Publicerat Oktober 6, 20205 yr Hej! Precis nytagen examen, nu skulle jag vilja ha tips på vapen + optik. Min tanke är begagnat gärna av kvalité menman får väl vad man betalar för, 6,5x55 / 308 ? Vad bör man välja ? Priset ja någonstans runt 0-15tkr komplett jaktmarken är relativt uppen men även tätare terräng förekommer
Publicerat Oktober 6, 20205 yr Begagnat är rätt. Snabb koll på blocket gav denna. https://www.blocket.se/annons/jamtland/winchester_308/92305672
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 1 hour ago danielj sa: Begagnat är rätt. Snabb koll på blocket gav denna. https://www.blocket.se/annons/jamtland/winchester_308/92305672 Kanonköp om du frågar mig ?
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 21 minutes ago MarkusR sa: Kanonköp om du frågar mig ? Hade jag inte haft tre klass ettor så hade jag nog köpt den Till TS: Winchester är nästan alltid ett bra köp, undervärderade av allmänheten. Finns efter marknads delar och är väldigt lätta att jobba på om det skulle behövas! Kikaren som sitter på är väldigt allround och av ett bra märke. dvs skottfast m.m. kanske inte de roligaste linserna men 2-7 inbjuder inte till nattvak eller långhålls skytte ändå. Köper du de paket så skulle jag påstå att du får tillbaka pengarna mer eller mindre om du skulle vilja byta! Ps. nääää inte min annons jag är västgöte //Danielj
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 7 hours ago Ra101 sa: Hej! Precis nytagen examen, nu skulle jag vilja ha tips på vapen + optik. Min tanke är begagnat gärna av kvalité menman får väl vad man betalar för, 6,5x55 / 308 ? Vad bör man välja ? Priset ja någonstans runt 0-15tkr komplett jaktmarken är relativt uppen men även tätare terräng förekommer Nu är jag nybliven vapenägare själv, och kunde ta över ett vapen som gått i släkten, så vad vet väl jag om kaliberval. Men en klok sak jag läste någonstans var att kolla vad dina jaktkamrater använder för kaliber. En så enkel sak som att kunna låna patroner kan vara mycket viktigare än ballistik.
Publicerat Oktober 6, 20205 yr Detta är en populär post. 8 minutes ago pbo sa: Nu är jag nybliven vapenägare själv, och kunde ta över ett vapen som gått i släkten, så vad vet väl jag om kaliberval. Men en klok sak jag läste någonstans var att kolla vad dina jaktkamrater använder för kaliber. En så enkel sak som att kunna låna patroner kan vara mycket viktigare än ballistik. Många skulle dock inte anse det klokt att låna patroner på jakt du inte har skjutit in ditt vapen med.
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 2 minutes ago MarkusR sa: Många skulle dock inte anse det klokt att låna patroner på jakt du inte har skjutit in ditt vapen med. Måhända inte, men många skulle å andra sidan tycka att det är bättre att låna patroner och undvika långa håll än att avbryta jakten.
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 5 hours ago danielj sa: Hade jag inte haft tre klass ettor så hade jag nog köpt den Bara tre!? Det är väl inget skäl att inte köpa en till...?
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 7 minutes ago pbo sa: Nu är jag nybliven vapenägare själv, och kunde ta över ett vapen som gått i släkten, så vad vet väl jag om kaliberval. Men en klok sak jag läste någonstans var att kolla vad dina jaktkamrater använder för kaliber. En så enkel sak som att kunna låna patroner kan vara mycket viktigare än ballistik. Begagnad mild klass 1 är väl det som rekommenderas i alla såna här trådar. Begagnatmarknaden svämmar över med bra prisvärda vapen. Min första studsare var en husqvarna 1900 zolikopia 6,5x55 och den sköt jag många rävar och rådjur med, även någon gris och grävling. Inget att klaga på. Efter det köpte jag en halvautomat 30.06 men jag sköt helt ärligt svindåligt med den pga rekylen. Sålde den och köpte en 308a. Sköt sen bättre å bättre. Haft en 8x57, ytterligare 308a och 6,5a efter det. De tre sistnämnda kalibrarna har mild rekyl och bra verkan i djuren. Åtelgrisarna har aldrig märkt skillnad. Inte älgarna heller. Faktiskt så har inget djur levt vidare efter att pekfingret kröt sig. Jag ska snart köpa mig en beg 9,3x62 bara för att jag är intresserad av att prova nåt grovt. Tänkte bonka älg med den och ha den som eftersöksbössa i buskagen. Gillar jag den mycket säljer jag nog min 308a? ??
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 7 minutes ago MarkusR sa: Många skulle dock inte anse det klokt att låna patroner på jakt du inte har skjutit in ditt vapen med. Skulle kalla det korkat snarare.
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 1 minute ago pbo sa: Måhända inte, men många skulle å andra sidan tycka att det är bättre att låna patroner och undvika långa håll än att avbryta jakten. Nja, tveksamt! Känns väldigt oseriöst i mina ögon...
Publicerat Oktober 6, 20205 yr Finns hur många trådar som helst med rekommendationer på beggade bössor att kika på och de rekommendationerna är fortfarande absolut aktuella. I många fall skulle jag hävda att när det kommer till bössor och beggat kan man få betydligt bättre kvalitet än prislappen avspeglar om man går på de vanligaste rekommendationerna (t.ex. äldre finska pinnar men även Winchester m70), framförallt om man jämför med mycket nytillverkat. Optik däremot är det nog snarare tvärtom, där får man väldigt mycket optik för pengarna idag jämfört med tidigare så där kan man nog titta på nytt istället.
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 1 hour ago Holz sa: Nja, tveksamt! Känns väldigt oseriöst i mina ögon... Jag lovar att du fortfarande är inom träffområdet på en älg med all normal ammunition på 50 m.
