November 4, 20205 yr Hejsan! Har precis tagit jägarexamen och skall jaga skarv med hagel o kula. Med kula så blir det väl att skjuta nån som är skadeskjuten och försöka mig på att skjuta skarv som sitter på stenar/småkobbar om man kommer tillräckligt nära, ej skjuta dom i träden. Tittar på sikte till en begagnad Krico modell 300 22Lr. Har tittat på tester och funderar på ett Vortex Strike Eagle 1-8x24 AR-BO3.... Vad tror ni om det? Är det rätt för vapnet och jakttypen, eller är jag fel ute? Tacksam för hjälp! Hälsn. Micke
November 4, 20205 yr 23 minutes ago Mikael S sa: Hejsan! Har precis tagit jägarexamen och skall jaga skarv med hagel o kula. Med kula så blir det väl att skjuta nån som är skadeskjuten och försöka mig på att skjuta skarv som sitter på stenar/småkobbar om man kommer tillräckligt nära, ej skjuta dom i träden. Tittar på sikte till en begagnad Krico modell 300 22Lr. Har tittat på tester och funderar på ett Vortex Strike Eagle 1-8x24 AR-BO3.... Vad tror ni om det? Är det rätt för vapnet och jakttypen, eller är jag fel ute? Tacksam för hjälp! Hälsn. Micke Skarv ligger under klass 3, däremot om du skjuter med hagel först, och är tvungen att avsluta funkar klass 4, så som din 22lr, 22wmr är svår att få att skjuta bra. Och du måste ha en 40grains kula, Då skulle jag satsa på en 222rem som du dessutom får ha ljuddämpare på, och skjuta 40grains v-max som oftast skjuter löjligt bra i dem 222a jag haft. Sen skjuta dem på kobbar så kulan äts upp av havet S
November 4, 20205 yr 1 hour ago, Mikael S said: Hejsan! Har precis tagit jägarexamen och skall jaga skarv med hagel o kula. Med kula så blir det väl att skjuta nån som är skadeskjuten och försöka mig på att skjuta skarv som sitter på stenar/småkobbar om man kommer tillräckligt nära, ej skjuta dom i träden. Tittar på sikte till en begagnad Krico modell 300 22Lr. Har tittat på tester och funderar på ett Vortex Strike Eagle 1-8x24 AR-BO3.... Vad tror ni om det? Är det rätt för vapnet och jakttypen, eller är jag fel ute? Tacksam för hjälp! Hälsn. Micke En 22a är ett 50 metersvapen. De flesta jaktsikten har fast parallax, ofta ställd på 100 meter/yards. Till en salongare är det bättre med justerbar parallax eller ett sikte som är justerat på 25-50 meter. Strike Eagle har ett BDC-riktmedel. Det är anpassat för .223 Remington alternativt 308 Winchester. Du kan så klart sätta det på en 22a men det är alltså inte byggt för det. Det går så klart att använda ändå men de angivna avstånden kommer inte att stämma.
November 4, 20205 yr Author Tack för infon Hs_merkel, jag har faktiskt tänkt att köpa en .222:a för just skarvjakten. Men tänkte att jag även ev. kunde använda 22:an.... men det går ju inte som du säger, förutom om nån fågel är skadeskjuten av hagel. Tack för infon! Och tack lagerstedt, det var just parallaxen som jag inte har koll på så det var bra att du just nämde det! Har du något förslag på ett sikte till 22:an som inte kostar en förmögenhet men som ändå är okej?
November 4, 20205 yr 18 minutes ago Mikael S sa: Och tack lagerstedt, det var just parallaxen som jag inte har koll på så det var bra att du just nämde det! Har du något förslag på ett sikte till 22:an som inte kostar en förmögenhet men som ändå är okej? https://www.jakt.se/hawke-vantage-mildot?utm_source=prisjakt&utm_medium=pcm&utm_campaign=none Detta har jag använt själv,med gott resultat ut till 150m. Kan du få in det från USA är de svinbilligt 900:- betalade jag. Idag har jag ett bushnell rimfire 6-18x40mm som var riktigt prisvärt då jag köpte det. Har använt hårt men funkar. Klickar och använder strelock. Har funkat ut till 170m sen tar klicken stopp. Idag finns säker bättre alternativ typ vortex? Själv är jag lite sugen på Element optics Har skena på min så vid grävlingjakt sätter jag dit en belyst Zeiss 1-4x30 S
November 4, 20205 yr Jag hade velat ha högre förstoring än 1-8 på en 22 LR. T.ex. 3-9, 3-12 eller 4-12 (vilket jag har på min Krico 300). 22 LR används oftast till precisionsskytte på mål som inte rör sig på relativt korta håll. Jag ser inget större behov av 1 ggr förstoring på en 22 LR. Anpassad parallax är också relativt viktigt. Antingen justerbart eller ett sikte som har kortare avstånd inställt, t.ex. Leupold EFR. Hade jag köpt ett nytt sikte hade jag tittat på t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1555002 https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.1081.8888/vortex-vortex-crossfire-ii-2-7x32-rimfire
November 4, 20205 yr Author hs_merkel och Arctic! Tackar för era svar, jag uppskattar dom verkligen. Med det jag just lärt mig av er så känns Hawke Vantage 3-9x40 ao ir som ett bra val. Dels kort parallax (från 9meter) och belyst, som jag nog vill ha. Men det är så billigt att man blir rädd..... Vågar man köpa ett så billigt sikte? Vortex Crossfire 2 4-12x40 AO har en parallax från 50yard.... då blir det väl inget bra på kortare avstånd som 20-40meter?
