Publicerat December 14, 20205 yr Detta är en populär post. Hade lite tråkigt och gick igenom ett av vapenskåpen och hittade min numera bortgångne pappas älgbössa… En omgjord militär tyskmauser… Kaliber 8x57I… Inköpt i början på 50-talet då någon smart entreprenör måste ha köpt upp ett gäng tyska militär gevär och gjorde om den befintliga stocken, kapade pipan och satte på rejäla riktmedel… Resultatet blev faktiskt en riktigt smidig studsare som passar som handen i handsken… Ett kikarsikte har den aldrig ens varit i närheten av och när jag någon gång föreslog det så fick jag bara en blick av pappa… Då ska man också tänka på att när jag själv kom med mitt första kulgevär… En CG 1900 Special med ett Leupold kikarsikte 2-7 så fick jag frågan i jaktlaget vad kikarsiktet kostade och när jag sade 1090:- så blev jag nästa lomhörd när samtliga skrek i korus… 1090 kronor och tyckte med stor sannolikhet att jag var dum i huvudet… Skulle behöva ett nytt kornskydd till geväret eftersom en påklådig kusin skulle såga upp kornskyddet i toppen för att få ljusinsläpp… Ja, jag säger då det… Om någon skulle ha ett kornskydd till övers så köper jag gärna det… Nu har jag geväret på minneslicens men det var innan det blev en massa ideér om att man måste plugga… Det hade ju varit tråkigt eftersom pipan är spegelblank på insidan… Om jag minns rätt så sköt pappa ett trettiotal älgar med denna… Det blev en lång drapa det här men kan ju kanske också vara en liten tankeställare att man behöver inte ha ett 50 000 kronors gevär för att skjuta älg…. Ber om ursäkt för taskiga bilder men ni får i alla fall en uppfattning om hur geväret ser ut… /H
Publicerat December 14, 20205 yr Tycker inte den ser ut som en small ring 98... Förr en ompipad 93-95. Dvs en ompipad svensk m/96. /T
Publicerat December 14, 20205 yr Författare Nu blev jag riktigt nyfiken... Får kolla upp det ordentligt i morgon... Kan ju tycka att det är lite märkligt att man pipar om ett gevär till 8x57I som jag antar var en patron på utdöende även om Norma hade den på sitt program en gång i tiden... /H
Publicerat December 15, 20205 yr Det är en small ring, det säger iofs inget sett till kalibern. Men pipan är taperad vilket kan peka på att det är en militär pipa - det är dock allt annat en säker indikation. Hur säker är du på att det är en 8x57I? /T