Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ett kulgevär för allt klövvilt under 2021, är det möjligt?

Featured Replies

Publicerat

Tjenare Govänner, 

Nu är det ett tag sedan jag gjorde en sån här tråd ? Men nu är det dags igen ??

Har (än en gång) gett mig fan på att jag ska köra med en bössa till allt, i vart fall klövvilt, räv och grävling. Har sålt av allt utom min Browning AB3 Laminated i 30-06 vad gäller studsare. Den trivs jag så sjukt bra ihop med - den är smidig, har löstagbart magasin och skjuter fullt godkänt för mig dessutom kostar den 10 500kr ungefär ny så jag behöver inte må dåligt när den blir lite "rävaröd" efter en natt i blött spannmål. Förra säsongen körde jag med denna och en X-bolt I 308win men det var I 98 fall av 100 denna som fick följa med så X-bolten såldes. Jag snöade än en gång in lite på Sako därefter men de gav mig inget som jag inte redan hade i Browningen och det som jag fick som jag inte hade i den var inget som berikade mitt liv just nu (valnöt och blånering istället för laminat och nån matt ytbehandling). Så än en gång har jag beslutat mig för att försöka med EN bössa med TVÅ sikten i snabbmontage för i princip all jakt jag bedriver. Men, givetvis har jag kvar hagelspettet för fågel, hare och de jakter på rå t.ex där man måste ha hagel. Dessutom har jag för första gången i mitt liv köpt mig en 22LR ? Det blev en Browning T-bolt med valnötskolv nere från Bjuv så kan jag stå hemma på tomten och träna upp mitt frihandsskytte ? Ett litet sidospår är ju att jag sökte skyddsjaktslicens på ett PCP luftgevär i Juni I somras och jag och polisen har bytt lite olika intyg och skit men jag har fortfarande inte någon licent i handen men nu har jag i vart fall en 22:a att bekämpa duvorna med sålänge ? 

20210121_230149.thumb.jpg.9c834473f3d8c26a3ab39d39c3cefa77.jpg

Men åter till 30-06:an så har jag gjort vissa modifieringar jämfört med 2020. Jag har bytt ut avtryckarfjädern mot en med ungefär halva avtryckarvikten. Det funkade helt ok som den var i original men jag har haft en del höga träffar i vilt under säsongen och hoppas på att minska det med ett något lättare trycke. 

Optiken kommer att bli 2 st Hawke sikten som jag har fått upp ögonen för. Har ju gillat Delta under många år och Hawke är i klass med Delta (enligt mig) men med trevligare features som deras LR-dot riktmedel och deras "targetrattar" som påminner om Zeiss där man lyfter ratten upp - skruvar sina klick och trycker ner så är den låst - har ett Frontier 4-24x50 och ett Endurance 1-4x24 I låga Warne QD på en Picatinnyskena. Tanken är att köra dämpare ihop med 4-24:an och mynningsbroms med 1-4:an. 

Säsongen 2020 gav mig 12 grisar, 3 hjortar, 1 bock och 5 rävar med denna Browning AB3 så jag har mjukstartat lite grann ? 20200816_055041.thumb.jpg.7b2d208b5fbf236b6ef9a0701ee7503c.jpg20201018_234131.thumb.jpg.4941637a99ef159adc4b076b349a3b73.jpg

Kulval kommer att bli 150grs Foxbullets som primär kula och till lillkikaren och för korta håll kommer jag att köra på en 220grs Sierra Prohunter RN. 

Klarar jag hela 2021 utan att lägga mina surt förvärvade pengar på något annat än kulor, krut och andra "förbrukningsartiklar" ? Då kommer jag att unna mig någon form av köpjakt till 2022 ? 

Håller er uppdaterade här i tråden hur det går. 

Mvh Joacim 

Publicerat

Vart ska vi åka? Kronhjort i Ungern?

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Dansken sa:

Vart ska vi åka? Kronhjort i Ungern?

Vi börjar lite smått, kanske nån köpedrevjakt någonstans i vårt avlånga känns lagom så kör vi nya mål under 2022 ??

Publicerat

Men då blir du tvungen att ha en grövre bössa, så där sprack det ?

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago Dansken sa:

Börja smått? Om du inte gör några vapenaffärer resten av året har du råd med en buffel i Afrika ?

15 minutes ago Dansken sa:

Men då blir du tvungen att ha en grövre bössa, så där sprack det ?

?? väntade mig lite tyknare kommentarer, än så länge känns det som att detta kan bli en trevlig tråd (tills konceptet spricker, då kryper hyenorna fram ??

Publicerat

Du försöker dig på min dröm, tyvärr harvar man ju i Mad Mike träsket med 3 klass ettor! ? 

