Publicerat Januari 30, 200719 yr I saknaden efter min hund så dök denna ras upp i diskotionerna här hemma
Publicerat Januari 31, 200719 yr Varför inte? en trevlig byracka, bra jakt i dom (om man tar en från en jaktkennel vill säga) kanska utpräglad grythund, inte lika skarp som en TJT, oftast........
Publicerat Januari 31, 200719 yr jag tycker dom ser ut som dom sprungit in i väggen en gång för mycket...eller lite : ska du köpa en sån köp om det finns med svart på ryggen inte så den liknar en räv..annars har jag hört gått om en ras som heter parson ;D
Publicerat Januari 31, 200719 yr Hellre springa in i väggen än backa in i väggen! ;D Bordern Är en trevlig hund. Se bara till att den kommer från jaktlinjer. Min gör jobbet i gryt, har aldrig blivit skadad annat än lite rispor etc Idag senas hade jag ett härligt drev på rådjur. Ingen långdrivare men ca 7 minuter. På eftersök har hon dragit ner rådjur. ALDRIG muckat eller varit i slagsmål, snäll mot ALLT och ALLA (utom räven då) Jag ska ha en terrier till och lutar nog åt en BT till. Tvekan är för att jag skulle vilja prova en annan ras. Välj du med förtroende en BT ;D MVH Roggman66
Publicerat Januari 31, 200719 yr rogga är en pensionär lyssna inte på han ;D men border för säga nått bra verkar dom vara rätt trevliga mot hundar och så..
Publicerat Januari 31, 200719 yr Pensionär ??? Nja det fattas nåra år.....men dock vis som en Mycket har man vatt med om och mer ska det bli ;D
Publicerat Januari 31, 200719 yr Nästa pensionär tar till orda.Bordern är en mkt trevlig ras. Det är en grythund punkt slut. Dock får man som bonusegenskap hos de flesta ett intresse för att driva ovan jord. Det blir normalt korta drev på 5-15 min. Skallar gör de flesta Borders först när det blir kontakt. Finns ju en del undantag som väcker på gamla löpor men är just undantag. Är väl ganska lämplig här i Skåne på lite mindre marker. Blir en mkt kompetent eftersökshund. Sällan dom är bråkiga mot andra hundar.Så mitt råd är att du kan gott köpa dig en Borderterrier. PS jag vet en bra uppfödare.
Publicerat Januari 31, 200719 yr Peben! Såg att du bor i Saxtorp, fast det finns några st. är det i närheten av Kinda kan du kanske träffa min hund under feb/mars
Publicerat Januari 31, 200719 yr Skall det vara terrier, vilket det självklart skall vara, skall det vara border. ;)Jagar mink, mård, grävling och räv med dem. Blir också en del eftersök. Tiken driver även med skall även om jag aldrig haft för avsikt att ha henne som drivande. Finns förstås trevliga och dugliga individer inom alla aktuella jagande terrier raser är nog mest en smaksak vilket man väljer. Jag skall dock alltid ha minst en duglig border i hemmet.
Publicerat Januari 31, 200719 yr Författare Japp jag bor i Saxtorp som dock ligger en Mil söder Landskrona
Publicerat Januari 31, 200719 yr Finns en hel del kennlar där, vad synd för jag ska till Horn i Östergötland på rävjakt i slutet på Feb.
Publicerat Januari 31, 200719 yr Författare Tack för svaren bojs. Amakulu har du någon kull på g i vår/sommar ;D ;D ;D om priset e rätt ;D ;D
Publicerat Januari 31, 200719 yr Tack för svaren bojs.Amakulu har du någon kull på g i vår/sommar ;D ;D ;D om priset e rätt ;D ;D Har precis haft en kull som var klara till jul. Så det blir inga till våren/sommaren tyvärr. Om du vill träffa en Border så är du välkommen hit och titta på mina.
