Publicerat November 8, 20205 yr Jag har tagit över en äldre kombi-bock, en Valmet 412k med hagel 12/76 och kula i kaliber .222. Jag vet att ämnet ”stålhagel i gammal bössa” är något uttjatat men jag försöker klura ut vad detta vapen är provtryckt för. Jag har originalpapper, bland annat ett ”Valmet Inspection Certificate”. Där anges ”Proof Press. 120/75” och ”Stand Press 410/300”. Är det någon kunnig där ute som kan hjälpa mig förstå vad dessa siffror betyder och därmed få mig ett steg närmare att förstå vilken ammunition denna bössa är designad för?
Publicerat November 9, 20205 yr 12/76 ger ju att det är en magnum. Läser man på lite ser man att magnumnormen har samma tryck som stålnormen. http://shotguns.se/html/steel_proof.html
Publicerat November 9, 20205 yr Författare Tack för bra info! Jag har sett liknande skrivelser tidigare och jag funderade på hur det hänger ihop med siffrorna i mitt Inspection Certificate. Men jag kanske övertänker det hela lite ?
Publicerat November 9, 20205 yr Bilden visar att man följt CIP vad avser provtryck (man ligger rätt mycket plus i provtrycket) och förväntat arbetstryck för 12/76 och 222Rem. /T
Publicerat November 9, 20205 yr Författare Tack för svar! ? Men hur läser jag ut det? Vilken siffra är vilken så att säga?