Får ja ordning på dubbeln så skall jag ner i två klass ettor men det skall räcka :D

//Danielj

Publicerat

Man har aldrig mindre än fullt skåp.... det är sen gammalt.

Sen rent praktiskt så är det inga större problem att klara en säsongs kuljakt i södra Sverige med valfri klass 1. Det går till och med med valfri kula som uppnår klass 1 ?‍♂️ Men lite mer än så vill iallafall jag optimera det.

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Mad Mike sa:

Eftersom du ber om det? varför i hela fridens namn vill man bara ha en klass1???

Allt mindre än tre är ju tjänstefel!!

Mike

Varför? För att jag kan (hoppas jag ??)

3 hours ago danielj sa:

Du försöker dig på min dröm, tyvärr harvar man ju i Mad Mike träsket med 3 klass ettor! ? 

Får ja ordning på dubbeln så skall jag ner i två klass ettor men det skall räcka

//Danielj

Om man hittar ett koncept som funkar med en studsare så hade det varit jäkligt nice. Men detta är endast under 2021 till att börja med, ska bli kul att se om det blir stor ekonomisk skillnad med för säg vad man vill men räkna typ 3-5 byten om året och 320kr bara i licensavgifter per bössa blir ju pengar av det. 

56 minutes ago TekDr sa:

Man har aldrig mindre än fullt skåp.... det är sen gammalt. 

Har resonerat så i omgångar med men vi får se, kanske fyller upp skåpet under 2022 igen ?

Sen rent praktiskt så är det inga större problem att klara en säsongs kuljakt i södra Sverige med valfri klass 1. Det går till och med med valfri kula som uppnår klass 1 ?‍♂️ Men lite mer än så vill iallafall jag optimera det.

Nej det är knappast i användandet problemet ligger, det är i hjärnan här med halva alfabetet i olika kombinationer som är ett problem ?? Att byta bössor har varit ett sätt att rikta rastlösheten inombords på något som ger mig en "innre frid" men I själva verket blir det inte frid utan den ena stressen/rastlösheten byts mot en annan stress när man får ont om pengar, beslutsångest om man gjort rätt val osv osv. 

Så nej, själva användandet är jag helt på det klara med kommer fungera för mig det är bara att jag ska hålla mig i skinnet och hålla mig ifrån att byta/köpa nytt. 

Mvh Joacim 

Publicerat
38 minutes ago Joacim sa:

Varför? För att jag kan (hoppas jag ??)

Kan inte låta bli?

Då antar jag i konsekvensens namn att du också bara ska ha en kniv....en yxa...en bil?

Mike

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago Mad Mike sa:

Kan inte låta bli?

Då antar jag i konsekvensens namn att du också bara ska ha en kniv....

Det hade jag lätt fixat ?

en yxa...

Äger ingen yxa så inga problem ??

en bil?

Kärringen har lagt beslag på Forden så jag och min Skoda Felicia är som 1 ??

Mike

Jocke

Publicerat
37 minutes ago Joacim sa:

Det hade jag lätt fixat ?

Äger ingen yxa så inga problem ?

Kan någon översätta detta? 

Jag läser samma mening om och om igen utan att förstå vad han vill säga?

Men för att återgå till frågeställningen så visst kan man, 30-06 är väl en optimal allroundkaliber.

Låter väldigt tråkigt bara?

Mike

20210213_180117.jpg

Publicerat

Att bara jaga med en bössa under året har jag övervägt några gånger, men aldrig genomfört. Däremot skulle jag inte sätta mig i en sits där jag inte har en reservbössa om något går sönder...

Publicerat
  • Författare

Sålde nått liknande den 4:e uppifrån på din bild för några år sedan Mike - kändes som typ alla andra yxor jag brukat 

Publicerat
  • Författare
1 minute ago Outdoorsman sa:

Att bara jaga med en bössa under året har jag övervägt några gånger, men aldrig genomfört. Däremot skulle jag inte sätta mig i en sits där jag inte har en reservbössa om något går sönder...

Det är sant, men blir mer "hardcore" såhär ???

Publicerat

Busted core.... /C 

Publicerat

Blir det en kula eller olika till varje sikte?

Publicerat
  • Författare
39 minutes ago karelsk blandning sa:

Blir det en kula eller olika till varje sikte?

Blir olika kulor 110grs V-max, 150grs Fox och 220grs Sierra RN 

Publicerat

Förstår din tanke, tror jag. Bättre att vara bästa vän med en, än bra polare med flera. Alla platser besatta i garderoben behöver inte uteslutas och ger dessutom fler möjligheter (rikedom och välbefinnande kan ta olika uttryck) om det skulle behövas. /P