Jump to content

Surt skinn från Räv

Recommended Posts

Sköt min första räv i Onsdags förra veckan. Var en riktigt fin hanne som jag tänkte ta reda på skinnet på. Men eftersom jag aldrig flått en räv tidigare för att ta reda på skinnet väntade jag in en bekant som visade mig hur man gjorde. Det betyder att den fick hänga i ca 40h i mellan 0-10 grader sedan åkte den in i frysen i tre dagar då jag inte visste när jag skulle få hjälp. Därefter tinade jag den i 2 dagar i 5-10 grader. 

När jag väl flådde den var den en stor grön fläck på magen som luktade väldigt illa. Var ingen skottskada i området och slaktkroppen hade samma missfärgning men på ett mindre område.

Hade tänkt lämna in detta skinn på beredning men misstänker nu att detta skinn är förstört? 

IMG_20201123_213257.jpg

karelsk blandning

Ser ut som att det surnat, tagit för länge innan den blivit kall och säkert mera fett där än på andra ställen.

Skrapa om du har fett kvar där det är grönt. Salta sedan och skicka iväg. Värt att chansa med risken för hårsläpp om det är din första. Se till att du tar rätt salt. Vägsalt förstör skinnet så se upp. Skicka gärna iväg det redan idag. Saltat inlindat i tidningspapper och dubbla plastpåsar. Frank i Flygsfors är bra. Stäm av med den som ska ta emot paketet innan du skickar. Skicka aldrig så det blir liggande över helgen.

Frank ringer och säger till om det behöver kasseras när han fått det. Du har bara portokostnaden att förlora.

• Like 1