Jump to content

Oborrad HQ 146 - vad göra?

Johan1986
 Share

Recommended Posts

Dagens I-lands problem.

Har en 146a M98, plastbäddad och oborrad som skjuter bra. Laddverktyg, kulor och fabriksladdad ammo finns. Har orginal järnsikten och kan erkänna att jag inte tränat särskilt mycket med den, men första försöket så blev det några godkända serier på älgen i alla fall. 

Problemet är bara att jag inte tror på att jag är människa nog att bära upp bara de öppna riktmedlet. Går inte med hund utan är passkytt, passen lottas alltid och skulle jag hämna på ett pass där skotthållen går över 50m skulle jag bli väldigt tveksam.

Gillar hela konceptet med något robust och gediget. Så helt plötsligt dyker det upp likvärdiga bössor i rimliga kalibrar, med vettiga montage som möjliggör att växla mellan drevsikte och öppna på några sekunder. För småpengar dessutom. Med bara en plats kvar i garderoben så känns det svårmotiverat till Polismyndigheten att få in ytterligare en grov bössa, något jag inte heller vill utsätta en säljare för . 

Att det är ekonomiskt harakiri att få 146an borrad och få monterat vettiga kikarmontage med modifiering av handtag och säkring är jag med på. Men den stora frågan, begår jag någon form av helgerån? Är det på det hela en nobrainer, dvs sälj skiten och köp något som funkar rakt av. 

Så länge du kan motivera behovet så är det ju sällan några problem att få licens på vapen nr. 6. Jag har 4 klass 1 och det har aldrig varit några problem.

Och ja, det är helgerån att borra upp en fin oborrad 146!

Sök på vapen nummer 6 och motivera ditt behov. Du kommer att få den.

Hade jag varit som du hade jag gjort som jag gjorde ?

Jag köpte en oborrad 146:a av @Danskenför nåt år sen. Fick hjälp av sagde man att sätta dit Recknagels öppna. Med lite träning funkar det ut till 100m med stöd om behovet skulle uppstå. 

Med handen på hjärtat är detta den enda bössa jag verkligen ångrar att jag sålde. @Viktor_K vill ju inte stilla min ångest?.

Skulle du sälja är jag spekulant men personligen tycker jag du ska behålla den. Skit i år borra å använd den för lite klassisk jakt. 

6:e grova kan hos vissa handläggare bli lite gnälligt men det finns inget stöd i lagen för att förhindra om behov finnes 

M

Tack för svaren

Med en bössa till blir det totalt  3 klass 1. Motiveringen blir ju kaliberberoende, men som det ser ut nu går det att lösa. Gevär 1 har helt andra egenskaper, 146an finns ju bland annat inget fabriksladdat blyfritt till m. m. 

Jag gillar verkligen skjuta med öppna, är rätt inbiten hagelskytt, vilket syntes på älgbanan. Bra träffar i sidled, men lågt. Jag vill se målet som med haglet.

Det som håller emot är den tillgång jakt jag har. Eller rättare sagt de regler som omger den. Att jaga med öppna riktmedel och då få ett djur som går för långt, skadeskjutning eller liknande kommer antagligen orsaka rabalder. Vet inte om någon utöver hundförarna provat att dyka upp med bara järnsikten, men skulle inte förvåna mig om någon i så fall hade blivit nekad att delta i jakt. 

Jag hade låtit tillverka en weaverklack som passar i laxen till siktesbladet och satt en rödpunkt där. Funkis och reversibelt och med en 2MOA rödpunkt skjuter man så långt man kan anse rimligt med en 9,3x57a med lite träning. I övrigt är det bara att söka med en rimlig motivering. Jag har tre klass 1 plus en klass 1 drilling ?‍♂️

• Like 1

54 minutes ago Johan1986 sa:

Tack för svaren

Med en bössa till blir det totalt  3 klass 1. Motiveringen blir ju kaliberberoende, men som det ser ut nu går det att lösa. Gevär 1 har helt andra egenskaper, 146an finns ju bland annat inget fabriksladdat blyfritt till m. m. 

Jag gillar verkligen skjuta med öppna, är rätt inbiten hagelskytt, vilket syntes på älgbanan. Bra träffar i sidled, men lågt. Jag vill se målet som med haglet.

