Jump to content

Alpha som tappade kontakt i helgen

Recommended Posts

Takko

En fråga till er som kör Alpha och T5 mini. Under en jakt i helgen så tappade jag kontakten med taxen och frågetecknet dök upp vid sista positionen. trodde det var någon "skugga" eller så, då jag inte hade så långt avstånd till hunden och då han hördes tydligt. Men det kom aldrig tillbaka även då hunden var riktigt nära. Försökte starta om hand enheten men det hjälpte inte, linjen och frågetecknet var kvar men ingen ny kontakt med jycken. Som tur var så jagade jag inte i närheten av någon väg ed. Kunde koppla hunden senare och då såg jag att halsbandet sände men inget på hand enheten. Kollade så att at hund datan var på och att den inte var i 320 läge, men allt ok. Stängde av halsbandet och startade på nytt och då var det ok. Men blir lite orolig då det är försäkringen om det går mot vägar och alltid skönt att ha koll vid tillbakagången. Någon som varit med om detta och vad kan ha hänt? Har jag klantat till och tryckt på något speciellt som jag inte har någon koll på? Känns inte så kul och skall testa band och enhet med avstånd innan jag släpper igen. Någon som har tips om vad som kan ha hänt uppskattas.

//Mats

Har inget svar på frågan men samma sak hände mig i helgen, alpha 100 och T5. 
För mig var det halsbandet som tappade kontakten med gps-sateliterna, hade full kontakt mellan halsbandet och handenheten men halsbandet visste inte vart det var.

Funkade igen efter jag startat om halsbandet.

Ken1

Samma sak hände mej förra och den här helgen. Har dock en 220 tror jag..

M-Ola

Pröva med att radera halsbandet på handenheten och sen koppla ihop dem igen. Har jag fått göra då jag inte fick kontakt med halsbandet. Var nått år sen och berodde på något fel i mjukvaran. Har inte hänt efter att jag uppdaterade grejorna. Uppdaterar själv alltid till senaste mjukvaran inför varje säsong.

simnil

Har en 100 jag  kör i 320-läge. Tycker att jag har kort räckvidd, märkbart kortare än sambons "riktiga" 320. 

Den kan ta en bra stund på sig att känna igen halsbanden när jag startar den ibland, men än så länge har den alltid hittat igen halsbanden igen efter tillfälligt tappad signal under jakt.

Två eller tre gånger har jag fått radera och sen lägga in ena hunden igen för att den ska hitta den vid uppstart.

Takko
15 hours ago M-Ola sa:

Pröva med att radera halsbandet på handenheten och sen koppla ihop dem igen. Har jag fått göra då jag inte fick kontakt med halsbandet. Var nått år sen och berodde på något fel i mjukvaran. Har inte hänt efter att jag uppdaterade grejorna. Uppdaterar själv alltid till senaste mjukvaran inför varje säsong.

Får testa det.