Publicerat Januari 30, 200719 yr LULEÅ. Jordbruksminister Eskil Erlandsson, c, är inte beredd att genomföra ett blyförbud för ammunition innan det finns fullgoda alternativ. Han säger till Svensk jakt att blyförbud eller inte är en etisk fråga. Erlandsson anser att jägarna ska använda ammunition som dödar effektivt under jakt. Artikeln är kopierad från NSD. http://www.nsd.se/artikel.aspx?artid=48578&arkiv=False
Publicerat Februari 5, 200719 yr Tänk så trevligt det vart efter valet, tror fan att vi jägare i hög utsträckning såg till att få tillstånd en städning i riksdagen! Va duktiga vi är ;D ;D 8) 8) Mvh!
Publicerat Februari 5, 200719 yr Va duktiga vi är Kunde sen Eskil fixa till en bättre genomtänkt rovdjurspolitik, så skulle man ju kunna tänka sig att bli centerpartist (ohh hemska tanke) :o Kan väl tilläggas att jag har gått i skolan ihop med våran jordbruksminister. Inte i samma klass men samma årskull och på samma skola.
Publicerat Februari 5, 200719 yr Du går från klarhet till klarhet Mats_Bengt. ;D Tjacka drilling och rösta centerpartistikt och ditt liv kommer att ta en ny vändning Har varit hem till Eskil då jag var aktiv i CUF, han bor ju ihop med morsan sin ännu Rovdjursfrågan kommer varken han eller regeingen ur, ändring kommer i halvårsskiftet. MVH
Publicerat Februari 5, 200719 yr Författare Kunde sen Eskil fixa till en bättre genomtänkt rovdjurspolitik, så skulle man ju kunna tänka sig att bli centerpartist (ohh hemska tanke) :o Kan väl tilläggas att jag har gått i skolan ihop med våran jordbruksminister. Inte i samma klass men samma årskull och på samma skola. I en parallellklass till honom då med andra ord. Jag har haft f. d. Kd ledare Alf Svennson som vikarie i skolan på högstadiet. Inte f*n kunde man tro att han var religös. Berättade fräckisar på lektionerna.
Publicerat Februari 5, 200719 yr I en parallellklass till honom då med andra ord. Jag har haft f. d. Kd ledare Alf Svennson som vikarie i skolan på högstadiet. Inte f*n kunde man tro att han var religös. Berättade fräckisar på lektionerna. I dom lugnaste vattnen går de största fiskarna ;D
Publicerat Mars 27, 200719 yr Bly i ammunition!? Någon som vet om det blir någon förändring? Undrar jag med då jag nyligen köpt en pang i 7.57r.. Skulle det bli annorlunda måste man väl borra upp till 7.62R eller vad heter det?
Publicerat Mars 27, 200719 yr Som det ser ut nu så är det väl inte tal om förbud?? Eller? Tills det finns ett lika bra alternativ. Och det gör det inte. Och när man väl får fram det så hoppas jag att det även fungerar tillfredställande till tex 6,5x55 mfl så att dom kan vara kvar som klass 1. Även om jag själv inte kommer använda den kalibern men klass 2 har jag. .222rem.
Publicerat Mars 28, 200719 yr Undrar jag med då jag nyligen köpt en pang i 7.57r..Skulle det bli annorlunda måste man väl borra upp till 7.62R eller vad heter det? Många smeder har redan köpt hem brotch verktyg för 7x65R. Men det handlar mer om förändring av kaliber klasser än om blyförbud som jag tror aldrig blir av på kulsidan. Högvilt kommer isf bli älg, gris och kron med gräns 270W vilket diskvaliserar 6,5x55, 6,5x57R och 7x57R. Nytt klass 2 vilt blir då dov och mufflon exempelvis. Detta är dock rykten jag har hört och infon skall hanteras därefter. MVH
Publicerat Mars 28, 200719 yr För att jag då kunnat skjuta dom för länge sedan!! (Väntade på att någon skulle fråga)
Publicerat Mars 28, 200719 yr För att jag då kunnat skjuta dom för länge sedan!! (Väntade på att någon skulle fråga) Äsch....bättre vill vi ha 8)
Publicerat Mars 29, 200719 yr Om det blir blyförbud.? Nu pratar vi om tex 6,5*55. Borde dem inte göra om klass indelningen då..? Tex en modern kopparkula jämfört mot en gammal blöt blyspets, Vad vill man uppnå,.? genomslag eller annslag...? Visst är det bra med genomslag, men JAG tycker om annslag så att djuren går i backen direkt....... Iof så vakjagar jag mest, skilldnad är, ett dåligt skott vid drevjakt. Då är genomskott bäst = bra blodspår. Jag vet att jag är ute på hal is nu så va barmhärtiga..
Publicerat Mars 30, 200719 yr Författare http://www.jaktojagare.se/ Regeringens trovärdighet står på spel Snart avgörs blyfrågan Av Anders Ljung 2007-03-29 Anders Ljung, chefredaktör Jakt & Jägare Just nu håller regeringen på att ta ställning till blyförbudet. Det finns bara ett rimligt resultat om regeringen vill rädda trovärdigheten bland landets cirka 650 000 jägare och skyttar. Vid den senaste riksdagsdebatten i februari om förbudet mot blyammunition var det endast miljöpartiets Tina Ehn som hävdade att alla typer av ammunition med bly bör förbjudas. Remissinstanserna har fått säga sitt om konsekvensutredningen om bly i ammunition. Kemikalieinspektionen och Naturvårdsverket, som står för utredningen, vill på sikt förbjuda blyhagel vid all jakt. Det skulle alltså endast bli tillåtet att använda blykulor vid jakt. Allt övrigt bly, även för målskytte, bör stoppas på sikt, anser myndigheterna. Har svängt i blyfrågan Socialdemokraterna har svängt och vill riva upp blyförbudet. Med en reservation till miljö- och jordbruksutskottet har s-politiker visat att de vill ha en ändring av det gamla riksdagsbeslutet om ett totalförbud. Därför blev det lite ombytta roller i riksdagen när allianspartierna då valde att vänta på beredningen av blyutredningen i regeringskansliet. Men främst moderaterna har tidigare uttalat tydliga löften att stoppa blyförbudet. För att rädda landets cirka 650 000 målskyttar och jägare från ett blyförbud måste nu regeringen våga köra över både Kemikalieinspektionen och Naturvårdsverket. Skrota s-regeringens kohandel Förbudet att använda blyhagel över djupa vatten var i praktiken s-regeringens eftergift till miljöpartiet för att få en konsekvensutredning av blyförbudet. I sak är blyförbudet för djupa vatten helt omotiverat och saknar grund. Alliansen skulle förlora i trovärdighet om s-regeringens gamla kohandel tillåts vara kvar i lagstiftningen. Det enda vettiga som nu kan komma från regeringen är att endast förbudet mot blyhagel i våtmarker blir kvar. Det är också acceptabelt att behålla förbudet mot blyhagel för det lerduveskytte som inte är olympiskt. Men sedan måste det bli stopp för all förbudsiver utan saklig grund. Trovärdigheten står på spel Annars är det slut på regeringens trovärdighet bland skyttar och jägare. Det är nog illa att ändringen av paragraf 28 fick en prövotid med budskapet ”vi litar inte på jägarna”. Det var även illa att ripjaktsbeslutet gav budskapet att undvikandet av en prövning i EG-domstolen är viktigare än den jagande befolkningen i de tre nordligaste länen. Med blyfrågan har regeringen nu ett bra tillfälle att göra rätt och låta bli att trassla in sig i konstiga kompromisser.