Samma för mig. Det riktmedlet jag hade sköt jag in så att "mitt-i" var precis på toppen på kornet... Kanske inte helt by the book men jag tränade en del med det. Jag sköt faktiskt bättre med det än med kikarsikte och gör det fortfarande på löpande. Har fortfarande svårt att skjuta med kikarsikte ?

Jag hade undvikit att nämna blyfritt hit å dit. Det kan, tro det eller ej, skapa tjafs hos sheriffen. Satsa istället på en motivering om drevjaktsvapen för snabba skott osv. Jag motiverade tidigare bössor med att jag helst inte hade olika kikare med snabbfäste. 

M

Varför krånglar alla till det med motiveringarna? Har i säkert 10-12års tid enbart motiverat med 1 vilt/vapen och kaliber dvs

m98 30-06 - vildsvin

M98 9.3x57 - älg

M98 6.5x55 - rådjur

M98 7x57 mauser - dovhjort

M98 222rem - rådjur 

Hagelgevär - fågel

Har fungerat även i det beryktade "Region Väst" med säte i Götelaborg. Snälla, gör inte saker krångligare än det behöver vara, det kan vi alla förlora på i förlängningen.

• Like 1

28 minutes ago Joacim sa:

Varför krånglar alla till det med motiveringarna? Har i säkert 10-12års tid enbart motiverat med 1 vilt/vapen och kaliber dvs

m98 30-06 - vildsvin

M98 9.3x57 - älg

M98 6.5x55 - rådjur

M98 222rem - rådjur 

Hagelgevär - fågel

Har fungerat även i det beryktade "Region Väst" med säte i Götelaborg. Snälla, gör inte saker krångligare än det behöver vara, det kan vi alla förlora på i förlängningen.

Helt rätt. Gör som ovan bara, handläggare blir fientliga av för långa och för många ord. Älg är bra. Dovhjort lite långt, hjort är bättre.

• Thanks 1
  • Haha 1

3 hours ago TekDr sa:

Jag hade låtit tillverka en weaverklack som passar i laxen till siktesbladet och satt en rödpunkt där. Funkis och reversibelt och med en 2MOA rödpunkt skjuter man så långt man kan anse rimligt med en 9,3x57a med lite träning. I övrigt är det bara att söka med en rimlig motivering. Jag har tre klass 1 plus en klass 1 drilling ?‍♂️

Tanken har slagit mig att prova den lösningen ett aimpoint micro väger inte många gram. 

2 hours ago Dansken sa:

Är det någon i detta laget som har fått pikar/ bannor för att jaga med ett undermåligt/ dåligt kinesisk kikarsikte? Är det någon som har kollat någons kikarsikte? är det någon som har kollat att baserna/ ringarna sitter rakt och sitter fast? För det bör man i förlängningen göra då om man har åsikter om öppna riktmedel.

Meningen med ett sikte är att rikta pipan så man träffar det man ska. Gör man det spelar det ingen roll hur: om man tittar genom en glasbit eller tittar över ett korn och skåra. Bara man träffar.

Inte vad jag vet. Och jag köper resonemanget. Det är logiskt och korrekt. Tyvärr biter inte alltid det på en viss typ av personer. 

1 hour ago Joacim sa:

m98 30-06 - vildsvin

M98 9.3x57 - älg

M98 6.5x55 - rådjur

M98 222rem - rådjur 

Hagelgevär - fågel

Har inte haft några romaner tidigare, har motiverat efter jaktform istället för vilt

2 hours ago Joacim sa:

m98 30-06 - vildsvin

M98 9.3x57 - älg

M98 6.5x55 - rådjur

M98 7x57 mauser - hjort

M98 222rem - räv

Hagelgevär - fågel

Så nu är det rättat och klart- verkställ :whistling:

• Haha 1

Jag har av princip aldrig motiverat någon av mina ansökningar. Om dom inte vet vad man ska ha ett klass 1 kulvapen till får dom väl googla.

Eller ringa....

• Like 1
  • Haha 1

35 minutes ago M-98 sa:

Så nu är det rättat och klart- verkställ :whistling:

Tack, fan dubbelt rådjur. Jaja, hoppas poängen framgick ändå ?