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 1 hour ago Holz sa: Bara tre!? Det är väl inget skäl att inte köpa en till...? App app app, jag skall ju ner i antal ? . Få jag bara den senaste att funka så skall jag börja optimera Då blir det ordning i skåpet igen med ett mindre antal ? //Danielj
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 1 hour ago Holz sa: Optik däremot är det nog snarare tvärtom, där får man väldigt mycket optik för pengarna idag jämfört med tidigare så där kan man nog titta på nytt istället. Jaaaa och nej. Många bra kikare har väldigt lågt andrahands värde. Bara för att de inte är belysta! Sen är det ju så att mellanklassen har lyft sig rejält. men vi pratar ju oftast mer pengar än totalen av den jag länkade //Danielj
Publicerat Oktober 6, 20205 yr 1 minute ago danielj sa: Jaaaa och nej. Många bra kikare har väldigt lågt andrahands värde. Bara för att de inte är belysta! Sen är det ju så att mellanklassen har lyft sig rejält. men vi pratar ju oftast mer pengar än totalen av den jag länkade //Danielj Det är förvisso en poäng, alla ska ju ha belysta kikare idag så klarar man sig med ett obelyst finns det nog vettiga fynd att göra. Har dock märkt att priserna på kikare från förra årtusendet och detta börjar närma sig varandra mer och mer (även om jag också anser att man kan göra fynd på lite äldre optik).
Publicerat Oktober 6, 20205 yr Författare Många tips roligt att ni är på hugget! Jag tänker lite i form av att leta beg i butik visst säkert dyrare men kanske hittar nått som passar bra till 167cm kort ? Vad jag fått lära mig finns mer ammunition till 308? Som sagt kommer användas främst till älg . Farfar är ju stark föreståndare för 6,5 morfar för 308win =släktfejd
Publicerat Oktober 6, 20205 yr Författare https://www.wildmarkullared.se/index.php?main_page=product_info&products_id=5532 Jag har inte tänkt köpa nytt och priset verkar ju väldigt lockande.. Fanns nått "delux" oxå med en tikka t3 istället för Browningen 35.000kr istället en fråga till när vi ändå är igång! Detta, är ett sånt paket nått o ha? Känns jävligt billigt är det bra skit eller är det så man vill byta direkt för kvalité på sakern Är undermålig?
Publicerat Oktober 7, 20205 yr Jag hade inte valt något av paketen. Kulvapnen är helt OK, man optiken och hagelvapnen lämnar en del att önska. Tikka skulle jag själv mycket väl kunna köpa — men hagelvapnen skulle jag inte ta emot även om jag fick dem. En plats i skåpet är för värdefull för det... Om du är kort så kan det vara svårt att korta en syntetstock på ett enkelt sätt. Det är lättare med trä. Begagnatalternativet i början av tråden är bra.
Publicerat Oktober 7, 20205 yr Jag vet inte var du bor i landet men här i 08 området kan man hitta mer eller mindre oskjutna vapen som säljs begagnat. En klassiker här är att man tar jägarexamen och skaffar vapen men förstår inte hur svårt det är att skaffa jaktmark så man kommer aldrig ut i skogen. Det finns flera trådar här om vapen men lite kort om hagelbössan. Rekommenderar att du börjar med ett brytvapen kolla in Browning, Beretta , Miroku bra kvalitets vapen som håller. Viktigast är att hagelbössan passar det kan finnas någon duktig på skjutbanan som kan hjälpa dig om du inte har någon annan i närheten. Studsaren välj en snäll kaliber 6.5 eller 308 skulle jag rekommendera. Rekyl gör ingen till bättre skytt.. Jag har båda och 6.5 fungerar jätte bra till älg och gris vad än många andra säger. Du kan nörda ner dig i kalibrar när du vill och skaffa grovt om så andan faller in. Märke här finns massor. Vill du ha trä eller plast? Ett bra och billigt alternativ är Tikka skjuter bra och kostar inte mycket, men dom flesta kända märkena är helt ok. Köper du begagnat provskjut bössan innan köp för då vet du om den går bra eller inte.
Publicerat Oktober 7, 20205 yr Författare Tack för svar! Vilken jakt handel rekommendera ni jag bor i Östergötland. Men kan åka en bra bit. Vad bör man titta efter för defekter vid köp av begagnat ?
Publicerat Oktober 7, 20205 yr 1 hour ago Ra101 sa: Tack för svar! Vilken jakt handel rekommendera ni jag bor i Östergötland. Men kan åka en bra bit. Vad bör man titta efter för defekter vid köp av begagnat ? Beror på vapnet. Du har ju jägare i släkten ta med dem på inköps runda. Om de har någon koll dvs. tyvärr så är det ju så att bara för man jagar att man har koll på vapen. (Jag har körkort men kan ju inte avgöra om en bil är bra eller inte) Torsbo är väl att rekommendera. Blocket är oftast billigare än handlare, om du känner dig osäker så lämnar du bössan på genomgång och ev. bäddning efter privat köp. (Handlaren skall ju ha gått igenom bössan. Tror inte det sker alla gånger dock!) Köp hellre begagnat än nya billiga paket. De är ju inte billiga pågrund av säljarens välvilja utan pågrund av billiga komponenter. //Danielj
Publicerat Oktober 7, 20205 yr Författare Jo då det har fina märkes bössor båda två och fina att titta på oxå. Torsbo har jag varit med min farfar för ert par år sen när han köpte beretta hagel, det fanns mycket begagnat ? Fick glädjande besked att jag skulle få ta över en miruko hagelbock vad jag fått veta ska det vara bra grejer iallafall! så då är bara studsare kvar! Tack för all hjälp