Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

en lyckad dag i skogen

Featured Replies

Publicerat

Registreringsdatum: 31 oktober 2003

var innbjuden av en kompis på jakt, det kunde bli gris, rå mm . jag tog med mej mina 3 tyskar och åkte neråt med kompisen vål framme så var det svinkallt -14, det var inte roligt att stå i snålblåsten och lägga upp planerna för första såten. men så småning om så kom vi i gång med jakten jag gick med min unghund även kallad kasse efter en stund fick vi några knackiga älg drev, ja snarare iväg puttningar av några älgar. i nästa såt så körde jag med mellan hunden (bittsi) gick på relativt mycket spår av rå,och gris men dreven ville liksom inte komma igång riktigt dom vatrt ca:1-5min, vi alla hade problem med hundarna.men det kan inte vara roligt att vara pass skytt sådana dagar stor heder åt dessa tålmodiga män.

före 3:dje såten var väl inte förhoppningarna stora men vi var ju där så det var bara att köra. lånade ut bittsi till en kompis hans hund var ganska trött själv så gick jag med min gammel tik (tikka) efter några hundra meter så började hon väcka sig fram på andra sidan en mosse , ropade på radion till kompisen som gick i det området att tikka får nog upp hos dej snart

jag var 100 på att det var rådjur ,efter några min så kom hon igång riktigt

men det gick inte som det brukar vid rå drev och att hon skällde grövre än vanligt och det gör hon bara på björn, hjort ,gris, förhållandena var att isar inte bar och hård skare som lät för-ligt när man gick. jag väntade en stund innan jag gick efter gångståndet ,ropade till dom andra att dom fick vara beredda för jag var säker att det var gris hon höll på med efter 15-20min så hörde jhag att min andra tik bittsi kom med på gångståndet, där stod man mitt i ett sump område med vatten precis så att man gick torr skodd

det knakade o brakade så fort man andades tyckte jag, det var bara att följa efter hundarna och hoppas att grisen skulle gå på passskyttarna men på ett berg buktade det som ett hardrev i 5min sedan kom det tillbaka åt mitt håll men ca 100m åt sidan och rakt mot en annan hundförare .där small det ett skott och han medelade att han skjutit en gris för bittsi efter 4min så kom tikka drivande till grisen, vi kopplade upp hundarna och gick för att släppa på nytt ca:5min senare så högg tikka i igen och då gick det rakt ut på passlinjen och ett skott small. det vart dagens andra gris den vart liggande på plats tikka kom tillbaka innom några min och tog nästa gris men ut på ett äldre hygge med 3-5mhög björk sly

sikten var inte mycket att hurra för men efter20min så såg jag hunden på 40m men när hon märkte att jag komm så lade hon av. då var det ganska sent för vi måste ju dra fram grisarna innan det vart kolsvart ute

jag måste säga att dagen vart lyckad fast vädret inte var på vår sida. mvh. samme. ps passskytten hadde inte sett gris utom på tve, den andra hundföraren var det första grisen för 

kennel SAMJOS

444 marlin, mm

Publicerat

Grattis kul sähär sista jakthelgen.Nu kommer du att vara nöjd ända tills nästa jaktsäsong ;D

Publicerat

Kul för dig, hundarna och skyttarna! :D Grattis ;D

Publicerat

Skoj :D grattis!