Publicerat Januari 31, 200719 yr Vet att detta ämne diskuterats ett otal gånger innan, men kunde inte låta bli efter den historien jag hörde idag. En av markägarna där jag jagar har en blandning hamilton/border collie. Som egentligen ska vara en ren sällskapshund, men han har dålig lydnad på den så när han släpper den lös tar den gärna en runda. I går släppte han ut den som han brukar och den tog en lov runt gården sen hör han ett jädra påstick och hunden drar iväg. Han tror den snart ska komma tillbaka men inte, när den varit borta någon timme börjar han köra runt och leta och då hör han ett ståndskall inne i en grantätning minst fem kilometer hemifrån och efter en stund kommer det en gris i raketfart över en åker och hunden kommer fem meter efter. Sen är det ståndskall i olika etapper i ytterligare fyra timmar innan hunden ger sig och springer hem. Så sammanlagt gör han ett grisarbete på nästan åtta timmar. Min tanke var att finns det fler som har erfarenhet av blandraser där det ingår border collie. För dessa borde kunna vara bra grishundar med sitt vallningsbetende och sin skärpa :)
Publicerat Februari 8, 200719 yr Jag har jagat en del med en blandras, med bla Kelpie. Riktigt duktig på ståndarbete, men ett alldeles för dåligt sök. Jobbar väldigt rörligt och oftast nära in på grisarna.