Publicerat Februari 6, 20215 yr Vad är sporrarna precis bakom slagytorna på hanarna till för? (nej, inte de man spänner hanarna med. Jag menar de små spetsarna.?)
Publicerat Februari 6, 20215 yr En del hanar saknar ju dom där, men brukar i stället vara lite grövre närmast slagstiftet... En killgissning (pådriven av alkohol) skulle vara, förutom rent estetisk, att hjälpa till att leda bort skit och gaser vid tändhattsgenomslag. Någon mer kunnig lär säkert komma och sabla ner mig, men där sätter jag min peng.
Publicerat Februari 6, 20215 yr En intressant fråga. Så intressant att jag nu spenderat 20 minuter och uttömt min Google Fu utan att hitta svaret. Jag ger mig dock på en gissning: jag tror att det är rent estetiskt och att hanen ska likna en orm (serpent hammer som de heter). Ormen är mer tydlig på exempelvis denna Luciano Bosis:
Publicerat Februari 6, 20215 yr Dom orka inte fila ner skiten! var bara på fredagar man gjorde hanar så folk ville hem! Så löst!?
Publicerat Februari 6, 20215 yr Why does a dog lick his own balls? Because he can ? Mycket sånt där är bara för att visa att man kan. För att visa att man är lite bättre än pöbeln. För att han som har råd att köpa bössan kan visa att den har stil. Att det är hantverk.
Publicerat Februari 7, 20215 yr De kallas normalt för ögon. Och är som sagt ovan en rest från tiden då hanen omslöt tändhatten på mynningsladdningens tidevarv. liksom att man kan se en skulpterad valk på en del äldre hanbössor för centralantända patroner. Det är en rest från den skyddsvalk man hade bakom fängpannan. I dag är dessa saker strikt estetiska. för att hanen ska se ut som en tupp (cock). Därav att halvspänn i anglosaxiska kretsar kallas för "half cock". Eller att spänna hanen - to cock. /T