Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hjälp med skinnberedning

Featured Replies

Publicerat

Har några mårdar som ska flås och tanken är att färdig produkt ska vara en päls jag kan göra någonting med, ev sy något fint plagg :)

har tänkt använda mig av olivolja, äggula och såpa/diskmedel. Har förstått att det är en metod som fungerar utan kemikalier osv. Min fråga är nu om jag kan torka mården på tana som vanligt för att sedan göra själva berednings processen senare när tid finns, eller ska man göra beredningen omedelbart efter skrapning?

är lite osäker på tillvägagångssätt, men skrapa noga, gnugga in min oljeblandning på köttsidan, låta ligga (hur länge?) Sedan tvätta och mjukgöra. Ni får hemskt gärna säga till om det är galet tänkt eller om jag glömmer något :)

det står också att skinnet ska ligga med köttsidan uppåt efter att man smort in den med vad man nu väljer att använda, men hur gör jag de med mården då den inte är flådd platt?

mvh!!

Publicerat

Det går inte ha dom på tana när du smörjer på medlet ditt.

Utan att veta så funderar jag om du inte måste torka skinnet endel uaf för att du ska få in det du ska smörja med.

Heter det inte fett garva?

Publicerat

Jepp, det heter fettgarvning. Enklast om man kan lägga hela skinnet plant men har man det på tana så funderar jag på om inte det bästa kan vara att jobba in blandningen i omgångar med några timmars mellanrum. annars misstänker jag att en del bara rinner av. 

Hur lång tid det tar för processen att verka är lite beroende på hur tjocka skinnen är. En gammal tacka tar längre tid än ett lamm. En mård tror jag inte tar speciellt många dagar. Processen går i princip ut på att fett löser fett, tanken är att blandningens fett skall byta plats med fettet i huden.

Jag vill minnas att man man kan se när det är färdigt man böjde på skinnet och tittade närmare, är huden fortfarande blåaktig invändigt är den rå men har den ändrat färg till något vitaktigt är den genomgarvad. Men detta är som jag minns det och det kan såklart vara fel, tänker kanske på alungarvning och när den är klar. 

Publicerat
  • Författare

Brukar ju ha den på tana över natten innan man vänder den och trär på den på tana igen. Kanske skulle fungera att ha på tana över natten och sen ta bort den och lägga den plant och köra en sida åt gången då?