Publicerat November 5, 20205 yr Börjar få mer och mer bekymmer med gris, vad är era erfarenheter av mörkersikte? Funktionellt?
Publicerat November 6, 20205 yr 7 hours ago Kallel sa: Börjar få mer och mer bekymmer med gris, vad är era erfarenheter av mörkersikte? Funktionellt? Har kört mörkersikte nu under ca 10-12år och skulle säg att det numera är ett ovärderligt hjälpmedel för mig då jag jagar i en miljö med mycket hästar, kor, får m.m dessutom en hel del bebyggelser - att se vad man har bakom grisarna är A och O för mig. Jag har kört mest frontmonterat dvs en ljusförstärkare som monteras fram på objektivet på ditt vanliga kikarsikte. Har mest använt ett ATN PS22 men har även ett Pulsar DFA75 liggande (de kommer för övrigt ut på blocket för skitpengar med jämna mellanrum) sjukt mycket ljusförstärkare för pengen. Komplettera med en bra lös IR-lampa så är du hemma (den inbyggda slukar allt batteri). Har även kört ATN X-sight II 3-14 under en kort period men det var ingen hit, hackigt och ryckigt i bilden. Visst en hel del roliga features men när inte optiken håller måttet så går det bort.
Publicerat November 6, 20205 yr Har haft möjlighet att prova rätt många, de man ska ha i åtanke är att det är elektronik du tar med ut i skogen. Men pulsar 455 är i en klass för sig. Yukon 475 inte långt där efter.(samma typ men saknar ljud) Båda med rejäla leverans problem. Och är tunga. Digisight sjukt! Men pris därefter. Atn x sight ll 3-14 har jag bara tittat i, men verkar dras med problem med mjukvaran, samt hackig bild. Pard lätta men, den jag har erfarenhet av var att den ej var skottfast. Och inte den utbytta heller. Batterier som spökar Sightmark wraith hd. AA Batteri 4st. Tung. Inge ljud på inspelningen. Enkel att använda. Snabbt paus läge. Med P.I.R ir lampa funkar den ut till 300m std ir 200m den som imponerade på mig. Sen gillar jag yukon 455 / pulsar 455 PIP. (Bild i bild) Den nya frontmonterade har jag bara tittat i. S
Publicerat Januari 27, 20215 yr Här finns lite exempel från både mörkersikten och mörkerkikare, mest från Pulsar men även Leica och Zeiss mfl. https://www.youtube.com/channel/UCyNRjnuz67T8StwKEnDvF8A/videos?view=0&sort=p&flow=grid&view_as=subscriber