November 4, 20205 yr Monterade ett Nikko Stirling Mountmaster 3-9x40 AO på min nya CZ Evolution (.22 lr), detta sikte var också skrämmande billigt men trots detta så funkar det fint på grisbanan (än så länge, pangat ett par tusen pärlor under ett år). Justerbar parallax från 25 yards. Tyvärr inte belyst men vad jag kan se så finns liknande modell även med belysning. Har ingen tidigare erfarenhet av Nikko Stirling så detta var en billig chansning från min sida!
November 13, 20205 yr Author Newbie! Jag tackar för svar. Man kanske inte ska/behöver lägga för mycket pengar på siktet på en 22:a... Det är ju korta avstånd med denna kaliber. Men som sagt, jag är ny på detta och vet inte så mycket ännu.
November 13, 20205 yr Men 22an är den man vanligtvis skjuter mest med, så jag tycker inte man ska snåla med den optiken.
November 13, 20205 yr Author Sako_Finnbear! Tackar för svar. Du har en poäng, men jag känner att det är svårt att hitta ett sikte till 22:an... Med en parallax från kanske 10-25meter. Har du förslag på sikte som du skulle köpa/rekommendera? Hälsningar Micke
November 13, 20205 yr Hawke gör sikten som går att justera parallaxen ned på korta avstånd. Dessutom inte så dyra och ganska bra till priset.
November 13, 20205 yr 8 minutes ago Dansken sa: Hawke gör sikten som går att justera parallaxen ned på korta avstånd. Dessutom inte så dyra och ganska bra till priset. Dom funkar om man inte klickar dem. De som knäckte min. Var skottfast men trackade inte jämt.
November 13, 20205 yr 4 minutes ago Dansken sa: Jag förstår inte. Om man inte klickar vad? Jag använde min ut till 170m genom att klicka. Ibland tracka den inte. Men den är skottfast. Så nu använder jag dottarna i mildot riktmedlet.
November 13, 20205 yr 2 hours ago Mikael S sa: Sako_Finnbear! Tackar för svar. Du har en poäng, men jag känner att det är svårt att hitta ett sikte till 22:an... Med en parallax från kanske 10-25meter. Har du förslag på sikte som du skulle köpa/rekommendera? Hälsningar Micke Jag har en helt vanlig Leupold 3-9x40 på min 22a. Det funkar fint utan ställbar parallax.
November 14, 20205 yr Tycker hawke är rätt fina för priset. Duger gott på en 22a för lek och jakt, möjligen skulle jag vilja lite ha mer förstoring typ 4-12x40 som vortex du länka till. Lägg pengar på att hitta en ammunition som funkar i bössan, köp en ask av allt du kommer över typ. Sen när man hittar något bössan gillar köper man upp ett lager.
November 14, 20205 yr 2 hours ago hs_merkel sa: En bild från strelock. Skytte på 144m med 22lr Sätt inskjutningsavstånd till 145 meter och kör det igen så kan man använda hela riktmedlet Vindavdriften kommer fortfarande att vara utmaningen, men det är inte lika enkelt...
November 14, 20205 yr 17 HMR är receptet för avlivning på vattnet, näst bäst ska jag kanske säga, för vettigast är att ta båten ut och avsluta med hagelbössan
November 10, 2025Nov 10 På 2020-11-14 at 07:25 hs_merkel sa: Tycker hawke är rätt fina för priset. Duger gott på en 22a för lek och jakt, möjligen skulle jag vilja lite ha mer förstoring typ 4-12x40 som vortex du länka till. Lägg pengar på att hitta en ammunition som funkar i bössan, köp en ask av allt du kommer över typ. Sen när man hittar något bössan gillar köper man upp ett lager. Årets trådlyft, men jag håller med här efter att själv ha testat en Hawke Vantage. Sitter nu en dylik 3-9x40 AO på min .22lr.
November 10, 2025Nov 10 Själv har jag bl.a. två Leupold i snabbfäste till min 22:a, en Leupold VX-I 2-7X33 Rimfire och en VX-II 3-9x33 EFR. Kan rekommenderas..
November 11, 2025Nov 11 7 hours ago doenitz sa: Själv har jag bl.a. två Leupold i snabbfäste till min 22:a, en Leupold VX-I 2-7X33 Rimfire och en VX-II 3-9x33 EFR. Kan rekommenderas.. Leupold är min absoluta favorit! Satt ett sådant på min .22lr tidigare, men det fick flytta till min .30-06. Skulle vilja ha ett nytt Leupold till .22:an igen, men för tillfället tillät inte min budget det tyvärr. Fick bli en Hawke...