon håller sig till husse så hittar han älgarna! dvs tvärtom vad du vill!

Du pratar om att du går med hunden (Nu kan det ju vara språket som ställer till :) ), Om du går så se ovan. Om du menar jagar så fortsätt :) 

Vad jag skulle göra!

1. Ensam träning. Sluta jaga i grupp, du kommer bara bli stressad och irriterad när hunden inte söker ut. Sen vill man ju gärna hjälpa hunden också genom att gå. ps. Hunden riskerar också att få ett dåligt rykte i laget!

2. Gå med hunden i koppel tills du vill att hon söker ut. Släpp henne och stå kvar på platsen. Gubbe på stubbe varianten. Om du har möjlighet spana av marken först och försök hitta älg så du kan gå i området, men inte för nära!

3. Vid varje förflyttning koppla hunden.

Nu är det extremt svårt att hjälpa utan att sett er, men min känsla är att som hundförare med en hund med dåligt sök, nästan alltid att man försöker hjälpa hunden genom att röra sig. Vilket blir helt fel!

//Danielj

Jo med gå menar jag jaga, glömmer tänka på norrlandsdialekten. Det är så man säger när man är hundförare, att man går me hunn ;) Tack för bra tips i alla fall. Försöker vara ute så mycket som möjligt själv utan jaktlaget så att hon ska få tid utan press eller känna av min uppgivenhet för den delen. Tar med mig dina tips.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Spånade igenom tråden, och känner igen mycket. 
många tips har redan tagits upp...men nämner de slutsatser jag dragit av att haft en tik som var som du beskriver, till den hund jag har idag, som jag för det mesta är väldigt nöjd med.

Jaga in ensam, så fort det ärpassare ute så tror jag att nästan alla blir stressade, vilket hunden märker på direkten.

Gå in i ett område där det finns älg, och sätt dig att vänta ut hunn. När den jobbat igenom området, så ta en förflyttning där den sökt igenom och sätt dig igen.

Nonchalera hunden när den kommer till dig. Har den sökt igenom området, så förflytta dig, annars sitt tyst kvar.

Har den farit efter älg och kommer tillbaks... nonchalera, och gå spåret till där den släppte...

Enda tillfället där jag tycker det är läge att berömma är vid fälld älg! När förföljandena börjar dra ut över ett par timmar, så kan man berömma vid tillbakagång.

Min erfarenhet är dock att det är bättre att satsa på en ny hund. Förföljanden på några hundra meter tyder inte på någon vidare jaktlust... Jag tragglade med min tik i allt för många år, har dom inte jakten i sig så kan man inte göra så mycket åt det...

Detta är mina erfarenheter... svårt att bilda sig en uppfattning utan att se hunn!

 

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Utan att se hunden så är det väldigt svårt, men om hon sticker iväg och kommer tillbaka, så skulle inte jag berömma hunden, det gör jag om jag kör en inkallning och hunden kommer, står med en jämte som är ungefär lika effektiv, jag har varit i älghägn och hon sa inte ett pip, fick stöd av annan hund som skällde som tusan, men inte ett pip, nu blir väl kräket 4år och vi har provat det mesta, det är ett konstigt sätt att slösa bort jaktdagar på, men jag kommer offra några även iår.

Blir du sur och känner en irritation så behöver du inte ens prova gå ut, jag har kört gubbe på stubbe och när det blir mest hundhår i kaffekoppen då sjunker värdet ganska fort, sen får  man acceptera att alla blir inte bra och behövs det lite konstgjord andning så ska det absolut inte avlas på hunden

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Finnspetsen min var trång i söket från början, men jag hade möjlighet att ha henne lös på jobbet när vi byggde på olika ställen vilket ledde till att hon efter någon dag utforskat allt nära husse och kunde ta ut svängarna. Att kunna sätta in den åtgärden i tid på en unghund så att det lyfter beteendet.

Det är jättesvårt att ge tips utan att träffa hunden, men tid och genomtänkta träningsstunder kanske kan vända hunden lite mer i rätt riktning. Jag skriver kanske för jag har själv kämpat och inte fått till hundar.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...
På 2020-10-01 at 14:14 Urban sa:

Spånade igenom tråden, och känner igen mycket. 
många tips har redan tagits upp...men nämner de slutsatser jag dragit av att haft en tik som var som du beskriver, till den hund jag har idag, som jag för det mesta är väldigt nöjd med.

Jaga in ensam, så fort det ärpassare ute så tror jag att nästan alla blir stressade, vilket hunden märker på direkten.

Gå in i ett område där det finns älg, och sätt dig att vänta ut hunn. När den jobbat igenom området, så ta en förflyttning där den sökt igenom och sätt dig igen.

Nonchalera hunden när den kommer till dig. Har den sökt igenom området, så förflytta dig, annars sitt tyst kvar.

Har den farit efter älg och kommer tillbaks... nonchalera, och gå spåret till där den släppte...

Enda tillfället där jag tycker det är läge att berömma är vid fälld älg! När förföljandena börjar dra ut över ett par timmar, så kan man berömma vid tillbakagång.

Min erfarenhet är dock att det är bättre att satsa på en ny hund. Förföljanden på några hundra meter tyder inte på någon vidare jaktlust... Jag tragglade med min tik i allt för många år, har dom inte jakten i sig så kan man inte göra så mycket åt det...

Detta är mina erfarenheter... svårt att bilda sig en uppfattning utan att se hunn!

 

Urbans råd är precis som jag tänker hur man gör för att arbeta med söket.

Ett tillägg dock. Testa att låta någon annan jaga intensivt med hunden under en månad eller två. Är hunden extremt hussekär är min erfarenhet att söket blir sämre. Jag lät en annan jägare ta över min treåring runt jul. Han fungerade inte med mig utan ville bara kolla upp att jag var kvar där han lämnade mig. Har suttit på  en stubbe i 1,5 säsong utan att det blivit det resultat jag förväntar mig. Söket blev bättre efter typ tre släpp med den nya ägaren. Med detta sagt KAN det kanske vara så att han skulle fungera med mig efter att ha varit iväg en tid, men nu är ju beslutet tagit att dom tar över honom, så det blir en ny valp för min del.

Länk till kommentera
Dela på andra webbplatser

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gäst
Svara på detta ämne ...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Läser
  • Användare som läser detta    0 medlemmar

    • Inga registrerade användare tittar på detta sida.








×
×
  • Skapa ny...