Publicerat November 17, 20205 yr Äldre brytvapen har i bland vad som brukar kallas punsade ytor, jag är lite nyfiken hur man arbetar fram en sådan yta och hur verktyget fungerar. Jag förmodar att det fungerar ungefär som en lite trubbig könare, frågan om det slår en punkt i taget eller flera ? Går sådana verktyg överhuvud taget att få tag i nuförtiden eller kräver det ett nattligt besök på Husqvarna fabriksmuseum eller annan desperat åtgärd, jag misstänker att de som jobbat med det mest finns i Kyrkböcker nuförtiden ?
Publicerat November 17, 20205 yr 30 minutes ago, Järven said: Äldre brytvapen har i bland vad som brukar kallas punsade ytor, jag är lite nyfiken hur man arbetar fram en sådan yta och hur verktyget fungerar. Jag förmodar att det fungerar ungefär som en lite trubbig könare, frågan om det slår en punkt i taget eller flera ? Går sådana verktyg överhuvud taget att få tag i nuförtiden eller kräver det ett nattligt besök på Husqvarna fabriksmuseum eller annan desperat åtgärd, jag misstänker att de som jobbat med det mest finns i Kyrkböcker nuförtiden ? Har du nån bild att visa = kärt barn kan ha många namn
Publicerat November 17, 20205 yr Författare Ytan framför toplevern , det ut som en mycket grov blästring ungefär. Bilden lånad från Internet.
Publicerat November 17, 20205 yr Det verktyget brukar se ut ungefär som ett dorn med en knottrig yta. Sök på "stippling punch" eller "stippled punch" så finns det bildexempel. Används oftast av gravörer. Tittat man på din bild ovan så kan man ana hur man har placerat punsen. Den stipplade ytan har liksom fläckar eller hur man nu ska förklara det...
Publicerat November 17, 20205 yr Författare 46 minutes ago MarkusR sa: Så ser det ut på min drilling. Snyggt det var med lite inlagda mönster. Den var ovanligt mörk i baskylen...är den Afrikansk eller är det flamhärdning ? Såg fin ut i alla fall.