Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Buköppnare.

Featured Replies

Publicerat

Har köpt en buköppnare som jag väntat på och nu när jag fick hem den så testade jag göra en liknande öppnare av en rostfri kniv.

Är bästa öppnaren jag testat, går att använda till allting. Ta ur, lägga flå snitt och hjälpa till att flå med där det behövs.

Ska sy ihop skinn slida så har bägge fodral och ifall man vill ha dom på bältet.

Är den längre öppnaren som är en köpt och den kortare har jag testat göra av en sån kniv som är på bild.

En sån öppnare och en huggare då klarar man sig bra i skogen.

20201223_182647.jpg

20201224_195815.jpg

Publicerat
  • Författare

Nån som har en bra öppnare eller testat göra själv så släng ut en bild så får vi se om det går att förbättra och komma fram till något klokt.

Publicerat

Buköppnaren (med rund kula i spetsen och konkav egg) använder jag endast till att lägga flåsnitt längs benen för att inte sticka kniven in i köttet.

Till buköppnare använder jag vilken kniv som helst där jag håller pekfingret över spetsen på knivryggen.

Funkar kanon.

Publicerat

Har haft planer på att tillverka en av modell "krok" med hårdlödd stålkula på spetsen.

Har sett en sådan för länge sedan men verkar hopplöst att hitta i handeln.

Typ en sådan här fast med träskaft och kula.

Morakniv buköppnare

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Dansken sa:

Buköppnaren (med rund kula i spetsen och konkav egg) använder jag endast till att lägga flåsnitt längs benen för att inte sticka kniven in i köttet.

Till buköppnare använder jag vilken kniv som helst där jag håller pekfingret över spetsen på knivryggen.

Funkar kanon.

Har tagit ur massor med bara kniv och använder många gånger öppnaren som kniv, men till att lägga flå snitten och små grejer är den bättre än kniv. Sen slipper man spetsen som fort petar hål i skinnet om det är något man tänkt spara.

För mig är det bra och ha med den på bältet för ibland händer det att man slaktar i skogen.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Järven sa:

Har haft planer på att tillverka en av modell "krok" med hårdlödd stålkula på spetsen.

Har sett en sådan för länge sedan men verkar hopplöst att hitta i handeln.

Typ en sådan här fast med träskaft och kula.

Morakniv buköppnare

Tycker du en sån fungerar bättre än en på bild med kula?

En med kroken fungerar nog bara just till att öppna magen med, blir nog svårt lägga flå snitten med en sån där.

Sett när en farbror skulle visa hur fort det gick att ta ur en älg med en sån där på bild, det var det bästa som fanns och det gick inte misslyckas.

Han gjorde hål med kniven lirkade in kroken och drog till hela vägen, fort gick det. Men han hade stoppat kroken lite fel så skar hål i tarmarna hela snittet han gjorde. Minns inte om han började uppe vid bröst benet eller nere vid bäckenet, tror det var nere han startade.

Har inte sett till nån sån eller liknande öppnare efter det i de laget detta hände.

Publicerat
28 minutes ago karelsk blandning sa:

Tycker du en sån fungerar bättre än en på bild med kula?

Jag brukar buköppna med vanliga kniven, är lite pilligt men det fungerar.

Eka Swingblade tycker jag är sådär...iaf kompisarnas halvslöa exemplar, har testat krokmodellen och den är klart snabbare och smidigare.

Krokmodell med kula lät som en bra ide för att inte riskera skada något som man villa ha helt även när man skär loss vom fäste och annat inni kroppen på Älg så jag blev sugen på en sådan.

Publicerat

Jag gillar min Puma fällkniv- all in one.

Mike

20201226_085457.jpg

Publicerat
9 minutes ago Mad Mike sa:

Jag gillar min Puma fällkniv- all in one.

Mike

20201226_085457.jpg

Kör som Mike, allt i ett men Outdoor Edge Flip ’n Blaze!

BF774DC0-9B34-45DD-8DC7-818B8DFC28CC.thumb.jpeg.966e9b5c813cd266993b161d56e83b5d.jpeg

Publicerat
6 hours ago Galne sa:

Kör som Mike, allt i ett men Outdoor Edge Flip ’n Blaze!

BF774DC0-9B34-45DD-8DC7-818B8DFC28CC.thumb.jpeg.966e9b5c813cd266993b161d56e83b5d.jpeg

En sån har jag. Den är helt outstanding.

Publicerat

Jag tror att buköppnaren blir bättre om du slipar den rund i toppen så att den får så mjuk form och så mycket bred på bladet som möjligt. Som på bilden ovan av Outdoor edge. Så är även Swingblade slipad. 

Publicerat
  • Författare

Nu var en färdig sydd bara andra kvar, talades i färg på skinnet så få se vars det slutar.

20201227_135420.jpg

20201227_135406.jpg

Publicerat
  • Författare
2 hours ago MagnusN sa:

Jag tror att buköppnaren blir bättre om du slipar den rund i toppen så att den får så mjuk form och så mycket bred på bladet som möjligt. Som på bilden ovan av Outdoor edge. Så är även Swingblade slipad. 

Har haft flera swingblade och verkligt försökt använda dom men tycker att det är riktigt dåliga knivar eller så bara jag som använder dom udda.

Funderat att skafta om den/dom som finns kvar och sälja iväg till dom som använder knivarna.

Det jag tycker är så bra med öppnaren här är att den går att använda som kniv med rund trubbig spets.

Har sett lite udda modeller och några hemma gjorda tänkte det skulle finnas flera som testat göra nån här.

Publicerat
  • Författare

Blev så att jag fick test den öppnaren jag slipade till, tänkte att jag bara skulle använda den till allting på älgen och det fungerade perfekt.

Allt från urtagning, flå snitt,flå arbetet och grov styckning så för mig är det en bra grej ha med.

Publicerat
  • Författare

20201228_105029.jpg

Publicerat
  • Författare

Nu blev den färgad, lila blev det sen olja efter det. Blev riktigt snyggt så nu är det bara en hängare kvar.

Kan passa bra testa lite olika på en sån här köpes kniv som inte är så noga utan bara tänkt ska användas.

20201228_131710.jpg

Publicerat
  • Författare

Blev sytt till den jag köpte och till den jag slipade fram sen en extra med.  Två större sydda från samma skinn bit en färgade en bara oljad som egentligen var sämsta biten på skinnet.

Vart några som genast behövde till sina med om jag hade tid dy ihop nån fler.

20210101_030053.jpg

• 1 year later...
Publicerat
  • Författare

Blev ytterligare en öppnare, nu har jag iaf slut knivar att göra från om det inte kommer fler.

20220212_101726.thumb.jpg.1d6cb143e856e544d18359abbee8bb7f.jpg