Jump to content

Ryggsäck för småviltsjakt och dagsturer

Recommended Posts

Hej,

Jag är ute efter en smidigare ryggsäck än stolsryggan (Fauna Björnen) som mest står och dammar. Främst till dagsaktiviteter som småviltsjakt med hagel eller pyrsch. Dvs, en hyfsat smidig och tyst ryggsäck. Och nu vänder jag mig till er här på forumet för rekommendationer eller avrådan baserade på era erfarenheter.

Det finns ju en hel del att välja på men i väldigt varierande prisklasser. De flesta sk. "fågelryggsäckar" som nog passar mina behov bäst är ganska rymliga (35–40 liter) men jag antar att kompressionsremmar och dyl. kan göra dem smidiga. Tyvärr är Vorn-säckarna alldeles för dyra för mina behov, men annars hade ju en Lynx suttit fint. Dock undrar jag hur de är till hageljakt då anlägget säkert störs av de vadderade remmarna. 

Några jag kikar på:

- Fauna F40 (Hölstersäck)
- Fauna F45 Rype 40L
- Stabilotherm Fågelryggsäck 35L (som ser ut att vara en kopia av Faunasäcken till halva priset)
- Norrøna Finnskogen Integral 40L

Några synpunkter på ovanstående?

Tack på förhand.

• 2 weeks later...
BigJim

Har kört med Norrönas säckar ett antal år, framförallt på fjällturer. Stor och liten. Den lilla är en Hjerkinn.

Den verkar dock ha utgått till förmån för Finnskogen Integral. 

Man kan lasta tungt i dessa utan att de blir svajiga. Suverän dagturssäck..

/Må

• Like 1

Ja, jag har alltid gillat Norrønas prylar – men inte deras priser. Deras Finnskogen Integral Pack var helt okej tyckte jag men vapenhölstret kunde inte riktigt svälja en Tikka T3x med 56-glugg och Stalon-dämpare utan att jag var tvungen att använda våld. Kvalitetsmässigt och innovationsmässigt håller de hög nivå, men om man inte packar säcken full så känns det som att locket kommer bli ett irritationsmoment då det inte satt så himla bra då.

Fauna F45 Ripa gillade jag starkt. Denna versionen hade inga hagelskottsöglor i avbärarbältet utan fickor i stället (som man i stället kan lägga patronerna i). Den var ganska hög men funkade fint att komprimera tyckte jag. Dock saknade jag helt plötsligt ett vapenhölster...

Såg iofs på Faunas facebooksida att de skulle släppa en säck baserad på just ripa-säcken med vapenhölster! Dock var denna försenad pga pandemin och den verkade bli ohyggligt dyr – i klass med Vorn och Eberlestock.

Så ja, då var jag tillbaka på ruta ett igen... 😉 

charlie

Jag köpte en sån här på blocket.

Kina-tillverkad på "egen design". 

Har faktiskt funkat över förväntan till kortare turer med bössan. Tycker ffa om att den inte är för stor. Man får ner termos, mackor, nåt extra plagg men inte mycket mer. Det är inte Vorn-kvalitet men det hade jag inte väntat mig för en 500-ing. 

• Thanks 1
MarkusR

Jag har en faunasäck som passhjon, den utan ryggstöd. Det är den enda stolsäcken jag provat som faktiskt är skön att bära. Nu var det inte det du frågade om men fauna gör genomtänkta grejer. 

Jag har neverlost lilla hölsterrygga, den är smidig och inte allt för dyr. Bra detaljer ock förvånansvärt rymlig om man anstränger sig lite.

https://www.engelsons.se/1784-neverlost-ryggsack-scout

• Thanks 1