Publicerat Januari 29, 200719 yr Jag har köpt ett par vita blixten. Ett par helt nya såg jag när jag hämtade dom på bussgodsterminalen. Dom är ju då bara "grundade" med någon sorts tjära. Vet inte så här 10 år efter muck vad som är bäst att göra mad sina vita blixten. Hur gör jag? Tjära? Vilkan valla? ???
Publicerat Januari 29, 200719 yr Tjära! 18 år efter muck minns man det, annnars suger de vatten och blir ett par bromsplankor.
Publicerat Januari 29, 200719 yr Författare Tjära! 18 år efter muck minns man det, annnars suger de vatten och blir ett par bromsplankor. Jo, Absolut men är det fortfarande den bästa tekniken?? Vi tjärade våra över öppen eld men antar att det går lika bra med gas-brännare. Och sedan använde vi stearinljus som valla. Och det är fortfarande bästa sättet??
Publicerat Januari 29, 200719 yr Jag har köpt ett par vita blixten. Ett par helt nya såg jag när jag hämtade dom på bussgodsterminalen.Dom är ju då bara "grundade" med någon sorts tjära. Vet inte så här 10 år efter muck vad som är bäst att göra mad sina vita blixten. Hur gör jag? Tjära? Vilkan valla? ??? Läs på Tegsnäs hemsida om hur du tjärar träskidor. http://www.tegsnas.com/epok.html
Publicerat Januari 29, 200719 yr Författare Fan jag vill åsso ha ett par vita blixten,var köpte du dom ? Här köpte jag mina http://www.blocket.se/vi/10113373.htm?ca=11_s Finns även här http://www.bbfab.se/
Publicerat Januari 29, 200719 yr Författare Mina skidor från blocket kostade 430:- med frakt till Stockholm. Det tog EN dag att få ner dom. Och dom kastade med ett par extra läderremmar till varje skida. Jag är mycket nöjd. Men då dom är oanvända och har stått ett tag så behöver dom nog en omgång med tjäran.
Publicerat Januari 29, 200719 yr Mina var ockå nya vid inköp, 250kr, men dock inte tjärade alls o inga extra remmar. Jag värmde upp trätjära i varmvatten pensla o drog över dem med gasolbrännarn om o om igen. Torka överflöd. Tänkte mig inte för utan gjorde detta i källarn som jag tyckte var välventilerad (bor i 4-familjs trähus) men de tyckte inte mina grannar 3dar tog de o vädra ut. Men tjära luktar ju såååå gott. Väcker minnen om farfars fiskekutter sen man va liten!!!! NOSTALGI!!! :-* Men allra bäst är att smeta på skidorna ordenligt o låta vårsolen värma in tjäran. Har inte behövt tjära om mina skidor i år efter en sådan behandling men så har de ju inte varit så många turer i år heller. Använder inget annat än tjära o har hur bra glid som helst i minus grader. Nästan för bra
Publicerat Januari 29, 200719 yr Författare Samma pris som mina. Man jag var tvungen att betala frakt också. Men men. Tack för infon grabbar. Det som framgick var att det fortfarande är old-school som gäller! ;D
Publicerat Januari 29, 200719 yr men vad mina Vita blixten kostade 150 kr och det var inte ens använda. jag köpte dem på ÖoB i luleå förra året-
Publicerat Januari 29, 200719 yr >Telgetok Kolla ÖB i Suddertelje, där tjacka jag 2 par för :, ja nu är det väl 5 år sedan men jag har för mig att jag betala 150:-/paret, kanske har dom fortfarande!
Publicerat Januari 29, 200719 yr >TelgetokKolla ÖB i Suddertelje, där tjacka jag 2 par för :, ja nu är det väl 5 år sedan men jag har för mig att jag betala 150:-/paret, kanske har dom fortfarande! Hejsan Hylsan,det skall jag göra,kanske jag oxå ringer dej och köper dina par,, ;D Fan Hylsan,det vart ingen jakt i år,vi måste skärpa oss,eller kanske mer jag själv så jag ser till att jag ringer mera med telefonen. Nåja,vi satsar på nästa säsong i stället Har du nån harjakt?
Publicerat Januari 29, 200719 yr Jag köpte också ett par splitternya blixten på ÖoB här i Kiruna. Har åkt med dom ganska mkt i 3 år nu, och har inte behandlat dom med nått och det har gått hur bra som helst, har iofs bara varit i farten med dom en gång när det vara kring 0.
Publicerat Januari 29, 200719 yr Sorry broder, dom sitter på skotern i Jämtland :D och JA, jag har tänkt massa ggr att slå en signal men du vet hur det är, det blir inte av och man är nog lite bekväm av sig när man har 20 min från sovande till att stryka kopplet på hemmamarken. Jagar ofta ensam i vardagarna och helgerna går försvinnande snabbt... Harjakt :, jepp väldigt bra med hare på hemmamarken och hör och häpnad en drever som jag bara behöver viska i örat vad som gäller för dagen ;D ;D ;D...eller inte :- Hade du lust att komma, eller ?
Publicerat Januari 29, 200719 yr Sorry broder, dom sitter på skotern i Jämtland :D och JA, jag har tänkt massa ggr att slå en signal men du vet hur det är, det blir inte av och man är nog lite bekväm av sig när man har 20 min från sovande till att stryka kopplet på hemmamarken.Jagar ofta ensam i vardagarna och helgerna går försvinnande snabbt... Harjakt :, jepp väldigt bra med hare på hemmamarken och hör och häpnad en drever som jag bara behöver viska i örat vad som gäller för dagen ;D ;D ;D...eller inte :- Hade du lust att komma, eller ? Ja varför inte,skall nu på Upplandsäventyr på lördag då jag inte längre har harar på mina marker,har väl skjutit alla antar jag...(skämt) Dock behöver tiken stora marker utan starkt trafikerade vägar eller tåg...Kan säja att det går åt mark när hon jagar
Publicerat Februari 1, 200719 yr hos oss finns det billiga skidor för det mesta hos någon beg bod eller liknande kyrkan, mfl jag köpte ett par blixten för 50 :- och ett par med stålkant för 75:- men kommer inte ihåg märket på dessa men dom är favoriten på skidorna mellan bindslet och hälen sitter det något(vet ej namnet) som man kan sätta fast kabeln så att foten sitter som i slalom sko men törs inte testa denna funktion i skogen för med min superba åkning så kommer man inte hemm för båda benen bryts tror jag ;D ;D mvh. samme
Publicerat November 17, 201015 yr snvänder ni dom långa eller korta blixten? fick just hem ett par korta fick höra att det skulle vara bandvagnsmodellen och dom betalade jag 200 för med stavar och dom är oanvända..
Publicerat November 18, 201015 yr snvänder ni dom långa eller korta blixten? fick just hem ett par korta fick höra att det skulle vara bandvagnsmodellen och dom betalade jag 200 för med stavar och dom är oanvända.. Har dom långa men skulle gärna kompletera, har säljaren fler?
Publicerat November 18, 201015 yr Har dom långa men skulle gärna kompletera, har säljaren fler? nej tyvär han har 2 par till men dom skulle han ha själv och till hans son.. skriver om jag hör om några fler
Publicerat November 18, 201015 yr Tja!! Ta och sätt dom i närmaste vedkap och kapa dom i lämpliga bitar och peta dom sen in i brasan, det finns andra skidor som är ljusår bättre sätt igång och spara:)))) :lol: