Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bok om kulvapen

Featured Replies

Publicerat

Hej 

Hoppas det är OK jag postar här, fann inget "övrigt forum" 

Jag skall ta jägarexamen nu under våren och införskaffat boken jägarskolan. 

Men jag skulle gärna vilja skaffa en bok som tar upp olika vapen, kaliber, sikten m.m. så man kan läsa på "djupet" innan man skall skaffa sig sitt första gevär. 

Tack på förhand

Publicerat
9 minutes ago Mackan1110 sa:

Hej 

Hoppas det är OK jag postar här, fann inget "övrigt forum" 

Jag skall ta jägarexamen nu under våren och införskaffat boken jägarskolan. 

Men jag skulle gärna vilja skaffa en bok som tar upp olika vapen, kaliber, sikten m.m. så man kan läsa på "djupet" innan man skall skaffa sig sitt första gevär. 

Tack på förhand

Finns inte tyvärr. Vapen guiden kanske för att se vapen i samlad form och vilka kalibrar som finns. Meeen den brukar ha en hel del fel.

Kaliber välj 6,5x55, 308w, 8x57 eller 30-06. 
När det gäller vapen så gäller det att klämma och känna. Vad passar dig?
Kikarsikte på jaktform och budget!

Om du känner någon någorlunda kunnig så kan man spara en hel del på begagnat.

//Danielj 

Publicerat

Det är nog dessvärre svårt att hitta en sådan bok. Utvecklingen av utrustning är för omfattande för det. Grunderna får du med dig i jägarskolan men när det gäller detaljerna är det svårare att hitta något samlat. Lite som att försöka hitta en bok som berättar vilken bil som är bäst. Surfa runt på forum, kläm och känn hos vapenhandlare. 

Lycka till ?

Publicerat

Föreslår att du läser det du hittar här. Här finner du otroligt mycket nyttigt om vapen, kalibrar och skytte. Visst får man gallra lite, men du får en ganska bra uppfattning om vad du bör satsa på. Sedan är det bara att börja leta vapen. Köp eller börja prenumerera på Vapentidningen. Där skriver våra bästa i landet (en del av dem huserar här också) allt om gamla och nya vapen. Lycka till! 

Publicerat

En bok som tar upp grunderna och ger lite inblick i just jaktvapnen är "Allt om jaktvapen" av Eirik H. Moen. 

Jag håller med om att det är nyttigt att läsa på forum och försöka lära sig. Det kan dock vara bra att läsa något mer grundläggande och heltäckande först så man har en grund att stå på. Man ska inte glömma att mycket av det som diskuteras på forumet kan te sig självklart för den inbitne nörden men som är helt okänt och främmande för en som är ny i hobbyn. Jag minns själv när jag började intressera mig hur rörigt och svårt det var att hänga med i begrepp, termer och jämförelser. 

Sist men inte minst: Välkommen!

Publicerat
  • Författare

Tack så mycket för alla svaren !

Det var lite som jag misstänkte att det inte riktigt finns en specifik bok men jag får börja läsa här på forumet och självklart i jägarskolan så jag får en grund. 

Mitt "problem" är att ingen i min närhet är jägare så svårt att få hjälp på så sätt men det är bara att läsa läsa och läsa så lär man sig :)

beställde boken "allt om jaktvapen" och fick då även med "jaktvapen och jaktmetoder" då jag köpte de begagnade. Verkar bli bra böcker för mig angående grunderna 

Publicerat

Då vi är rätt utspridda över landet, vi som häckar här inne, så är det inte omöjligt att det finns någon som har tid för dig med lite samtal om vapen eller så. Många är vi och alla har vi behövt hjälp i början! :thumbsup:

Skriver du i vilket härad du bor så är det nog lättare och få kontakt med någon i din närhet!

Publicerat

Som sagt vart bor du? Det finns hjälp att få!

Sen är vapen ganska likt bilar. Meningarna går isär ;) .
Meeen om tittar på vad du vill jaga och ungefär hur så brukar det gå att hitta rätt. Men det är storskillnad på vad en Hundförare i tätningar och en toppfågeljägare behöver.

Grundgarderoben: 

Klass 1:a i någon av de vanligaste. Helst 6,5x55 el. 308w. (8x57 och 30-06) De förstnämnda är billig ammo till och låg rekyl. Då kan du träna mer.

Hagel, köp en hagelbock i kaliber 12. Rekommenderar ett besök hos någon som kan måtta ut vad du skall ha.

22lr för plinking och billig övning.

//Danielj

Publicerat

Christer Holmgren har skrivit en bok som heter praktiskt jaktskytte. 

I den tas det även upp hur man kan kontrollera beganade vapen.

Publicerat

Många av dessa titlar är gamla och inte "up to date" men kan vara otroligt intressanta att läsa i alla fall... 

IMG_5487 - kopia.JPG

Publicerat
  • Författare

Tackar så mycket för alla kommentarer!

Jag bor utanför karlstad (Värmland) men har mycket att läsa och lära innan jag börjar skjuta. Så man har rätt vapenhantering m.m 

Men det fram mot kursen (hoppas den blir av)

Publicerat
7 minutes ago Mackan1110 sa:

Tackar så mycket för alla kommentarer!

Jag bor utanför karlstad (Värmland) men har mycket att läsa och lära innan jag börjar skjuta. Så man har rätt vapenhantering m.m 

Men det fram mot kursen (hoppas den blir av)

När du bor här kan jag rekommendera att du hänger med oss på I2skogen i höst. 3 år efter examen får du vara med, utnyttja det så får du både massor av erfarenhet och kontakter. 

www.i2skogen.se 

Publicerat
  • Författare
På 2021-01-31 at 16:19 MarkusR sa:

När du bor här kan jag rekommendera att du hänger med oss på I2skogen i höst. 3 år efter examen får du vara med, utnyttja det så får du både massor av erfarenhet och kontakter. 

www.i2skogen.se 

Tack för tipset! 

Hur tidigt behöver man anmäla sig ? Samt finns det även möjligt att lära sig slaka där ? 

Vill även tacka för tipsen om böcker, har nu fått hem 2 st om vapen samt även beställt om slakt

Tack alla!!

IMG_20210207_214051.jpg

Publicerat
6 minutes ago Mackan1110 sa:

Tack för tipset! 

Hur tidigt behöver man anmäla sig ? Samt finns det även möjligt att lära sig slaka där ? 

Det står på hemsidan, anmälan senast tisdagen innan jakt som alltid är på lördagar. Vi har ingen slaktutbildning, har man inte plats att hänga kan man få hjälp med det.