Jump to content

Tips på begagnade vapen

Recommended Posts

Tjena

Jag är nu äntligen på gång att ta jägarexamen och har därför även börjat kolla runt lite på vapen. Speciellt då inom klass 1. Jag är student och måste erkänna att kassan kanske inte är den största så letar speciellt efter begagnat. Undrar om ni har några tips på vapen, kaliber eller annat. Allt uppskattas då jag just nu känner att jag inte har någon aning om kvalité eller korrekt pris för alla vapen man tittar på. 

Mvh Skogsindianen

MarkusR

Det finns många trådar om detta, surfa runt på forumet så hittar du tips. 

Det finns massor av bra vapen billigt i hyllorna. Försök få med någon som har lite koll och kläm och känn på grejer. 

Välkommen till oss 👍 

• Haha 1
Pyrschjägaren

Det finns många sådana här trådar. Många. 

Det brukar bli "Köp begagnat. Mild klass1patron, typ 6,5x55, 308, som är billig att öva med. Viktigt att öva mycket skytte. Speciellt som ny jägare. Husqvarna, tikka, sako. Finns en del olika märken som duger gudagott i börja." 

Vad ska du jaga? 

finns hur många såna här trådar som helst och kontentan av alla är 

köp en begagnad Tikka, Sako, winchester, hva, remington, Sauer m.fl. Kända märken. I 6,5x55, 308 eller 30-06. Undvik såna som ser rostiga/allmänt vanskötta. Har du tur hittar du nåt toppat med typ en Leupold 3-9x40 så har du ett klassiskt koncept som duger till pengarna trillar in 🤷‍♂️

• Like 1
Sako_Finnbear

SAKO Finnbear eller Forrester är ju nästan alltid säkra kort. Kaliber hade jag valt 308 eller 30-06.

• 2 weeks later...
karelsk blandning

Winchester 70 i valfri kaliber som du tror på, billig bössa som brukar fungera och skjuta rätt så bra. Sen kommer det ofta ut begagnade kolvar ifall man skulle vela byta.

Lite mer pengar så tycker jag att t3an är svår slagen för priset en begagnad kostar. Använder själv oftast min 9,3a till det mesta.

En dämpare tycker jag allt att man ska kosta på bössan direkt.

• Like 1
Sako_Finnbear