Jump to content

Tips på begagnade vapen

Recommended Posts

Tjena

Jag är nu äntligen på gång att ta jägarexamen och har därför även börjat kolla runt lite på vapen. Speciellt då inom klass 1. Jag är student och måste erkänna att kassan kanske inte är den största så letar speciellt efter begagnat. Undrar om ni har några tips på vapen, kaliber eller annat. Allt uppskattas då jag just nu känner att jag inte har någon aning om kvalité eller korrekt pris för alla vapen man tittar på. 

Mvh Skogsindianen

MarkusR

Det finns många trådar om detta, surfa runt på forumet så hittar du tips. 

Det finns massor av bra vapen billigt i hyllorna. Försök få med någon som har lite koll och kläm och känn på grejer. 

Välkommen till oss 👍 

• Haha 1
Pyrschjägaren

Det finns många sådana här trådar. Många. 

Det brukar bli "Köp begagnat. Mild klass1patron, typ 6,5x55, 308, som är billig att öva med. Viktigt att öva mycket skytte. Speciellt som ny jägare. Husqvarna, tikka, sako. Finns en del olika märken som duger gudagott i börja." 

Vad ska du jaga? 

finns hur många såna här trådar som helst och kontentan av alla är 

köp en begagnad Tikka, Sako, winchester, hva, remington, Sauer m.fl. Kända märken. I 6,5x55, 308 eller 30-06. Undvik såna som ser rostiga/allmänt vanskötta. Har du tur hittar du nåt toppat med typ en Leupold 3-9x40 så har du ett klassiskt koncept som duger till pengarna trillar in 🤷‍♂️

• Like 1
Sako_Finnbear

SAKO Finnbear eller Forrester är ju nästan alltid säkra kort. Kaliber hade jag valt 308 eller 30-06.

• 2 weeks later...
karelsk blandning

Winchester 70 i valfri kaliber som du tror på, billig bössa som brukar fungera och skjuta rätt så bra. Sen kommer det ofta ut begagnade kolvar ifall man skulle vela byta.

Lite mer pengar så tycker jag att t3an är svår slagen för priset en begagnad kostar. Använder själv oftast min 9,3a till det mesta.

En dämpare tycker jag allt att man ska kosta på bössan direkt.

• Like 1
Sako_Finnbear

Håller med föregående talare angående Winchester 70, mycket underskattad

bössa!

Sedan har vi ju SAKO 75 också som är jättefina bössor och som går att hitta

till hyggligt bra pris.

• Like 1
Dansken

Jag köpte en Mannlicher 1950 kaliber .30-06 för ett par hundralapper för ett litet tag sen. Det beror på att pöbeln inte vet vilken bra bössa det är.
Fäst dig inte vid något märke: Kolla att det inte är trasigt och sprucket i kolven och att priset är rätt: ALLA bössor kan träffa en snusdosa på 80 meter. Det duger.
Satsa på optiken och träna ditt skytte i stället- det är där skillnaden sitter...

• Like 1
MarkusR

30-06 är helt död på begagnatmarknaden, om du har tajt budget är det något att utnyttja. 

• Like 1

Min första bössa var en husqvarna 1900 i 30-06, min far har även en sån i 308w så har jagat med de bössorna länge. Extremt bra bössa! Husqvarna 1600/1640 är också suveräna, lite billigare att köpa begagnade. Har även en sån (1640) i 6,5x55. Så mitt tips är att leta runt efter en husqvarna/carl gustaf 1900 alternativt en husqvarna 1600/1640. Då och då hittar man en riktigt billig!

• Like 1