Jump to content

AKUT problem stalon x108

Grahnen

Recommended Posts

Godkväll! Jag har ett sånt jäkla bekymmer. Har en stalon x108 monterad på min 30-06a, och har haft bössan stått i skåpet utan dämparen på sen älgjaktsveckan i oktober.Igår kväll så satte jag på dämparen igen, och idag var jag och jagade älg igen. När jag kom hem så skruvade jag av dämparen och då så är det fullt av små gruskorn i gängen på pipan. Torkade rent osv och tittade nu i min dämpare å de är alldelles fullt av dessa små korn mitt i gängen på dämparen, försökte skruva av den på mitten men den sitter helt fast! Vettefan vad jag skall göra alltså, tanken är att jag ska upp å jaga älg imorrn men jag törs fan inte sätta på dämparen igen nu. Nån som har varit med om liknande eller kan tipsa akut vad fan jag ska bära mig åt??

kan tillägga att jag ej skjutit något idag utan bara haft bössan ståendes på passet idag!

mvh grahn

Två skott i en stubbe så vet du. 

Själva dämparproblemet kan jag tyvärr inte hjälpa dig med. 

• Like 1
Dansken

Var den fuktig då du ställde in den i skåpet?

hs_merkel

Lite fukt blandat med gaser. Skruva tillbaka och jaga. Hade jag gjort.

Nej den var väl inte fuktig efter älgjaktsveckan. Men däremot så regnade det hela dagen igår när jag jagade så antar att det borde vara skit som varit i ljuddämparen såsom krutrester osv bmivit blött och därmed lagt sig längst ner vid pipan

Ijahman
17 hours ago Grahnen sa:

Nej den var väl inte fuktig efter älgjaktsveckan. Men däremot så regnade det hela dagen igår när jag jagade så antar att det borde vara skit som varit i ljuddämparen såsom krutrester osv bmivit blött och därmed lagt sig längst ner vid pipan

Jag tror du satte huvudet på spiken där. :thumbsup:
Jag hade blåst rent med lite tryckluft. Torkat så gott det gick med en trasa på gängorna och lagt på nytt fett.
Lite värme på midjan så släpper det säkert i den gängan också.