Publicerat Oktober 4, 20205 yr så har det hänt...för första gången i historien så har vi dovvilt på marken,de har länge haft en stark stam typ 2 mil bort men nu nått hit 9 st har setts i en grupp för en kort tid sedan,med allt besvär de har med dov på andra ställen anser jag att beskattning kan ske ganska omgående en och annan vill vänta tills de blir fler i antal innan jakt sker,faktum är att de verkar svårjagade och är verkliga trädgårdsmarodörer det vore intressant att höra folk med erfarenhet av dovjakt,hur går ni tillväga ?
Publicerat Oktober 4, 20205 yr Hej, Nu vet jag inte var du bor men läget hos oss i Uppland är detsamma, dock lyckades vi skjuta bort motsvarande etablering för ca 25 år sedan utan större problem. Dovhjort har ett lite högre R-tal än exempelvis älg och alla vet hur svårt det varit att reglera älgarna i relation till födoresurser de senaste 100 åren. Älgen är en nationalsymbol, tyvärr har detta inneburit en överjävlig byrokrati där jägarna hand på hjärtat bestämt för mycket vilket idag ger denna hetsjakt via markägarnas nya vetoverktyg. Men vi pratar ett oreglerat vilt med generösa jakttider, ganska lättjagade och dessutom med hög dödlighet om de inte får hjälp svåra vintrar. Ställ det i relation med exempelvis svinens anpassningsbarhet och reproduktionstal så finns knappast skäl för oro. Visst kan doven i stora numerärer orsaka skada i jordbruket, men inte storskaligt i skogsbruket. Tyvärr får älgen bära skulden för allt som sker i skogen, oftast för att de har längst ben och tar betet slut på marken kan de beta längre upp. Således kan täta hjortstammar få älgskadorna att öka, rätt logiskt. Vi väljer att vänta lite med storskalig jakt, finns en bred överenskommelse mellan jägare och markägare och olika jaktlag runtom. Att sen börja skjuta ränta dvs kalv och spets sker i nästa läge. Tyvärr är ett hjorthorn värt en del för klåfingrade individer men vi anser att det finns plats för ett vilt till, vår älgstam är rätt svag dessutom.
Publicerat Oktober 4, 20205 yr 42 minutes ago MKJ sa: Vi väljer att vänta lite med storskalig jakt, finns en bred överenskommelse mellan jägare och markägare och olika jaktlag runtom. Så gjorde vi för tio år sen i Östergötland och nu ångrar många av oss att vi inte höll ner stammen från början.
Publicerat Oktober 4, 20205 yr Detta är en populär post. Med all respekt för östergötland och era gods historiska bethögar, nyckeln är väl att inte tillverka mer dov än vad man klarar av att skjuta bort.? Ingen annan LRF region ställer fler viltkritiska motioner än just Östergötland och de ligger även bakom detta nedan. Se till att nyttja rätten till skyddsjakt på eget initiativ på tidiga våren, verktygen finns ju redan så ställer mig lite frågande till valserna ovan. Ut och skjut om det är ett problem eller annars låt nån annan jaktlös göra det. https://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2017/11/utokad-skyddsjakt-pa-kron--och-dovhjort-ska-minska-skador-pa-skog-och-grodor/ Har vi klarat grisen under alla dess år i mellanbygd så klarar vi doven, däri är jag faktiskt hyfsat säker. Jag har en mark närmare Uppsala med mycket dov sen åtskilliga år, de är ett mycket trivsamt tillskott i jaktfaunan ffa då de förlänger jaktåret. samt har ett mycket trevligt kött.
Publicerat Oktober 4, 20205 yr Detta är en populär post. Du har delvis rätt i Doven är svårjagad, men vill man minska/avlägsna stammen tror jag att det går hyfsat fort om ger sig tusan på det. Huvudregeln om man vill få bort doven är att samarbeta över gränserna och skjuta hindar, hindar och åter igen hindar. Av någon konstig anledning tror många att doven formligen exploderar i antal när dom dyker upp på marken. Hinden föder 1kalv/år inte en hel drös kalvar. Här på Kinnekulle jobbar dom flesta jaktlagen och även markägarna om ett gemensamt mål med avskjutningen. Men självklart går det inte helt smärtfritt, några jordbrukare vill utrota doven så där får jägarna ligga i mer, men i det stora hela funkar det med dovisarna både för jägare och markägarna.
Publicerat December 10, 20205 yr 10 minutes ago vildmark sa: sköt en hind i morse... Grattis till ett av skogens mest välsmakande vilt!
Publicerat December 10, 20205 yr tack..ja det är ett gott kött.. gjorde kalops på det häromdan och det gick fint det med.
Publicerat Februari 7, 20215 yr Detta är en populär post. säsongens 3e dov sköts idag... jag hade 4 dov i pass... tyvärr vinklade kulan något som ni kan se på utgångshålet.. det blev till att spola ur och stänka ättika efter en rejäl putsning...