Jump to content

Jaktspaniel

Recommended Posts

Mawre23

Planerna är att införskaffa en jaktspaniel,springer, den närmsta tiden. Önskar hjälp med lite goda råd då drömmen är att hitta en hund som också kan driva lite rådjur. Har ngn erfarenheter och tips på kennlar som är bra?

Mulle mek

Hej och välkommen till forumet.

Tror det är viktigt att du vet vad du vill prioritera. Är huvudinriktningen fågel och du väljer linjer som är avlade som en typisk jaktspringer så är det stor risk att den inte driver rådjur, möjligen stötande utan skall. Går du på Springer spaniel som är skalldrivande så är dom nog generellt sett betydligt sämre på fågel. men som apportörer funkar dom säkert.

Min gamla dam som är sista kullen från Qwarnhill. Är/var en skalldrivare och eftersökshund av rang (det börjar fallna nu då hon är 12,5 år och börjar bli trött) Som fågelhund var hon en katastrof😍 Skall på inflygande kråkor vid kråkjakt. Driver flygande gås med skall när man skall tömma höstsådden från gås i mars. Apporterar fågel med tvekan. 

Men som skalldrivare och klövviltshund med undantag för vildsvin om det inte är repat och eftersök, så spöade hon en normal bra wachtel alla dar i veckan😍. Funkade som släpphund på skadat vilt upp till normalstor dov om det var mer än en ytlig skada. Benskjutna rådjur var dussinjobb, dom var dömda så fort jag drog av selen och skickade henne.

Finns kennlar som kör med skalldrivare. Finns också en grupp på fejsbook om det är en sån du söker, men är fågel i focus och det andra är bonus, då är det en Jaktspringer med lite klövvilt i linjerna.

Så tillbaka till det jag skrev i början. Bestäm vad som är viktigast😉

Avslutar med en liten bild på min dam, inför såt 2 på en betaljakt på framförallt  dov 2018, då hon är 10,5 år, och ett avklarat eftersök på en bukad dovhind som gick upp ur sårlega under eftersök i såt 1 och jag fick skicka damen på avslut. Wilma fight face🥰 Skalldrivarna blir inte mycket bättre än så😉

20181010_120230.thumb.jpg.2f3237b98241874058cacf8a14155fee.jpg

• Like 2
Mawre23

Fin hund!

Det låter lovande! Det är precis vad jag hoppas hitta i en springer. Fågeljakt är inte nummer ett. Att kunna driva småvilt med skall och eftersök är prio. Hoppas på att ngn har koll på vilka kennlar som kan vara aktuella. Stort tack!

TekDr

Jag har en spaniel med lite varierande bakgrund med framförallt spårning som specialitet. Har honom framförallt som stöthund för klövvilt. Tyvärr skallar han inte på annat än tamkatt trots lite såna gener bakåt i stamtavlan. 

ett stort tips är att kolla på hårlaget hos föräldrarna. Min är väldigt hårig för att man avlat på det för utställning vilket är en stor nackdel i skogen då han drar med sig fukt som en wettextrasa och har halva skogen i öron/ljumskar/svans. Har inte ställt ut honom på länge så jag brukar trimma hela hunden till mer av en korthårig längd vilket underlättar städning av hemmet... men det är ett jävla jobb.

Mawre23

Tack för tipset. Förstår att det är en del jobb om man har med sig halva såten hem. Bra med en duktig spårhund. Det är viktigast av allt.

Vildand

Har en spaniel som driver allt med skall och tycker dom skalldrivande börjar bli vanligare. Men mitt tips är att gå med i någon av grupperna på Facebook och håll koll där.