Jump to content

Kråkjakt gömsle

Kråkdöden

Recommended Posts

Kråkdöden

Tjena! Har jagat kråka lite smått innan men nu börjat ordentligt med en polare som har jakt på en bondgårdsmark där kråka finns i mängder! Däremot har jag haft lite svårt att hitta camonät i riktiga storlekar. Största jag har hittat är 6x3M som ligger på 850:- vilket är helt ok men tänkte kolla om någon annan har något tips på vart dem har fått tag på nät eller annan bulvanutrustning! Jagar enbart med bulvaner nu men funderat på att testa med en uv men hur får man tag på fjädrar till den?

/K

vildmark

fjädrar till uven fixar du från någon fjäderfä ägare.. Antingen fjädrar från tuppar i lämplig färg eller ännu hellre från bronskalkoner. Panduro säljer fasanfjädrar och även sportfiskeaffärer som har flugbindningsmaterial..  Gräsänder har lämpliga fjädrar också om du har möjlighet att skjuta någon..

• Like 1
Hipshot

Försvarets nät är väl 5x5.. jag skar dem på mitten alltid, 2,5x5 duger gott och väl tycker jag. Två försvarsnät har aldrig varit för lite för min del.. Oftast klarar man sig med ett, brukar vika dem dubbla så 2,5x2,5 räcker bara du har ngt vettigt bakom dej. 

De gårdar jag jagar på där finns ofta annat att använda, jordbrukaren har tex en vagn för att frakta kalvar som jag brukar koppla på bilen och ställa där jag vill ha den vindmässigt. Den räcker att hiva ett nät över så är man hemma.. och står bra.

Var uppmärksam på Roadkills, brukar kunna ligga div olika peppelingar utmed vägarna som lämpar sig bra till att bygga uv. Alt gör som Ijahman här ovan.. pyssligt men lovar att det lönar sig!

3 hours ago tobe sa:

Ja tycker näten från rödastjärnan är bra, bra färger som smälter in i omgivningen. 

De duger. Tyvärr liiite lätta å reva sönder men en bra bas, brukar slita sönder en del när man pimpar med grenar å bröte

M

• Like 1
På 2020-11-23 at 18:11 tobe sa:

Ja tycker näten från rödastjärnan är bra, bra färger som smälter in i omgivningen. 

Tycker också de är bra, men lite ömtåliga...

Ja lite känsliga är dom. Men jag brukar hänga upp ett tjockare nät som grund sedan dessa från rödastjärnan. 

Ska kolla om de kommer ha lite rabatt på fredag. Så fall blir det nått gult till.. 

• Like 1