Publicerat Mars 13, 200818 yr Klart du ska ha en border : ) Men jag vet inte vad jag fått för en, längst bortavaron vid jakt är tre timmar. I jul var han inne i gryt i två timmar och fick ordentligt med stryk... men gav en hel del själv också : ) /Micke
Publicerat Maj 29, 200817 yr Tänkte dela med mej om en kul episod och berätta lite om min border. Köpte en border tik för 4 år sen, främst för att få en eftersökshund. Hon fick vara med mej mycket i skogen ända från början parallellt med lydnadsträning(dock ingen jakt i början) En dag i oktober tog jag hagelbössan och den då 6 månaders valpen och gick en sväng. Hunden var lös och höll sig rätt nära mej. Vi kom ned mot en å och när vi kom nära lättade två änder. Utan att tänka närmare sköt jag den ena som rasade ner i vattenbrynet på andra sidan den kanske 20m breda ån. Sen kom ju tanken naturligtvis-jaha, och hur ska jag få tag på den nu då?? Anden sprattlade lite och valpen tände direkt, slängde sig resolut i vattnet, simmade över, tog anden och simmade tillbaks till mej. Helt stum tittade jag förvånat på - valpen var ju liten, kanske 4 kilo och hade inte ens varit i närheten av nåt vatten ännu. Naturligtvis omåttligt stolt husse fiskade upp sin valp vid åkanten, tog and och hund och gick hem. Sen dess har har hon varit med på nästan all fågeljakt, kråkfågel, änder, gäss, duvor mm. Hon hämtar gladeligen all sorts fågel. Enda nackdelen är att om fågeln inte e helt död, utan sprattlar lite, så kan hon bli rätt våldsam och kan demolera fågeln rätt rejält innan hon kommer tillbaks med den, det är ju trots allt en terrier!! Alltså ingen perfekt apportör på nått sätt, men funkar OK för mej. Efter mycket träning blev hon också eftersöksmeriterad och riktigt duktig på det också. Totalt orädd för skott. Hinner hon bara ikapp skadat rå så tar hon det i halsen tills det går omkull och där sitter hon benhårt tills jag är framme. (Har bara släppt henne på skadat ett par gånger). Naturligtvis inte heller den perfekta eftersökshunden, men fullt funkis för mej. Mest använder jag henne till drevjakt. Korta drev på 5-30 min med hyggligt skall. I början var det väldigt korta drev och bara skall vid synkontakt med drevdjuret, men det har blivit bättre med skall i löpan med tiden. Driver allt från hare till älg. Det har nu skjutits en del rå, hare och räv för henne och jag är väldigt nöjd hittills. De ganska korta drevtiderna tycker jag funkar bra pga att markerna jag för det mesta är rätt små och det blir så lessamt att stå och lyssna på en hund som driver i timmar på fel mark. Då känns det bättre att hon kommer tillbaks snart så man kan fortsätta. På skjutet djur sitter hon också direkt i halsen tills nån kopplar henne. På intet sätt den perfekta drivande hunden, men funkar jättebra såsom jag jagar. Har aldrig jagat i gryt, bara provat i konstgryt en gång och hon tände direkt på grävlingen. Jag är naturligtvis medveten om att en border aldrig kan bli en bra apportör eller grym eftersökshund och att det alltid kommer att finnas bättre hundar till drevjakt, men som allround för jägaren som inte har enorma krav på utförande eller inte har möjlighet att skaffa flera specialhundar och samtidigt måste ha hunden i familjen kan bordern vara helt rätt. Oj, va långt inlägget blev //J
Publicerat Maj 30, 200817 yr I saknaden efter min hund så dök denna ras upp i diskotionerna här hemma Klart som fan du ska skaffa dig en border!!! Se till att vara observant då du väljer valp så att föräldradjuren samt linjerna tillbaka har jakten i sig!!! Rasen är mycket trevlig och fungerar mycket bra. Tog själv hem en tik från England(från genuina grytlinjer) tillsammans med en kamrat som tog en hane ur samma kull. Är mycket nöjd med henne, bägge verkar ha gott gry i sig för att vara 1/2 året drygt. Är väl inte så vanligt för rasen men hon har redan börjat visa takter i provgrytet och släppt sina första skall. Vi får se hur hon artar sig denna & nästa säsong??? Mvh grävUppland................
Publicerat Maj 31, 200817 yr andra terriers jagar för fullt vid halv året dock är det individer, men nog släpper jag inte taget om pensionärs hund